Vakna-lampa
Re: Vakna-lampa
Köpte nyligen på mig några dagsljuskompenserade 100w glödlampor för lite fotoprojekt. Kanske dessa och en timer vore en billig lösning? 

OpenEEG kanske kan hjälpa till med det?Walle skrev:Ska det bli riktigt effektivt ska den ju helst ha någon form av biosensorer för att detektera när man har den lättaste sömnen. Så skulle man låta den väcka en någon timme tidigare än utsatt tid, om sömnintervallen tyder på att man kommer befinna sig i djup sömn när tiden går ut.
Hur fasiken man ska detektera djup/tung sömn utan att behöva ha sensorer på kroppen vete fasiken. Men det vore fint om det gick
http://openeeg.sourceforge.net/
Jag hade en idé om att bygga en liknande "väckarlampa" som teknikprojekt i åttan, snart 6 år sedan.
Den skulle visserligen inte vara lika avancerad som de varianter som numera går att köpa, utan börja dimma en glödlampa rakt i ansiktet lagom lång tid innan inställd väckning.
Philips skryter om att de dimmar lampan för att så naturtroget/effektivt som möjligt efterlikna en soluppgång.
Rigga en ljus-(vad?)-mätare mot en lagom somrig soluppgång och sampla och logga ljus-(vad?), och dimma sedan lampan efter uppmätt data. Är det en svår uppgift att ta sig an, eller skulle det gå att pula ihop själv?
Kombinera sedan med någon slags biosensor som mäter vilken sömnfas man befinner sig i, det finns det ju tydligen ett par olika sätt att göra på. Antingen genom kroppsrörelser, eller - om det inte blir för obekvämt, någon slags EEG. Nackdelen här är att sensorerna kräver att du inte rör dig för mycket i sömnen, så att de inte råkar trilla av. De ska heller inte vara för obekväma. På OpenEEG:s hemsida finns exempel på hembyggda elektroder/sensorer, som ser mer eller mindre bökiga ut att ha på huvudet.
Finns det fler sätt att uppmäta eller uppskatta vilken sömnfas en människa befinner sig i? Finns det något samband mellan puls och sömnfas kanske?
Fler idéer?

Där ser man, $tiff var ett helt år före. Men utan projekttråd räknas det inte 
För min del spelar det ingen roll om det blir en glödlampa eller
en lågenergilampa. Bara den har så naturligt ljus som möjligt.
spekaman: Vad tycker du om ljuset på den? Påminner det om dagsljus?

För min del spelar det ingen roll om det blir en glödlampa eller
en lågenergilampa. Bara den har så naturligt ljus som möjligt.
spekaman: Vad tycker du om ljuset på den? Påminner det om dagsljus?
Senast redigerad av pheer 21 januari 2009, 21:42:20, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan meddela att det är riktigt skönt att vakna när rummet är halvljust, man känner lite mysstämning typ...
Gav en till tjejen i julklapp och hon gillar den skarpt, så skarpt att hon själv lärt sig att ställa in väckningstid och vala av ljud/ljusstyrka! Det är inte helt vanligt!
/PeterH

/PeterH
Jag gillar färgen på den 100W lampa som följer med Philips väckarklocka. Speciellt när den går på lite halveffekt så får man ganska röd/orange ljus som det kan vara på morgonen, tror det blir svårt att få tag på en lågenergiare som har samma variation i färg mellan dimmrad och full styrka.
På kartongen till själva lampan står det "Softone 100W, Soft white, Compact Size" om någon är sugen på att bygga runt samma lampa som i "orginalet". Men nu borde jag nog sova egentligen annars lär det behövas mer än en väckarklocka i morgon bitti.
På kartongen till själva lampan står det "Softone 100W, Soft white, Compact Size" om någon är sugen på att bygga runt samma lampa som i "orginalet". Men nu borde jag nog sova egentligen annars lär det behövas mer än en väckarklocka i morgon bitti.

-
Det är väl annars så att det bara är vi rätt långt norrut som är unnade långa soluppgångar.
Själv har jag valt den naturliga metoden, jag går inte upp förens efter 0900 om dagarna, jobbar hellre sent...
Själv har jag valt den naturliga metoden, jag går inte upp förens efter 0900 om dagarna, jobbar hellre sent...
Blir inte eeg och lampa kaka-på-kaka. Iden med lampan är väll att man vaknar mjukt alltså knappast ett abrupt uppvaknande från djupsömn? eller?
- Electricguy
Annars kan man ju göra som min granne, han har ett ganska rejält högtalarhorn ligger under nattduksbordet kopplat till klockradion
det hörs till och med in till mej på morgonen 

Jag följer den här tråden med intresse, som den sjusovare av mått jag är.
En idé jag fick var en konstruktion där man har ett snöre som kan rullas upp av en motor, lindat via ett fjädrat hjulsystem med en mikrobrytare - så man kan detektera om man drar i snöret, utan att man hindrar snöret från att löpa. Sedan bygger man en klockmodul med mikrobrytaren som snoozeknapp och låter motorn dra upp snöret en halvmeter varje gång man snoozar. Denna konstruktion hängs i taket i närheten av (eller långt ifrån) sängen.
En idé jag fick var en konstruktion där man har ett snöre som kan rullas upp av en motor, lindat via ett fjädrat hjulsystem med en mikrobrytare - så man kan detektera om man drar i snöret, utan att man hindrar snöret från att löpa. Sedan bygger man en klockmodul med mikrobrytaren som snoozeknapp och låter motorn dra upp snöret en halvmeter varje gång man snoozar. Denna konstruktion hängs i taket i närheten av (eller långt ifrån) sängen.
I fredags inhandlade jag 2st lampor på Bauhaus. Ljuset var
ganska lika från de två men jag tror att den övre nedan
verkade lite bättre.
När jag börjar med elektroniken startar jag en tråd i projekt-delen.

ganska lika från de två men jag tror att den övre nedan
verkade lite bättre.
När jag börjar med elektroniken startar jag en tråd i projekt-delen.

- jonnorberg
Hej,
Precis detta vill jag bygga!
Väntar med spänning!
har du kommit på hur du skall göra med dimmern?
/Stefan
Precis detta vill jag bygga!
Väntar med spänning!
har du kommit på hur du skall göra med dimmern?
/Stefan