GPS modul
- ElectricMan
- Kontakt:
Re: GPS modul
Nope, +. Vad menar du med blanka vior? Menar du den ovanför M'et i GPS Module så är det för att få jord dit 

De fyra till höger om C8 då?
Borde du inte kunna vrida 180 grader på C1 och C2 samt flytta C8 och R3 något för att kunna ansluta dem till jordplanet under IC1 och det som går upp under GPS-modulen?
Borde du inte kunna vrida 180 grader på C1 och C2 samt flytta C8 och R3 något för att kunna ansluta dem till jordplanet under IC1 och det som går upp under GPS-modulen?
- ElectricMan
- Kontakt:
Måste bara passa på att tacka för hjälpen! 
Såhär ser det ut nu då: Minskade isolationsavståndet då han bara behöver köra en gång med fräsen då
Hoppas bara att jag kan löda detta nu 

Edit: Gjorde om lite mer.. Inga vior eller "jumpers"

Såhär ser det ut nu då: Minskade isolationsavståndet då han bara behöver köra en gång med fräsen då

Edit: Gjorde om lite mer.. Inga vior eller "jumpers"

Senast redigerad av ElectricMan 14 juli 2010, 18:35:27, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Fortsätt och STÄDA!
Ledaren från C2 ska den gå till C8+ lite svårt att se (Släck lagret med komponent layouten)
Varför går den ledaren så nära ett av bena på GPS modulen när det finns gott om plats?
Vad i jösse namn gör den där gummisnodden vid sidan om GPS modulen till höger ?
Känns som om du inte har koll på routningen nu, ge inte upp nu utan lusläs schemat mot vad du har routat.
Får en känsla av att du har panik - brådis - ja you name it
SLÄCK Jordplanet och allt annat onödigt så ser du vad du håller på med
Ledaren från C2 ska den gå till C8+ lite svårt att se (Släck lagret med komponent layouten)
Varför går den ledaren så nära ett av bena på GPS modulen när det finns gott om plats?
Vad i jösse namn gör den där gummisnodden vid sidan om GPS modulen till höger ?
Känns som om du inte har koll på routningen nu, ge inte upp nu utan lusläs schemat mot vad du har routat.
Får en känsla av att du har panik - brådis - ja you name it
SLÄCK Jordplanet och allt annat onödigt så ser du vad du håller på med
Snurra C8 180 grader och dra ledaren från C2 mellan C1s paddar vidare till + på C8, då får du ett "helt" jordplan mellan dessa komponenter och IC1, IC3 m.m.
- ElectricMan
- Kontakt:
Detta är bara ett snabbt utkast innan natten, så det finns massa "missar" kvar efter att jag flyttat komponenter osv. 
Har förminskat hela kortet ganska mycket, börjar bli rätt bra enl. mig själv.
[
Edit: projekttråd var det va?

Har förminskat hela kortet ganska mycket, börjar bli rätt bra enl. mig själv.
[

Edit: projekttråd var det va?

Senast redigerad av ElectricMan 14 juli 2010, 18:35:53, redigerad totalt 1 gång.
- ElectricMan
- Kontakt:
- ElectricMan
- Kontakt:
Du kan ju flytta ut C8 så den sitter direkt på ledaren utan den där avstickaren.
- ElectricMan
- Kontakt:
- ElectricMan
- Kontakt:
Sådärja! nu har jag fått korten, har varit lite klantig kan man säga... Satt hela kvällen igår och fattade inte varför den ville fungera, lödde lös en massa grejer och kapade banor för att försöka hitta felet. I dag märkte jag att jag hade bytt på svart och röd kabel.. Så jävla typisk mig 
Har ett till problem, ska man koppla MAX232 såhär:

Det är Input/Output jag är lur på att jag har gjort nåt fel. Ska man byta plats på pinnarna som kommer från serieporten och de pinnarna som kommer från GPS modulen? Så pinne 7-8 går till GPS modulen och 9-10 till serieporten?
EDIT: Men va fan... Inte så konstigt att den inte svarar.. Kapade ju banan med matningen till GPS modulen nys..
Ska se om det är så enkelt..

Har ett till problem, ska man koppla MAX232 såhär:

Det är Input/Output jag är lur på att jag har gjort nåt fel. Ska man byta plats på pinnarna som kommer från serieporten och de pinnarna som kommer från GPS modulen? Så pinne 7-8 går till GPS modulen och 9-10 till serieporten?
EDIT: Men va fan... Inte så konstigt att den inte svarar.. Kapade ju banan med matningen till GPS modulen nys..

Senast redigerad av ElectricMan 14 juli 2010, 18:36:35, redigerad totalt 1 gång.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Pinne 9,10,11 och 12 har TTL/CMOS-nivåer. 9 och 10 ska då gå till GPS-modulen.
Pinne 7,8,13 och 14 har RS232-nivåer. 7 och 8 ska då gå till serieporten.
Det kan man se på sida 17 här http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... MAX249.pdf
Men IC1.7 ska gå till X2.2, och IC1.8 ska gå till X2.3.
Pinne 7,8,13 och 14 har RS232-nivåer. 7 och 8 ska då gå till serieporten.
Det kan man se på sida 17 här http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... MAX249.pdf
Men IC1.7 ska gå till X2.2, och IC1.8 ska gå till X2.3.

- ElectricMan
- Kontakt:
Japp, så var det. Bytte plats på pinne 2 & 3 i serieporten, så nu fungerar det alldeles UTMÄRKT! Visar på millimetern var jag befinner mig 
Batteriet på kameran dog just när jag skulle ladda in bilderna till datorn, så ni får ta och vänta ett tag
Edit:

http://electricman.homeip.net/upload/up ... ottagn.PNG

Batteriet på kameran dog just när jag skulle ladda in bilderna till datorn, så ni får ta och vänta ett tag

Edit:
http://electricman.homeip.net/upload/up ... ottagn.PNG