Inbrott i sommarstugan. Nu ska dom åka dit.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
På fråga a skulle jag svara: Gör lapparna själv men kör med lite avsiktliga stavfel för att luras typ Kamraövervaking, Stygan ä Larrmad.Fritte skrev:Och vem tror på att det finns kameraövervakning i en sommarstuga om det sitter billiga dekaler från clasohlson om kamera och larm?
Så det enda problemet som jag egentligen har är hur jag ska starta kameran.
Jag kan inte mycket om elektronik så en enkel lösning vore bra.
På fråga B, kan vi inte men på fråga C svarar vi: en krets som a) väcker kameran (med en solenoid som trycker ner PowerOn-lnappen när tjuvarna kommer i i köket och som b) fyrar av ett gäng foton när skafferidörren öppnas.
Ja. Det fungerar att ha avtryckaren intryckt hela tiden. Problemet är då bara att kameran inte blir inaktiv innan den har fyllt minneskortet och där med inte stänger av sig innan dess. Och med fullt minneskort så kan den inte ta fler bilder om dom skulle komma tillbaka eller om det skulle komma någon mer innan jag varit där och vittjat kameran.MadModder skrev:Kan du ha avtryckaren intryckt hela tiden, och samtidigt slå av och på kameran?
Det skulle ju bli en väldigt enkel lösning
Så det bästa är att den bara tar bilder sålänge skafferidörren är öppen. Men det går enkelt att lösa med en extra magnetkontakt om man vill det.
Efter allt jobb som läggs ner på att ta en bild så kvarstår frågan vad man skall göra med bilden sedan
. Då har ytterligare ett inbrott inträffat.
Har själv filmat tjuvar men enda resultatet har blivigt att jag vet hur han ser ut men inte vem det är ,och polisen kommer inte att bry sig mer.
Man måste nog skrämma iväg tjuven innan han kommit in

Har själv filmat tjuvar men enda resultatet har blivigt att jag vet hur han ser ut men inte vem det är ,och polisen kommer inte att bry sig mer.
Stugan ligger utanför ett litet samhälle där alla känner alla och har koll på varandra. Är det lokala ungdomar vilket jag tror det är med tanke på vad don stjäl så kommer polisen känna igen dom på bilderna. Det är jag säker på.BMI skrev:Efter allt jobb som läggs ner på att ta en bild så kvarstår frågan vad man skall göra med bilden sedan. Då har ytterligare ett inbrott inträffat.
Är dom där emot inte lokala så kan det bli svårare. Men bilderna hjälper iaf till att binda personen på platsen om polisen får tag på honom/henne.
Inte om du tar bilden själv. Men med en kamera som i detta fall då ingen medvetet fotograferar så räknas det som kameraövervakning och kräver där med att man informerar om detta.Radiohead skrev:Det behövs ingen skylt för att ta ett kort i sitt eget hus, det är jag tämligen säker på.
Hävdar fortfarande att de skall stoppas "skrämmas"vid ytterdörren.
Den lite smarte tjuven kommer att säga att ytterdörren var öppen så jag gick in och kollade om det varit inbrott,, eller något liknande
Sedan får du ett brev från polisen där det står brott kan ej styrkas förundersökning nedlagd
. Jag har fått 3 sådan sedan juni
trots att tjuven är känd och färdats på fordonet vid gripandet
. Det kunde inte styrkas att personen i fråga utfört stölden
Den lite smarte tjuven kommer att säga att ytterdörren var öppen så jag gick in och kollade om det varit inbrott,, eller något liknande
Sedan får du ett brev från polisen där det står brott kan ej styrkas förundersökning nedlagd

trots att tjuven är känd och färdats på fordonet vid gripandet

Visst håller jag med dig om att det bästa är att stoppa dom redan vid ytterdörren. Men tyvärr är det inte så lätt. Speciellt inte när stugan ligger mitt ute i skogen helt utan insyn och med 5km till närmsta granne. Har du något bra och lagligt förslag så tar jag tacksamt emot det.BMI skrev:Hävdar fortfarande att de skall stoppas "skrämmas"vid ytterdörren.
Sedan får du ett brev från polisen där det står brott kan ej styrkas förundersökning nedlagd. Jag har fått 3 sådan sedan juni
trots att tjuven är känd och färdats på fordonet vid gripandet. Det kunde inte styrkas att personen i fråga utfört stölden
Det jag försöker göra är att hjälpa polisen skaffa lite bevis. Om sen polisen inte lyckas styrka brott så har iaf jag gjort så mycket jag kunnat.
Det var ju bara ofredande han friades från, otillåten kameraövervakning och förtal fälldes han för.
Och sen är det väl så att bevis som tagits fram olagligt inte får användas i domstol? Så även om du lyckas filma ett mord så kan det inte användas som bevis om filmandet var olagligt. (Eller är det bara i USA lagarna är såna?)