Bygga en egen radiomottagare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Jo du :lol:. Jag har mitt lilla rum och sitta i med mina grejer. (ca 1,20 * 1.60) Men jag har ju plats på mitt kontor också iof, men den byggnaden är ju klädd med plåtfasad.
Vilken typ av mottagare skall man bygga då ? Det finns massor olika.
Jag vill bygga en som är "enkel" men som har en bra mottagning.
När man har byggt en mottagare, finns det då något sätt att mäta för att optimera den. Jag har oscilloskop, funktionsgeneratorer och en Hameg trackinggenerator med spektrumanalysator.
// Fredrik
EDIT: Nu har jag bestämt mig, jag skall testa den här.
Frågan är nu, hur skall jag beräkna spolen?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Menar du hur du räknar ut induktansen på spolen? Isåfall finns det lite formler på Elfas faktasidor. Den mottagaren du länkat till fungerar säkert fint.
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Nja, Mer HUR man skall linda den för att erhålla en viss induktans vilket sätt ger bästa effektivitet.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ja det finns formler i elfas faktasidor men dom kan vara knöliga. Här är en annan ekvation för beräkning av induktans på luftlindade spolar. Längd i inch.
http://www.hamradioindia.com/HRI-Calc/AIRCoils.html
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Man tackar. Just nu testar jag med 0.5 kvadrat isolerad, men alla beräkningar är ju gjorda med 0.5 kvadrat lackad tråd, vilket gör att spolen blir "lite" längre med den isolerade tråden. Vad är det som är kritiskt när man skall linda en spole. Är det diametern, längden, antal lager eller vad ?

// Fredrik

Lite bra länkar
http://www3.telus.net/chemelec/Calculat ... ctance.htm
http://www.csgnetwork.com/capresonancecalc.html
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det är både diametern på spolen, längden och antal varv som måste tas med i beräkningen. :) Fast eftersom du ändå trimmar in stationer med en ganska stor kondensator gör det ju inget om du får en tolerans på några uH. Som du säger så måste tråden självklart vara lackad eller isolerad annars blir det ju kortslutning mellan varven. Dock tror jag inte diametern på tråden har någon betydelse när det är så små strömmar. Förresten vad har du fått tag i för kondensator?
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Jag "lånade" en ur en vanlig fm-radio, men det gjorde att spolen fick bli lite större. Jag hoppas att det skall funka.Skall testa i eftermiddag om jag hittar lite kondingar. Jag provkörde lite på jobbet i fredags men jag fick bara in en stor störning på 159.9 KHz (kan komma från serverparken jag har).

EDIT: Måste man ha elektrolytkondingar som det visas i denna ritning?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

10uF elektrolyten? Det skulle säkert funka med en opolär men skulle bli mycket dyrare.. Dom som är ett + på är elektrolyter och skall kopplas med anoden (+) mot den sidan som det visas i schemat. Lycka till!
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Jag testade nu ikväll lite med bara vridkondingen och spolen samt en antenn på ca 16 m inne i lägenheten och fångade upp en bärbåg på ca 400 Khz, jag har ju ingen förstärkare till mottagaren än så jag mäter bara med oscilloskop. Hoppas att det går att göra så. Jag skall försöka fixa lite komponenter imorgon så jag kan bygga vidare.
evert2

Inlägg av evert2 »

"Kan inte nån banka in assambler i huvudet på mig när jag sover?"

Jodå, var bor du? :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

:D Det kanske inte skall tas så bokstavligt, eller det kanske behövs.
Är det bara jag eller är vi kanske fler som upplever den här elektronik hobbyn på samma sätt som jag, dvs. Jag har alltid sysslat med el, när jag var liten så lekte jag aldrig med bilar eller sånt. Min roligaste leksak var en låda som farsan snickrat ihop med massor av olika lampor o knappar. Sedan blev man lite äldre (8-12 år) och då blev exprimenten lite mer avancerade, det var fläktar,lampor,brytare och diverse styrningar i varje hörn som surrade och blinkade. Sen var det tjejjerna som blev avancerade :twisted: och elektroniken blev liggande på hyllan tills gymnasiet (el o tele industriell automation tillverkning) sedan vart det några år med enbart starkströmsteknik. Sen blidde det barn o familj, och nu har man hoppat på detta igen med elektronik.
Och jag känner att projekten bara går ivarandra utan att det blir något klart.
Jag skulle börja med en flygsimulator (Airbus A340) och började titta på elektroniken till den,då hittade jag FSBUS (microprocessor styrd cockpitt (PIC 16F84A)), jaha då tittade man heltplötsligt på PIC o lite avarter till den (kodlås m.m.), sedan hittade man ett projekt (AIS,Navtex) och då behövdes det en liten radiomottagare, så tjosan , då tittade man helt plötsligt på radioteknik , och då sitter man här nu och funderar på om man skall ta certifikat för amatörradio :roll: .
Tillskaen hör också att för något år sedan skulle jag satsa lite på musiken lite mer, kanske skaffa lite roligare saker än bara ett enkelt keyboard. Det blev ju som det blev, så brevid mig just nu står en KORG Triton för 28 papp spelad på endast på söndagarna :( .

Detta hörde väl kanske inte till tråden.
Jag hoppas att mottagaren skall funka snart.
Jag har lindat lite spolar och testat men jag räknade fel på ca 350 varv på spolen så jag skall snart fixa en ny. Jag har också räknat lite på antenn och skall man taemot navtex (518 KHz) så skall ju en trådantenn var ca 550 m (helvåg), men i vanliga Navtexmottagre så sitter det ju bara en liten ferritantenn men jag har inte hittat något bra ställe med info om detta.
Några tips
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hehe Frippe.. :)
550m antenn låter lite (mycket) overkill :D Testa rulla ut lite kabel bara och se om du får in något
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Längden på mottagningsantenn är inte SÅ kritisk. När jag hade fått min amatörradio men inte hunnit bygga antenner, kopplade jag en vanlig elkabel till stuprännan och det fungerade bra på mottagning på 40meters området :D

Du kan ju testa koppla en kabel till någon lång metallbit, t.ex. just en stupränna, metalllist eller liknande på balkongen.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Jag ville bara lägga in en skit bra länk. Där man kan omvandla lite trevliga saker. http://www.wd5gnr.com/calc.htm
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hur går det? Fick du in nånting på din radio ? :)
Skriv svar