Elbils Projekt, PWM, Motorstyrning [FÄRDIGT]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Maizlow

Inlägg av Maizlow »

Var en som skrev rätt tidigt i denna att kolla upp den tråden, men tack ändå.

Är det någon som har något tips på lämplig mosfet att använda? Borde man ha fler än 1??

Fler tips, tankar, ideer?

/Johan
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det finns massor av lämpliga MOSFET'ar

kolla http://www.elfa.se
eller
http://www.electrokit.se (sök på N-ch )

De ska vara av typen N-kanal. Kanske lämpliga kan vara: helst minst 45 volt, minst 50A, max 0.025 Ω .. med dessa kriterier behöver du minst 2 st. Annars får de vara kraftigare = ofta mycket dyrare. Funkar bra att fästa båda/alla på samma kylfläns.

När du väl valt en sort ska du kolla maximal gatespänning så att du inte ger för mycket spänning på gaten (oftast ingen risk) och lämplig styrspänning på gaten (vanligtvis 10 volt eller mer)
Maizlow

Inlägg av Maizlow »

F'n rent ut sagt, får inte det att funka och börjar bli riktigt frustrerad. Kan styra en motor men borde den inte kunna stanna när potentiometern är i änd-läget?

/Johan
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag antar att du använder 555 kopplingen?. Och vad jag har hört så täcker inte den kopplingen hela området.
Så man kan aldrig få 0 eller 100% pulskvot.
Maizlow

Inlägg av Maizlow »

Ah, jag har testat med den men gick över till OP-kopplingen. Funkar fortfarande inte...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det går (nästan) att få 0 – 100% pulsvidd från en 555’a med hjälp av ett par dioder:

Bild
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Finns det verkligen inte något enkelt sätt att koppla en krets så att do faktiskt kan reglera från 0 till 100% ?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Du behöver väl inte 0 till 100%?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det går ju åt ström om inte annat, om man inte kan gå ner till noll. Och så problemet att det låter i motorn med mera ... och frågan var ju >>men borde den inte kunna stanna när potentiometern är i änd-läget? >> . Jo, det borde den!
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det viktiga är vanligtvis att motorn endast drar minimalt på minsta pulsbredd. Sedan brukar man lösa det genom att initiera pulserna (och motor relä/kontaktor) med en microswitch som påverkas så fort accelerator potentiometern lämnar sitt ”noll” läge. På detta vis dras ingen ström när acceleratorn (”gaspedalen”) är uppsläppt.
Maizlow

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av Maizlow »

Bump!

Nu har jag kommit igång igen efter att ha slackat ett tag. Har en fungerande PWM funktion med en snygg fyrkantsvåg.

Schemat ser ut så här:
Bild
Bild

Tror ni detta funkar, som sagt motorn ligger på ungefär 1kW och bilen den ska driva väger hyfsat mycket. Den kommer kanske ligga och dra 30 A kontinuerligt. Transistorn är en mosfet som ni ser, det är denna jag är orolig över. Men med bra kylning ska det nog inte vara något problem. Som någon kanske kommer påpeka så är det inget drivsteg i kretsen, det kommer det vara sen en MAX657 eller vad dem heter. PWM är 100Hz just nu men kan självklart justeras om ni tycker så, ljudet är inte något problem men om det är annat än ljudet ni är oroliga över!

Om det är något jag missat för att ni ska kunna bedöma om detta kommer funka så säg bara till.

/Johan
Norpan

Inlägg av Norpan »

Din frihjulsdiod är ju inte direkt överdimensionerad iallafall, den tål 1A, du bör nog upp på minst 100-150.
Du behöver nog minst två transistorer om det ska hålla, helst ännu fler, och gärna att de tål iallafall dubbla matningsspänningen.
Du räknar nog efter märkströmmen (lite över 40A) på motorn, prova att låsa rotorn på motorn och mät strömmen.
Beroende på motor och batteri kommer du nog att hamna på minst 5 gånger märkströmmen.
Denna ström kommer det att gå igenom transistorerna om ni drar på fullt från stillastående.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom du använder IRL3803 i schemat undrar jag om den är lämplig med tanke på spänningståligheten 30V?
Även om det är mer än dubbla spänningståligheten tycker jag det är liten marginal. Få höra vad mera erfarna motorstyrare säger !
Maizlow

Inlägg av Maizlow »

komponenterna är inte valda till 100% derför postade jag här för att få lite feedback om vad ni tror och tänker. Men det norpan skrev om att märkströmmen 40A låsa rotorn osv, när vi körde den på 24 V och sen satte foten så pass hårt jag kunde låg strömmen runt 28-35 A. Säg att bilen väger cirka 140 kg med förare. Finns det några sätt att räkna utifrån det?

Frihjulsdioden öär inte dimensionerad alls, satt bara dit en på schemat.

Fortsätt posta ideér!

/Johan
Norpan

Inlägg av Norpan »

Med andra ord så kom du inte ens upp till märkbelastning med foten. :D
Alternativet är att mäta resistansen i ankaret och räkna från det, förutsätter dock en riktigt bra lågohmsmätare.

Rotorn står ju still när ni startar, hur ni än gör och hur lätt bilen än är, så det blir maxströmmen som går igenom kopplingarna när ni släpper på fullt från stillastående.
Nu behöver man kanske inte dimensionera för detta kontinuerligt eftersom strömmen sjunker så fort motorn börjar snurra, men det blir mycket ström.
Ett annat sätt är ju en strömbegränsning i styrningen men det krånglar till det en hel del.

Jag har en elektrifierad trehjulig sparkcykel på jobbet, motorn har en märkström på 15A och den drar 140A vid stillastående rotor matad från 24V 60Ah genom några meter 6□ kabel.
Skriv svar