Projektarbete Larvbands Robot 2009 PIC Kristall Fråga

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sodjan
EF Sponsor

Re: Projektarbete Larvbands Robot 2009 PIC Kristall Fråga

Inlägg av sodjan »

> LED kan flimra snabbt om det vill sig illa

Det är just det som är finessen, när det går "normalt" är det ju
helt ointressant vad dioderna "visar", det är när det hänger sig
som de visar var det stannade. Men det skrev jag ju...
En serielina är alldeles på tok för långsam för att vara
användbar i detta fall.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Tack för svaren!

Jag misstänkte ju att jag måste få ihop nånting så processorn kan "prata" med mig, t ex en lysdiod så jag har nån aning om att få reda på vart den är. Dock finns det inga för det där den sitter nu, utan det blir till att ta loss den och sätta den på labbplattan och försöka få den att fela där.

Skolan har en "in circuit debugger" från microchip, den skulle man kanske ha nytta av nu om jag kan få den att samverka med mitt programspråk och utvecklingsmiljön.

Jag har inte kommit på något sätt som alltid fungerar för att få ur den ur "hängningen". Jag har slagit av och satt på fjärrkontrollen, ibland fungerar den direkt efter det, ibland hjälper det inte alls. Det är riktigt svårt att se ett mönster över när problemet uppstår. Den får dessa fel vid 5 meters avstånd, likväl som vid 50 meters avstånd.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag har slagit av och satt på fjärrkontrollen, ibland fungerar den direkt efter det...

Alltså utan att göra någonting med processorn som "hänger" ?
Ja då verkar det ju inte vara den som "hänger"...
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Ja, den kan löpa amok och "hänga sig" men rätt vad det är bestämma sig för att lyda igen. Och tiden det tar från att den hänger sig till den svarar igen är olika nästan varje gång.
Så det är svårt att säga med säkerhet att mina av/på, av fjärrkontrollen är det som löst problemet, skulle kunna vara en slump också.

Men det blir nog till att koppla in den på oscilloskopet så jag ser att han får fram datan, och att datan kommer fram även när den "hängt sig"
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har du uteslutit möjligheten att det är fjärrkontrollen som felar?

För det låter ju inte som att det är µCUn som hänger sig!
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Jag har kopplat upp mottagaren med oscilloskop och kollat så han får ut rätt kod. Och jag såg inget problem där, men visst, det skulle ju gå att felsöka det ytterliggare, hålla in knapparna längre tider, så det blir ännu närmare verkligheten.

Men då ska jag inte utesluta att det är fjärrkontrollen, vore på ett sätt skönt om det var nått med den för den är lättare att programmera om :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har du testat den med oschilloskop när roboten har "hängt" sig? Annars kan du inte utesluta fjärrkontrollen.

Du förstår tankegången va? I.o.m. att proccessorn "hoppar igång" igen så är det högst troligt inte den som har hängt sig, eftersom den knappast skulle "hoppa igång" igen.

Däremot kan du genom felsökningskoder i programmet få lättare att komma på vad det är som strular, även om det är något yttre.

Sen hade det kanske varit smart med någon form av kommunikation från roboten till användaren, men det kanske du har listat ut ;)
Har du verkligen inte en enda LED? Hur indikerar roboten batteristatus?
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Ja, jag har kollat på den i oscilloskopet när den hängt sig, och sett att den får in data på datakanalen men reagerar inte på det.

Men nu när jag tänker på det, så blir jag mer självkritiskt till huruvida jag gjorde vissa saker, så skall nog försöka med det ytterliggare en gång.

Det skulle kunna vara så att det jag upplever som att den "hänger sig" är egentligen en "feature". (Lite windows mobile över det)
Jag tror jag också inte riktigt förstått vad "hänger sig" betyder, för i min mening så kan den "hoppa igång" igen från det, så vad betyder det ? Att han fastnar och inte räknar en enda rad till ?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det är ju olika saker som kan orsaka att den "hänger sig". Sen hur man definerar uttrrycket skiljer sig. För mig står "hänger sig" för att den stannar såpass att det krävs en återställning/omstart.

En klassiker är om man programmerar den att vänta på en händelse, som inte sker. Säg att den ska vänta på en etta på "Pinne 1". Kommer det ingen pinne på pinne ett, så har den inte hängt sig. Den är ju programmerad för att vänta, och gör således så.

Om man däremot t.ex. ställer den i en loop som den inte kan ta sig ur, då har den hängt sig. Är du med på hur jag tänker?

Sen vet jag inte om alla andra tänker så, men det känns logiskt för mig :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

sodjan:Serielinan är väl bra snabb? Tre kommandon om den är rätt initierad mig veterligen, resten tar ju USART:en hand om (förutsatt att den finns på processorn).

En robot är ju en långsam sak (för µc) och nån millisekund här eller där kvittar garanterat.

Ett tecken på en display eller terminalfönster har hjälpt mig många gånger. Fast har man ICD går ju förståss detta lika bra.

Egentligen ska man aldrig vänta på en pinne i ett program. Det finns interupt som är avsedda för sånt. Gjort den missen själv ;)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

"Egentligen ska man aldrig vänta på en pinne i ett program. Det finns interupt som är avsedda för sånt. Gjort den missen själv ;)"

Vem har inte det ;) Självklart ska man inte göra så :)
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Walle: Då är jag med, det var så jag tänkte mig att "hänger sig" var, men då räcker inte riktigt ordförrådet till för att beskriva det som inträffar med roboten nu :)

I övrigt så bygger faktiskt programmet i fjärrkontrollen på att den väntar på pinnar, för att sedan köra subrutiner för respektive pinne, är detta fel väg att gå ? :oops:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om den inte har annat att göra (som alltså inte kan göras så länge den väntar på
pinnarna) så spelar det ju ingen roll. Och har den annat att göra så räcker det ju
med att kolla pinnarna med lämligt intervall.

"Hänga sig" betyder normalt (om processorn är korrekt inkopplad o.s.v) att koden
har fastnat i en sekvens den inte tar sig ur. Processorn kan normalt inte "stanna",
den kommer alltid att exekvera någonting. Sedan finns ju "sleap", men då måste du
avsiktligt ha kodat in det.

Om processorn däremot inte är korrekt inkopplad (öppna/oanslutna ingångar,
fel inkopplad MCLR, dålig avkoppling o.s.v) så kan även själva processorn stanna
och inte göra någonting alls.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Ingångar som är oanslutna ? Jag har ju pinnar som bara ligger helt löst men dom används ej i programmet, kan dom ställa till problem för mig då ?
Alla ingångar har pulldown, eller pullup, beroende på funktion.

Min MCLR ligger med 10k mot VDD och är det enda anslutna på den pinnen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Du ska/får ABSOLUT INTE ha pinnar programmerade som ingångar som är "öppna".

> Alla ingångar har pulldown, eller pullup, beroende på funktion.

Menar du pinnar som har just den funktionen i din applikation ?
Eller menar du alla pinnar ?

Skit samma, ha ALDRIG öppna ingångar...
Skriv svar