Squiz3r's ROV (Rysk dubbelskrovsubåt)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Squiz3r's ROV (Rysk dubbelskrovsubåt)

Inlägg av MNorrgren »

Jag har en beryllium/koppar propeller för vänstergång om detta är intressant. Den är 82 mm i diameter, så den är stor men du kan köra långsamt vilket underlättar för både packningar och lager.

Den är avsedd för båtar upp till 1,5 meter(radiostyrda alltså)
Det är för 1/4" / 6,35 mm axel.

http://butik.miniracingteknik.se/html/d ... 2.676.html

Bild

Intresserad kan jag leta upp den på fredag när jag ändå är hemma.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

citizendildo: Igentligen hade jag velat ha en sån stor propeller, men då måste jag fixa någon utväxling, en lågvarvig borstlös går ju i ca. 10krpm...

gOry: Jag tänkte göra det från början, men det verka bli problem med att få den tillräckligt stark... Och sen måste jag ändå göra någon vattentät sak på utsidan, för jag kan/vill inte ha kullagerna i saltvattnet! Hur brukar man lösa det på såna system?
stefan_l

Inlägg av stefan_l »

Respect!

Vilket roligt projekt.
Ser fram emot att läsa vidare om detta.
Lycka till!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja nä det är sant. Men Oavsett om du använder den motorn måste växla ner den vilken propeller du än har, den må vara snabb men den kommer nog inte ha tillräcklig vrid i den om du inte har en stor motor.

Vad kör du för motor?

Sen kan jag rekomendera dig att köpa motor och axel-koppligar här: http://butik.miniracingteknik.se/
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Lycka till Squiz3, det skall bli roligt att följa!

I Svenska flottan när man pratar dubbelskrovsubåt så innebär det att man har ett tryckskrov oftast en lång cylinder och sedan så har man utanför det ett formskrov som gör att ubåten får sina speciella egenskaper så som att den kan röra sig tyst och effektivt genom vattnet, oftast så har formskrovet någon dropp liknande form.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:tumupp:

måla invändigt, ha tunn färg , häll i , skvalpa runt, häll ut överskottet, torka repetera
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Sprutmålning om du har tillgång till det?
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

:shock: :shock: :shock: :shock: Så grymt projekt! Jag blir verkligen imponerad om du ror iland detta :-)
Lycka till!!
Man kan aldrig sluta imponeras av EF medlemmar :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Brukar bli bra att täta små hål med tenn också, har gjort det på div saker typ MC-tankar och så, antingen stor++ lödkolv eller gasollåga, mycket enklare att få det tätt än med svets, dessutom funkar det bra även på tunn rostig plåt, vilket väl iofs inte är ett problem i ditt fall.

..Glöm inte att flussa rejält bara, om du skulle ge dej på det.

..Har man gassvets kan man ju hårdlöda också iofs, men det vinner man ju egentligen inget på.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tack för alla roliga kommentarer! :)

citizendildo:
Brukar inte vridet i outrunners vara rätt bra eftersom magneterna sitter så långt ut (= lång hävstång)? Man brukar väll inte ha nedväxling på såna? Jag har ingen motor nu, utan jag tänkte köpa hem från http://www.hobbycity.com

Jeppsson:
Mjo, så är det ju! Jag vet inte om dubbeksrovsubåt är korrekt benämning på den, men men.. :)

grym:
Jo, det var så jag tänkte. Men tror du att det går, eller kommer det bli kvar "pölar" av färg när man har hällt ut det man kan??

Larsson90:
Det går nog inte. Problemet är att enda hålen i den kommer vara ett antal 1*1,5 dm luckor.. Och då kommer man ju inte in med något munstycke.. Och sen sitter det en massa ut stickande stålpinaler över allt som man måste komma åt att måla bakom.

"Man kan aldrig sluta imponeras av EF medlemmar"
Tack! :D

Glenn:
Frågan är om det håller trycket? :/ Men från början var min ide att hårdlöda allt med gassvetsen, men då skulle jag ju bli tvungen att värma upp hela ubåten, och det hade nog inte varit populärt om jag använde så mycket gas :wink:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Vridet i en borstlös har jag för mig är lägre i dem men de är däremot mycket högvarviga.

Men jag är rädd att pga storleken på din båt och framförallt vikten så bör du ändå växla ner den. Men du får testa. Det finns små billiga plastpropellrar som du kan köra med. Funkar det bra fortsätt med det, annars så får du växla ner den. En lite plastpropeller kostar väl runt 30 kr.

I båtar kan man ha nedväxling. Det går inte bra att ha ett allt för högt varvtal. Men ofta som du säger har man inte det.

Men ska du ha en Outrunner eller inrunner?

Testa med billiga plastpropellrar, sen om du vill så säg till om du vill ha en stor så får du köpa min billigt :)

Men det är ett ritkigt tufft bygge!!! :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ska man svetsa sånt här är tig så mycket bättre än MIG. I stort sett så läcker det alltid när man MIG:ar.

Dock kan man göra en "busis", man miggar först sen går man över och slätar av med TIG:en.

Coolt projekt. Den som hade den tiden :!:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

v-g:
Exakt, den som hade den tiden! Att TIG'a tar ju väldigt mycket längre tid än att MIGa, och problemet är just TID!... :) Verkstasteknik (där jag bygger denna) kommer jag bara ha till sommaren, så att om den inte är klar då (vilket det är stor risk att den inte är) så har jag varken tillgång till MIG, TIG, svarv, plåtbock, hydralisk plåtsax eller valsmaskin.. Och utan det kommer det bli svårt att få den färdig! Det jag har hemma är en liten billig JULA pelarborr, en liten pinna-svets samt en bandsåg och allting är ute i en "verkstad" som jag skulle kalla förråd som dessutom är iskallt! (bara frostfritt)).

citizendildo:
Tanken va väll en outrunner eftersom dem är starkare och ofta lågvarvigare, annars har jag inte tänkt på det så mycket..
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay. Ja men det är väl rätt tänkt :) .

Vad har du för vikt på den och vilken är den förväntade totalvikten när allt är i den? Och vilken storlek har du?

Men måste säga, det är ett riktigt coolt bygge!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Längd: 1,1 meter
Bredd: 0,3 meter
Höjd: 0,1 meter (Utan utstickande delar)

Senaste överslagsberäkningen ger att den borde ha en flytkraft på ca. 22,5kg. Jag har inte vägt den nu, men om jag tar upp den i ena näven och lyfter upp och ner lite känns det som 10-13kg. Så frågan är om jag lyckas bygga klart den utan att den blir så tung att den sjunker!!
Skriv svar