Fyrkantsgenerator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Re: Fyrkantsgenerator

Inlägg av tlvb »

Hmm... får lust att bygga en egen nu :p
Användarvisningsbild
PERfect

Inlägg av PERfect »

Såja då var generatorn äntligen färdig och jag blev nöjd med resultatet :D

Blev riktigt fräckt med lysdioderna. Kanske man ska försöka sig på att fylla i texten med lite färg.
Bild

Symetrisk fyrkant och triangel, överst är sync-utgången under det är utsignalen med vågformen inställd på triangel.
Mitt och kamerans fel att bilden är lite suddig.
Bild

Asymetrisk fyrkant och triangel, vrider man lite till på symmetriratten blir utsignalen en ramp.
Forfarande mitt och kamerans fel att bilden är lite suddig.
Bild
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Va tråkigt att ingen skrev något i tråden efter det att projektet blev klart.

Jag tycker att du lyckats väldigt bra och jag måste säga att fronten på lådan var ju otroligt snygg :D
Hade väl kanske varit skoj med fler funktioner, men annars ser jag bara två fel..

1. PIC
2. Ingen display

Annars snyggt gjort, hade nog velat ha texten ifylld också ;)
Lever den än idag? :D
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Måste säga att det var ett snyggt bygge!
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

toffie skrev: Hade väl kanske varit skoj med fler funktioner, men annars ser jag bara två fel..

1. PIC
2. Ingen display
Åh, ni Atmel fanboyar :D

Projektet är jättesnyggt!
click

Inlägg av click »

Ja, tråkigt att det inte fått mer uppmärksamhet, riktigt snyggt projekt, känns som många som postar här i projektdelen inte får den uppmärksamhet de förtjänar.

Om PERfect fortfarande läser här skulle jag vilja fråga lite saker:
Hur löste du pwm-triangel konverteringen? är det bara rc filter som sköter det? Det såg riktigt snyggt ut på skopet, känns som det skulle bli ganska frekvensberoende också.

Spottar den ur sig ac, eller är det bara dc? hur funkar psu:t?
Användarvisningsbild
PERfect

Inlägg av PERfect »

Tack för all den fina responsen, är fortfarande nöjd med bygget själv :)

toffie: Jag tyckte också texten skulle vara ifylld så det gjorde jag men jag postade aldrig någon bild då. Och viss lever den har använts flitigt idag men inte så mycket annars.

click: Triangeln fixas med en integrator på fyrkantssignalen. Den är realiserad med en OP-förstärkare, men då blir amplituden väldigt frekvensberoende. Därför likriktas signalen och återkopplas för att få konstant amplitud. Inte jag som kommit på detta utan jag hittade ett schema på nätet, deras server verkar inte så stabil så jag lägger in schemat här också. Triangel funkar bra mellan 4 kHz och 40 kHz, utanför det området fungerar inte reglerloopen som fixar konstant amplitud längre.
Nätdelen är en vanlig transformator med likriktning och glättning och sedan spänningsregulatorer till +15 V, -15 V och +5 V (om jag mins rätt).

Bild

Bild

Jag har inte riktigt samma komponentvärden eftersom jag ville ha ett annat frekvensområde.
click

Inlägg av click »

snitsigt!
tyckte jag läste nånstans att triangeln skulle fixas med pwm, men där tog jag tydligen fel.

schemat till den där "frekvensoberoende" integratorn såg fin ut, jag har själv funderat lite på det där, men inte kommit på någon bra lösning, får kolla lite närmare på schemat och se om ja förstår vad som händer. Bandbredden var ju helt ok ändå, men vad gör Q3? det ser ut som en bruskälla.
Användarvisningsbild
PERfect

Inlägg av PERfect »

Nu ska vi se...

U1A är integratorn och U1B tar bort DC från integreringen.
U2B med dioderna utför en så kallad precisionslikriktning.
U2A medelvärdesbildar signalen, dvs. ger ut en DC signal.
Q3 (som du fråga om) är bara till för att skapa en spänningsreferens.
U3A integrerar felet i amplitud och ökar eller minskar den sedan genom att styra Q1.

Det är bland annat kopplingar som denna som gör att analog elektronik är så roligt.
click

Inlägg av click »

hmm, och sen funkar Q1 och Q2 som nån form av förstärkare /spänningsdelare för att hålla in-amplituden på rätt nivå då eller?

lösningen som växte fram i mitt huvud när jag funderade på problemet (innan jag såg detta) var att ha nån form av filter som fixade en stabil DC-signal (vars amplitud då beror på frekvensen) som sedan skulle styra någon form av förstärkare på ingången.

Jag kan bara referera till synthesizer världen där jag är någorlunda hemma, där brukar alla oscillatorer utgå från sågtandsvåg, denna kan man sedan göra om till fyrkant (med pwm) genom hysteres och genom en helvågslikriktare för att få triangel.
Anledningen att jag frågade vad Q3 gjorde var för att kollektorn är NC, då får man vitt brus vet jag.

Analog elektronik är sjukt kul! :D
Skriv svar