CNC i aluprofiler
Re: CNC i aluprofiler
Spindeln kommer att bygga framåt på portalen så för att utnyttja hela bordet så måste ju bordet vara lite längre än vad du har tänkt ska vara arbetsyta... ??
Vad har du tänkt bygga portalen av för profiler.. ? samt vad har du tänkt använda för glidsystem på portalen.. ?
Ska du ha så att portalen kommer gå under arbetsbordet.. ?
// Daniel
Vad har du tänkt bygga portalen av för profiler.. ? samt vad har du tänkt använda för glidsystem på portalen.. ?
Ska du ha så att portalen kommer gå under arbetsbordet.. ?
// Daniel
1. Ja, spindeln kommer bygga lite framåt men eftersom skonorna är lika långa som ramen kommer man komma väldigt långt bak vilket gör att man kommer nästan hela vägen ut. Det kommer ge en bieffekt att man kan komma väldigt långt fram med fräsen (över 60 profilen) men kommer ha elektriska stopp för det, lägger man en skiva ovanpå profilerna är det på andra sidan bara bra eftersom man då får större arbetsarea.
2. Dessa profiler hade jag tänkt använda till portalen, skulle kanske egentligen använt dem till X-axeln också men visste tyvärr inte att dem fanns då (de kostar 0,49 kr/mm).
3. Nej, jag hade inte tänkt att portalen ska gå under bordet då den drivs med hjälp av 2 motorer.
2. Dessa profiler hade jag tänkt använda till portalen, skulle kanske egentligen använt dem till X-axeln också men visste tyvärr inte att dem fanns då (de kostar 0,49 kr/mm).
3. Nej, jag hade inte tänkt att portalen ska gå under bordet då den drivs med hjälp av 2 motorer.
Ja då fattar jag.. men har du tänkt att ha några fötter på själva ramen.. ?
Om man skulle använda den profilen med inbyggda glidskenor till X så måste man ju ha en ram till under eller fötter eftersom skenorna är mycket bredare än profilen... ??
Antar att man måste smörja upp alla skenor så man får maximal glidhet på det hela..
Till X skulle ju denna profilen kanske kunna vara ett alternativ då profilen är bredare än skenan och på så sätt slipper man ha dubbla ramar eller fötter..
http://www.alucon.se/Shop/Index.php?sArtId=021-102-L
Vad kostade dina slädar som du beställde.. ?? Såg att dom som jag hittade på sidan var otroligt dyra... :/, inte så bra med tanke på att man behöver minst 4 st..
Sen kanske det blir nån kraftigare profil som går mellan Y stolparna.. ?? den bör ju vara ganska bred åxå så den blir så stabil som möjligt..
// Daniel
Om man skulle använda den profilen med inbyggda glidskenor till X så måste man ju ha en ram till under eller fötter eftersom skenorna är mycket bredare än profilen... ??
Antar att man måste smörja upp alla skenor så man får maximal glidhet på det hela..
Till X skulle ju denna profilen kanske kunna vara ett alternativ då profilen är bredare än skenan och på så sätt slipper man ha dubbla ramar eller fötter..
http://www.alucon.se/Shop/Index.php?sArtId=021-102-L
Vad kostade dina slädar som du beställde.. ?? Såg att dom som jag hittade på sidan var otroligt dyra... :/, inte så bra med tanke på att man behöver minst 4 st..
Sen kanske det blir nån kraftigare profil som går mellan Y stolparna.. ?? den bör ju vara ganska bred åxå så den blir så stabil som möjligt..
// Daniel
Jo jag såg det nu också, över 3000kr per släde?
Vad betalade du?
(För 3000kr per släde kan man ju få minst HIWINs 45mm slipade stålrails med dubbla vagnar för lägre pris...)
Vad betalade du?
(För 3000kr per släde kan man ju få minst HIWINs 45mm slipade stålrails med dubbla vagnar för lägre pris...)
Larsson sa ju att han köpt allt som finns i första inlägget för 1300:- nånting.. o med det han köpte till var han inte ens uppe i 2000:-, och där har han ju skenor och 2 slädar..
Så han kan ju inte ha köpt dom slädar som finns att köpa på alucon för dom var ju svindyra..:/
Hittar inga andra slädar heller..
Dessutom hade han köpt en släde till spindeln som det ser ut att vara lager i så den kan inte ha varit speciellt billig den heller.. den finns med på bilderna på första inlägget i denna tråd..
// Daniel
Så han kan ju inte ha köpt dom slädar som finns att köpa på alucon för dom var ju svindyra..:/
Hittar inga andra slädar heller..
Dessutom hade han köpt en släde till spindeln som det ser ut att vara lager i så den kan inte ha varit speciellt billig den heller.. den finns med på bilderna på första inlägget i denna tråd..
// Daniel
Blev sponsrad av alucon. Kolla på ebay. Det är alltid en fördel att åka å snacka med dem, Conny som jobbar där är jätte trevlig.
Ja bor man 150 mil från Göteborg så är det inte så lätt att åka o snacka med dom..
Men man kan ju ringa dit o säga vad man ska bygga så kanske dom kan ge en ganska najs deal endå..
Hur har du tänkt lösa det med drivningen på portalen.. du skulle ju ha 2 motorer... vart har du tänkt sätta dom och hur bygger du till så att du har nånstans att sätta dom.. ?
Ska du använda trapetx gängstång eller vanlig gängstång till drivningen.. ?
Skulle vara kul att veta alla dina funderingar kring detta projekt..
För övrigt så tror jag att det kommer att bli svinbra...
// Daniel
Men man kan ju ringa dit o säga vad man ska bygga så kanske dom kan ge en ganska najs deal endå..
Hur har du tänkt lösa det med drivningen på portalen.. du skulle ju ha 2 motorer... vart har du tänkt sätta dom och hur bygger du till så att du har nånstans att sätta dom.. ?
Ska du använda trapetx gängstång eller vanlig gängstång till drivningen.. ?
Skulle vara kul att veta alla dina funderingar kring detta projekt..
För övrigt så tror jag att det kommer att bli svinbra...

// Daniel
Trapetz hade jag tänkt mig, hade tänkt att sätta dem ovanpå 60 profilen, fräsen kommer ändå inte kunna arbeta så lång ut.
Ja det kan ju vara ganska bra... bara man får fast det så det sitter.. och hittar nån lämplig gängmutter som portalen kan ha, en på varje sida alltså eftersom du ska ha 2 motorer.
Jag har mailat till företaget som säljer dessa grejer o frågat lite om deras profiler osv.. hoppas man får svar nu i veckan..
Aluprofiler är ju ganska stabila att bygga av.. dessutom är det inget problem att skruva isär om man måste reparera eller byta ut nån del eller kanske bygga om den..
Ska bli väldigt kul att se hur ditt projekt utvecklas.. försök att slänga ut bilder så snart det händer nåt.. så man får följa med hela vägen.
Jag vet inte hur jag ska göra om jag ska ha rundståg och kullager eller om jag ska ha profiler med inbyggda glidskenor.. vet inte vad som är bättre.. man får ju räkna med att det kan hända att en rundstång sviktar lite åxå och det är inte bra.. 3-4 mm kan den svikta med 10kg tryck på portalen.. det är inte bra.. :/
// Daniel
Jag har mailat till företaget som säljer dessa grejer o frågat lite om deras profiler osv.. hoppas man får svar nu i veckan..
Aluprofiler är ju ganska stabila att bygga av.. dessutom är det inget problem att skruva isär om man måste reparera eller byta ut nån del eller kanske bygga om den..
Ska bli väldigt kul att se hur ditt projekt utvecklas.. försök att slänga ut bilder så snart det händer nåt.. så man får följa med hela vägen.
Jag vet inte hur jag ska göra om jag ska ha rundståg och kullager eller om jag ska ha profiler med inbyggda glidskenor.. vet inte vad som är bättre.. man får ju räkna med att det kan hända att en rundstång sviktar lite åxå och det är inte bra.. 3-4 mm kan den svikta med 10kg tryck på portalen.. det är inte bra.. :/
// Daniel
Tror ni att denna räcker till mutter? Det ser dock ut som om det inte är något glappfri :/
Här ser du en tråd där jag tar upp hur designen var tänkt från början. Du får kosta på lite när det gäller axelstål, till den maskinen så sviktade 20mm axelstål 1-4mm med en längd av 700mm, 10kg tryck. 30mm rekommenderas.
Här ser du en tråd där jag tar upp hur designen var tänkt från början. Du får kosta på lite när det gäller axelstål, till den maskinen så sviktade 20mm axelstål 1-4mm med en längd av 700mm, 10kg tryck. 30mm rekommenderas.
Det fungerar men jag hade valt något rejälare, jag är ju en sådan som överdimensionerar men då vet man också
sen att man kan lasta maskinen mer också. Mitt måtto: Dra åt en skruv tills det inte går mer, och så lite till
sen att man kan lasta maskinen mer också. Mitt måtto: Dra åt en skruv tills det inte går mer, och så lite till

Vad ska jag ta för mutter då? Vet att det finns med "gummiband" som klämmer ihop den, då borde muttern glappfri?
Här ser du hur tudorr har gjort med muttrar från JB:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 24#p418024
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 24#p418024
Va, finns dem muttrarna där? Kan du länka i så fall för hittar dem inte :/