Nja... problemfritt eller inte, jag har testat att leka med parallellporten och det fungerade kanonbra och ganska enkelt men det är ju ett grundläggande problem att tillgå hårdvaran direkt i en PC och jag håller mig därför till en serieport eller (än bättre) bygger en dedikerat kontroller som kanske kan kommunicera med en PC (eller liknande) via en serieport.
Det är iaf inte 100%-igt iaf kan jag säga då jag testat på lite olika datorer och på det som är min nuvarande server (Hade den som "kontorsdator/lekdator") funkade det på, men ett annat moderkort, som jag inte minns vad det var för nåt (Har några stycken lite här & var) blåvägrade det funka i XP. Först när jag slungade i VM Ware och även MS Viritual PC fick jag normal åtkomst till skrivarportarna (2 st, ena på MK:t, andra var ett ISA-kort), så det skiljer från dator till dator. Tror förresten det var ett ASUS CUV4X (En kalkon-modell förvisso), för PIII.
Edit:
Jag har sysslat en del med paralellporten, men det märktes kanske...
Serie-porten har jag aldrig känt mig bekväm att syssla med då jag finner den ganska bökig att trassla med då man måste pyssla med UART å såna saker