Hade inne en dator på garanti-reparation för några år sedan och då till min stora fasa brann styr/kontroll-elektroniken upp på hårddisken eftersom nätaggregatet i den nya datorlådan inte fungerade som det skulle. Men killen som gjorde reparationen bytte ut elektroniken och därefter har hårddisken fungerat tills den pensionerades efter 5-6 år.
Tror nog att det billigaste är att byta ut styrkortet om det nu rasat efter badet.
Lufthålet i skalet må va litet men under en timme kan det va sipprat in lite vatten där vilket kan förklara ljudet innan den blev helt död. Jag skulle nog inte prova att byta elektronik om risken att den tagit in vatten finns utan jag skulle fortast möjligt få iväg den till IBAS innan den skadas mer. GLÖM det där med att byta elektronik eller flytta skivorna, det är dömt att misslyckas, byter man elektroniken kan den av skador intärnt repa sönder skivorna totalt.
Av Gkrafterna som blir då disken landar kan huvudena ha slagits ur position = fina repor i skivorna om man får igång den igen. Hände på en quantum disk jag hade, det la av å när jag öppna den hade ett huvud åkt iväg å nästan slitits loss.
Vi vet ju inte om hårddisken har blivit utsatt för mekanisk påverkan, vi vet ju bara att den har badat.
Även om det bara sitter ett dammfilter i hålet så borde den inte ta in vatten om det bara är 1 hål som är väldigt litet och disken var kall när den hamnade i vattnet.
Om den var varm däremot är risken stor att den har sugit in vatten.
Jag skruvade isär en Seagate disk för att titta på det där hålet.
Det var ett filter och en kanal som är c:a 1dm lång + 3 små behållare + ett filter till.
Ganska säkert alltså.
karlstedt skrev:Hur kan du säga att det bara är att "GLÖMMA" att byta styrelektroniken då MicaelKarlsson säger att han varit med om att det har fungerat att byta den?
Killen som gjorde det är proffs, han bygger datorer dagarna i ända så om man som amatör skall göra det är väl tveksamt.
Det är iaf ett sjuhelsikes drag i HD-magneterna. På jobb har jag satt en sån under en granitdisk, och den håller fast sig själv plus en dubbelt så stor plåtbit tack vare den lilla järnhalten INGEN annan magnet jag provat med är ens i närheten av samma kraft