Vad gör man med den här?

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vad gör man med den här?

Inlägg av TomasL »

Använder en TEK 1241a, klarar upp till 96 kanaler, en hel bunt nivåer villkorlig triggning och annat som jag inte lärt mig än ( de som jobbat mycket med den säger att man aldrig kan bli fulllärd på den, eftersom den klarar nästan vad som helst när det gäller digitala (och till viss del) analoga signaler (podarnas nivåer är ställbara), det påstås att elektor använde en sån här när de knäckte diverse videokryptering en gång i tiden.

För enklare ändamål använder jag en TEK 308, inte fullt lika avancerad, dock är den försedd med en signaturanalysator, som jag inte förstått mig på än. (signaturanalysen alltså)
Edit:
Det behövs ju lite bilder också:
Tektronix 308
Bild
och Tektronix 1241
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Rifakungen skrev:vad kostar en sådan begagnad, samt vad kan man analysera?
Jag räddade min från jobbet när den skulle skrotas (tillsammans med en massa andra gamla instrument)

Nån sa till mej att dom fortfarande var attraktiva då dom kunde ändra bitströmmen i realtid, alltså väldigt bra om man ska debugga saker som är kopplade seriellt, själv har jag dock aldrig gjort mer än att starta upp den..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har för mig att jag pröjsade 2k för 308'an när jag köpte den på tradden för ett par år sedan.

1241'an fick jag för en femhundring eller nått sånt, också på tradden, dock var den "defekt" (backup-batteriet var slut).
För en 1241a kan det dock innebära den totala dödsdomen, backupbatteriet är nån form av mystiskt Longlife-pacemaker batteri, som när det blir för gammalt börjar läcka ut syra, vilket kan fräta sönder kretskorten totalt (jag hade dock tur, skadorna var inte så allvarliga än att det gick att fixa).

Dock saknade 1241an podar, vilka jag köpte på ebay, 3 stycken för en tusing ink frakt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

så man kan bara kolla datatrafik med dem? eller kan man kolla radiosignaler och sånt oxå?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Data/Logikanalysator
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

okej, då var det inte så kul :P jag skulle nämligen vilja ha en dlandning av typ en dator/oscilloskop och spektruanalysator med tangentbord :D finns det?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst finns det, det handlar om hur stor plånboken är.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hehe, är nog inget man hittar i soprummet direkt då :D
Skriv svar