Bygge av audiomatris, effekttappning.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Bygge av audiomatris, effekttappning.

Inlägg av psynoise »

Bara kort, dock skrämde priset bort mig från denna krets direkt. I slutliga konstruktionen kan det behövas uppemot 192 stycken VCA-kretsar! Vill inte komma upp i något 5 siffrigt belopp för detta projekt.

EDIT:

PGA4311U 4 element per ic-krets.
antal: 192/4 = 48
pris hos farnell: 5 500 kr

LM1971M 1 element per ic-krets.
antal: 192
pris hos farnell: 2 200 kr Vinnare
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Hur många in och ut ska matrisen ha?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

16 ingångar och 6 utgångar i stereo. 16*6*2 = 192. Men jag börjar med att bara bygga en stereokanal på ett kort, sen kan jag bygga fler och koppla in. Blir väl ett långt kretskort i botten med alla bussar och utgångar där jag kopplar in kanalkorten.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Ska bara kolla så jag har förstått rätt. 16 kanaler (eller egentligen 32) ska kunna förstärkas/dämpas och sedan routas till någon av de 12 utgångarna är de också kan förstärkas/dämpas?

EDIT: De kommer även kunna summeras vid utgångarna?

En tanke slog mig att du kanske bara behöver använda IC på in/utgångarna och sköta routing/ och summering passivt med reläer och resistorer. Då skulle man även kunna göra designen balanserad ganska enkelt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Antalet kanaler har det helt rätt för dig, men själva routningen ska vara variabel och inte bara av och på.

Bild

Där Vs är ingånsspänningen från t.ex ett instrument.
Vo är själva masterutgången likt en vanlig mixer.
V1 till V3 är för inkoppling av externa effekter, dock ska konstruktionen innehålla 6 av dessa V1-V6.

EDIT:
Procenttalen är bara exempel på hur man kan nyttja funktionen. T.ex skickar vi 10% till V1 och låter resterande 90% färdas vidare.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Enkel specifikation

SM-X12 - Stereomixerbord med x kanaler och 12 bussar.
-----------------------------------------------------

12 bussar (6 stereo) ska ge flexibel möjlighet till effekttappning. Extern singalbehandling kopplas sedan in via enkla extra ingångar eller en ordinare stereokanal.

De flesta parametrar ska kunna styras via MIDI och varje kanalkort ska klara sig helt själv genom en specifik MIDI-kanal. Detta gör att antal kanalkort kan anskaffas efter behov, dock sätter MIDI-standarden en begränsning på 16-kanaler per MIDI-interface.

Kanalkort
---------
Innehåller tappning mot de 12 bussarna. Detta styrs via MIDI där man kontrollerar 2 element (stereo) för ett cc-nummer (MIDI control change number). Panning mellan dessa två element sker via ett annat cc-nummer.

Kretskorts montering

Bild
Klicka på bilden för högre upplösning.
Skriv svar