Livslängd på 3,5 tums floppydiskar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Livslängd på 3,5 tums floppydiskar?

Inlägg av JimmyAndersson »

Tur att jag inte är "en sån" som oroar mig i onödan, för den här tråden är lite läskig..
Jag har ca 250st Amiga-disketter med egna låtar och ungefär 300-400st med bilder, program och en massa spel.
Det vore hemskt om det försvann. :shock: Iofs, jag gick igenom en hög disketter för något år sedan och då var det inga problem.

"kvalitetsdiskar brukar ha klarat sej hyfsat tex, maxelldiskar innebär sällan problem."

Det verkar ligga något i det. Jag köpte bara Maxell-disketter på Amiga-tiden. Det var de enda den lokala Amiga-butiken hade och det gick flera år innan jag upptäckte att de blå disketterna utan logga var billigare. :D

Korp:
Aha! Mjo, det låter som att ett sånt trick skulle kunna fungera.
Hoppas det, för då skulle man slippa formattera disketterna till 720kB och gå miste om 160kB. :)

Ah... dessa minnen! :D :hacker:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy:Dags att kolla diskarna ;) 750 disketters innehåll får nog plats även på DIN hårddisk :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

De får rent av plats på 1st CD-R-skiva. :D

Men vilken tid det skulle ta att kopiera in dem till datorn...
Ingen som har en floppyrobot till salu? :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Så har du ännu ett projekt att bygga ;)

Det är trist om man mister alla gamla minnen och att bara göra en "resa tillbaka i tiden" kan vara mycket skoj. Jag är åtminstone så att jag kan komma på en pryl jag gjorde för 10 år sen och ändå kunna hitta den (eller dess delar :) ) samma med datorfiler.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag har nyligen startat upp några gamla ABC800 med tillhörande diskettdrivar. Jag hade några 5.25"-disketter daterade 1985 och de har inte använts efter 1986. Samtliga disketter var läsbara utan problem :) . Där fann jag alla gamla program och annat jag skrev för ca 24 år sedan på ABC80/800 m.m. (Vilka minnen...)

Jag har också för nåt år sedan kopierat in alla gamla PC-disketter, både 3.5" och 5.25", till hårddisk (och bränt på CD-ROM).
En del 5.25" var från 1986 och en del 3.5" var i alla fall från 1988. Samtliga gick att läsa, utom några 5.25" som var dåligt förvarade i grusiga plastpåsar :shock:

Win XP med 5.25"-läsare funkar fint. :tumupp:

Detta löser dock inte trådskaparens problem, men kanske inger det lite hopp om att gammalt innehåll kan räddas.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Startade upp min gamla Amiga 500 i höstas och de flesta diskarna jag provade fungerade. Några ville inte, men om det beror på ålder eller om de mer eller mindre aldrig fungerat kan jag inte svara på. Diskarna har varit förvarade i en skokartong i varierande inomhusklimat (15-30 grader kan jag tänka) i minst 15 år. Så det bör finnas hopp att extrahera bitarna.
einar

Inlägg av einar »

Disketterna verkar vara sämre nu än vad de var på den gamla goda tiden. Mina som är 10+ år gamla fungerar ofta perfekt ( förutom Windows 3.11 disketterna men det beror nog på att de är slitna) men de som jag köpt på clas i sjön för ett halvår sen går sönder så de inte kan formateras stup i ett. Fast nu har jag börjat köpa Fujifilm och de verkar lite bättre men de går sönder alldeles för ofta de med :(
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Sen kanske de äldre diskettstationerna skrev "hårdare" iom att de inte är lika känsliga på tonhuvudena som modernare kan vara så försäkrade man sig lite om man skrev hårdare.

Men riskerna för disketter är ju överhängande också räcker med att en högtalare står nära några år så är det ju kört :( I Förråd blir det ju gärna att man stuvar om och då tänker man inte alltid på disketterna.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, en kompis ställde (på tiden det begav sig) en hel banankartong med disketter på förstärkaren utan att tänka efter... :mrgreen:
pere76

Inlägg av pere76 »

Ju äldre floppies desto bättre håller dom.
Ju mindre data det är på dom desto mer plats får var bit.

Så dom gamla 5.1/4 disketterna til C64:an lär nog funka fortfarande, men kassetterna är det nog dags att slänga är jag rädd......
Det borde gå att läsa var bit på dom riktigt gamla disketterna med ett mikroskop och pricka in bitarna beroende på hur det ser ut.
För övrigt så hävda jag att övergången från kassett till diskett på C64 var den största tekniska landvinningen någonsig.
Att ladda ett spel gick ner från flera minuter till kanske 2-3 sekunder. En sådan prestandaförbättring kan ingel glömma att pressa ut på nästa generation processorer.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

pere76 skrev: För övrigt så hävda jag att övergången från kassett till diskett på C64 var den största tekniska landvinningen någonsig.
Att ladda ett spel gick ner från flera minuter till kanske 2-3 sekunder. En sådan prestandaförbättring kan ingel glömma att pressa ut på nästa generation processorer.
*Hosthost*

Antingen förskönar ditt minne denna tiden, men riktigt så bra var det ju inte :)

Det tog *INTE* några 2-3 sekunder att ladda ett normalt spel från en C64 5.52" floppy :) ..det tog bra mycket längre än det.

..dessutom fick man ju en chock när man insåg hur små och dyra disketterna var, ett C90-band fullt med turbospel tog ju flera diskettlådor att föra över, och det hade man ju inte råd med.

Minns att när man gick fårn C64 till Amiga tyckte man att 3.5" DD-disketterna var både stora och snabba i jämförelse, idag är dom en pina dom med.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Alla spel som existerar till C64 får väl antagligen plats på en CD numera :|

Nej mina band får inte vara förstörda :shock: Har ju inte ens hunnit spela alla spel :mrgreen:
1802

Inlägg av 1802 »

Projekt föra över till dvd startat :-) Inkl några backuper. Hur länge kan man lita på en dvd? Kör ni .dms från amigan? Går med det mesta, men inte alla amiga diskar.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

1802:Om 20 år står du på samma ställe igen ;)

DVD hur länge håller en sån egentligen? Har en massa gamla DVD som jag skulle vilja få över till nanodisk.......
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det bästa vore om man inte har tillgång till ström i framtiden, då kan man säga hejdå till alla foton från 2000-talet.
Skriv svar