Olle bygger ett försteg med OPA2134
Re: Olle bygger ett försteg med OPA2134
Varför inte bygga B1 Buffer Preamp här? http://www.passdiy.com/articles.htm
Nackdelen är att den inte har någon förstärkning. Men förstärkning betyder distorsion. Och det låter bättre.
Schemat är inte komplett, om jag minns rätt, och kräver en LM317.
Där är inga problem med knäppande i högtalarna med detta. Det är helt tyst. Med kondensatorerna här tar det ca 20 sekunder för det att stängas av.
Du behöver inte etsa kretskort för detta. Den enda gång jag saknat kretskort var när jag lödade dessa små IC-kretsar (ca 10 x 10 mm) med 32 ben.
Nackdelen är att den inte har någon förstärkning. Men förstärkning betyder distorsion. Och det låter bättre.
Schemat är inte komplett, om jag minns rätt, och kräver en LM317.
Där är inga problem med knäppande i högtalarna med detta. Det är helt tyst. Med kondensatorerna här tar det ca 20 sekunder för det att stängas av.
Du behöver inte etsa kretskort för detta. Den enda gång jag saknat kretskort var när jag lödade dessa små IC-kretsar (ca 10 x 10 mm) med 32 ben.
0.00008% distrotion är bra siffror, säkert helt omöjligt att höra:
Kod: Markera allt
10*log(8*10^-7) = -61 dB
- mr.olle.norell
Peppar: Tack för tipset! Det var lite kul att läsa.
Men jag tror faktiskt att Nelson Pass försteg distar mer än OPA2134 även om den spänningsförstärker!
Kolla distorsionsmätningarna på båda och jämför!
THD säger inte allt så klart, men det kan ge en fingervisning om vad som färgar minst!
Två apparater med samma uppmätta THD kan ju låta olika beroende lite på hur distgubbarna är fördelade mm...
Men jag tror faktiskt att Nelson Pass försteg distar mer än OPA2134 även om den spänningsförstärker!
Kolla distorsionsmätningarna på båda och jämför!
THD säger inte allt så klart, men det kan ge en fingervisning om vad som färgar minst!
Två apparater med samma uppmätta THD kan ju låta olika beroende lite på hur distgubbarna är fördelade mm...
- mr.olle.norell
Ja 0.00008% tror jag är ganska långt från hörbart!
Men det är såklart tillverkarens uppgift, så det gäller säkert vid bra förutsättningar.
Disten är säkert frekvensberoende med mera...
Frågan är hur de mäter så låg distorsion?
De har nog bättre mätgrejer än mig
Men det är såklart tillverkarens uppgift, så det gäller säkert vid bra förutsättningar.
Disten är säkert frekvensberoende med mera...
Frågan är hur de mäter så låg distorsion?

De har nog bättre mätgrejer än mig

Ja, den har högre distorsion.
Om allt du vill åstakomma är att reducera distorsion, använd samma 2SK170 som "collector-följare." (De måste då vara matchade.) Det ger en förstärkning på drygt 1000 ggr. Applicera därefter motkoppling. Det är hur en op-förstärkare fungerar, med skillnaden att den har förstärkning räknat i miljoner. Så lägg till en tredje 2SK170 så har du förstärkning på åtminstone 100-tusen. En op-förstärkare är fortfarande mer komplicerad. Den är symmetrisk och arbetar i mottakt. Du behöver inte det i ett försteg.
Distorsionen här är så låg att den är irrelevant. 0.00008% är för marknadsavdelningen. Buffern gör "bara" 0,0007%, 0,003% strax innan den klipper. Då pratar vi förmodligen mer än 10VRMS!
Ljudmässigt är där ingen jämförelse. Denna enkla buffer kan tävla med vilket försteg som helst oavsett prisklass. Där är länk till recension på sidan nedan.
http://www.enjoythemusic.com/diy/0708/f ... lifier.htm
Om allt du vill åstakomma är att reducera distorsion, använd samma 2SK170 som "collector-följare." (De måste då vara matchade.) Det ger en förstärkning på drygt 1000 ggr. Applicera därefter motkoppling. Det är hur en op-förstärkare fungerar, med skillnaden att den har förstärkning räknat i miljoner. Så lägg till en tredje 2SK170 så har du förstärkning på åtminstone 100-tusen. En op-förstärkare är fortfarande mer komplicerad. Den är symmetrisk och arbetar i mottakt. Du behöver inte det i ett försteg.
Distorsionen här är så låg att den är irrelevant. 0.00008% är för marknadsavdelningen. Buffern gör "bara" 0,0007%, 0,003% strax innan den klipper. Då pratar vi förmodligen mer än 10VRMS!
Ljudmässigt är där ingen jämförelse. Denna enkla buffer kan tävla med vilket försteg som helst oavsett prisklass. Där är länk till recension på sidan nedan.
http://www.enjoythemusic.com/diy/0708/f ... lifier.htm
- mr.olle.norell
Mitt mål är att försteget ska uppträda oändligt linjärt! Alltså det ska färga ljudet minimalt!
Jag vill bara höra musiken, inte apparaters egenljud!
Det är dumt att bara stirra sig blind på THD, jag vet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter när jag letar efter icke-färgande saker
Tror du att Nelson Pass-försteget och opa134-försteget troligtvis låter lika, alltså att bådas dist inte är hörbar?
Vad finns det för argument för att välja pass konstruktionen?
Jag är lite skeptisk till Pass-grejer allmänt. Han verkar jobba efter målet att alltid använda få komponenter.
Alla hans grejer jag har sett använder mycket få komponenter, och förstärkarna jobbar ofta helt eller till stor del i klass A.
Prestanda kan man inte räkna i antalet komponenter!
Det finns apparater som använder massor komponenter och jättekomplicerade kretslösningar som färgar jättelite iallafall!
Bra konstruktioner färgar mindre! Dåliga färgar mer!
Ifall båda förstegen inte färgar hörbart så vill man ju ändå ha det som färgar minst!
I en uppspelningskedja så adderas ju felen! Då är det ju bra att respektive "fel" är minimalt!
Jag vill bara höra musiken, inte apparaters egenljud!

Det är dumt att bara stirra sig blind på THD, jag vet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter när jag letar efter icke-färgande saker

Tror du att Nelson Pass-försteget och opa134-försteget troligtvis låter lika, alltså att bådas dist inte är hörbar?
Vad finns det för argument för att välja pass konstruktionen?
Jag är lite skeptisk till Pass-grejer allmänt. Han verkar jobba efter målet att alltid använda få komponenter.
Alla hans grejer jag har sett använder mycket få komponenter, och förstärkarna jobbar ofta helt eller till stor del i klass A.
Prestanda kan man inte räkna i antalet komponenter!
Det finns apparater som använder massor komponenter och jättekomplicerade kretslösningar som färgar jättelite iallafall!
Bra konstruktioner färgar mindre! Dåliga färgar mer!
Ifall båda förstegen inte färgar hörbart så vill man ju ändå ha det som färgar minst!
I en uppspelningskedja så adderas ju felen! Då är det ju bra att respektive "fel" är minimalt!

Du gör som du vill. Men opa134 färgar ljudet betydligt mer än en eller två 2SK170. Du kan ersätta den undre 2SK170 med ett motstånd på 680 ohm. Båda är constant current sinks, vad nu det heter på svenska. Buffern kostar mer då den kräver en mycket bättre nätdel. Nätdelen är en del av buffern, vilket den alltid är i entakt. Men annars är den lätta att bygga och få att funka.
Där är två sätt att få halvledare linjära. Motkoppling eller att köra dem i klass A, och vanligtvis extremt hårt.
Den här buffern är inget nytt. Jag använder liknande buffer i mitt USB DAC. 2SK170 är förmodligen den vanligast förekommande JFET i audio. Den tillverkas inte längre och har ersatts av LSK170. Men 2SK170 är fortfarande lättare att hitta. Där är tillräckligt med 2SK170 för att förse marknaden några år till.
Där är två sätt att få halvledare linjära. Motkoppling eller att köra dem i klass A, och vanligtvis extremt hårt.
Den här buffern är inget nytt. Jag använder liknande buffer i mitt USB DAC. 2SK170 är förmodligen den vanligast förekommande JFET i audio. Den tillverkas inte längre och har ersatts av LSK170. Men 2SK170 är fortfarande lättare att hitta. Där är tillräckligt med 2SK170 för att förse marknaden några år till.
- mr.olle.norell
Förlåt att jag ifrågasätter allt, men jag vill veta varför
Jag är nyfiken!
Jag tror jag bygger klart detta försteg, jag har ju kommit ganska långt!
Nästa projekt kan bli Nelson Pass-buffern! Jag börjar fatta att den är bra
Jag har kaddat in ett tvåpoligt relä på utgångarna:

schema:

Först ska jag bygga försteget utan relä och kolla om det funkar bra!
Skulle jag få problem med smällar och puffar så är det ju bara att åka till elfa ochh köpa ett relä, och sen bygger jag en mute-krets på ett separat kort!
Relät är detta: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 705704.pdf
Jag är inte 100 på hur relät funkar. Jag gissar att det är såhär:
*När relät inte får spänning kortsluter det utgången. Det blir alltså som i schemat ovan!
*När relät får spänning aktiveras det och lyfter kortslutningen. Alltså det slår om till pinne 8 och 9 på schemat?
Eller är det precis tvärt om?

Jag tror jag bygger klart detta försteg, jag har ju kommit ganska långt!
Nästa projekt kan bli Nelson Pass-buffern! Jag börjar fatta att den är bra

Jag har kaddat in ett tvåpoligt relä på utgångarna:

schema:

Först ska jag bygga försteget utan relä och kolla om det funkar bra!
Skulle jag få problem med smällar och puffar så är det ju bara att åka till elfa ochh köpa ett relä, och sen bygger jag en mute-krets på ett separat kort!
Relät är detta: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 705704.pdf
Jag är inte 100 på hur relät funkar. Jag gissar att det är såhär:
*När relät inte får spänning kortsluter det utgången. Det blir alltså som i schemat ovan!
*När relät får spänning aktiveras det och lyfter kortslutningen. Alltså det slår om till pinne 8 och 9 på schemat?
Eller är det precis tvärt om?
Det är precis som du säger. Utgången från försteget är kortslutet när det inte finns någon matning till reläet.
Glöm inte att cadda in en skyddsdiod för backspänning över reläspolen också.
/M
Glöm inte att cadda in en skyddsdiod för backspänning över reläspolen också.
/M
- mr.olle.norell
Härligt! Bra tips! 
Hur är det med polaritet? Jag hittar inget i databladet...
De kanske inte har någon polaritet...
Man ska inte klämma dit en liten konding också? Alltså parallellt med diod och relä.
För att dämpa emk tänker jag...

Hur är det med polaritet? Jag hittar inget i databladet...
De kanske inte har någon polaritet...
Man ska inte klämma dit en liten konding också? Alltså parallellt med diod och relä.
För att dämpa emk tänker jag...
Polariteten bestämmer du själv mha dioden.. tänk bara på att aldrig polvända matningen till reläet sen för då kortsluter du via dioden.. ja du hajjar.
Vissa reläer är polära, men står det inget så kan man anta att det är bipolärt.
Konding behövs inte, dämpa emk är precis vad dioden gör. Det är ett skydd för trissan som driver reläspolen.
Utan dioden kan backspänningen bli tillräckligt hög för att förstöra transistorn.
Dioden dämpar den spänningen till ca 0.6V.
Kolla mitten på denna sida, http://www.kpsec.freeuk.com/components/relay.htm
Vissa reläer är polära, men står det inget så kan man anta att det är bipolärt.
Konding behövs inte, dämpa emk är precis vad dioden gör. Det är ett skydd för trissan som driver reläspolen.
Utan dioden kan backspänningen bli tillräckligt hög för att förstöra transistorn.
Dioden dämpar den spänningen till ca 0.6V.
Kolla mitten på denna sida, http://www.kpsec.freeuk.com/components/relay.htm
- mr.olle.norell
Bra! Tack för hjälpen!
Nu ska jag göra ett försök att etsa
Nu ska jag göra ett försök att etsa

- mr.olle.norell
Sagt och gjort!

Texten blev spegelvänd men layouten är rätt

Texten blev spegelvänd men layouten är rätt

- mr.olle.norell
Här är en bättre bild. Det är svårt att fota kretskort, de bara blänker...

Nu väntar lödning

Nu väntar lödning

Texten är ju naturligtvis design, sätter du dit en lampa under så blir det rätt.