Förstärkare för billarm?
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Och man ringer ju själv polisen ändå om man får ett samtal från bilen att den håller på att bli stulen.... Så varför ha den mellanvägen? Om man har sin mobil avstängd så får man aldrig reda på larmet.... Därför e det bättre att gå direkt till polisen.
Men man kanske skulle ringa upp polisens egna nummer? Dom har ju en del nummer för "hittegods" , "stöld" och sånt....
Men man kanske skulle ringa upp polisens egna nummer? Dom har ju en del nummer för "hittegods" , "stöld" och sånt....
-
- Kontakt:
Och vad händer när ens halvtaskiga hemmabygge får krupp och ringer SOS 23 ggr i minuten?
Lite då och då hör man billarm som larmar och sedan är tyst nån minut och sedan larmar igen och är tyst ett tag osv osv. Detta trots att det (väl?) finns regler för hur många gången ett billarm får larma med sirenen innan det måste resettas.
Lite då och då hör man billarm som larmar och sedan är tyst nån minut och sedan larmar igen och är tyst ett tag osv osv. Detta trots att det (väl?) finns regler för hur många gången ett billarm får larma med sirenen innan det måste resettas.
Vanligtvis så är man i närheten av sitt fordon.
Och då ringer man inte polisen först utan man går och tittar till
bilen.
Det du snackar om är olagligt.
I min mening grovt försumligt eller något åt det hållet.
Jag skulle villja jämföra det här med spam på internet, något som förstör
för oss som håller oss i skinnet. Och försöker sköta saker så att det
ska vara tillgängligt i framtiden.
Ja, men har man stängt av telefonen får man skylla sig själv!
Jag har för mig att man har en mobiltelefon för att kunna nås.
Vill man bli informerad om billarmet går så har man merparten av tiden
den på.
Varför man ska gå "omvägen" är därför att det är det rätta sättet att göra det; Det är det lagliga! Det ansvarsfulla sättet! det smarta sättet!
Det ser till att utesluta falsklarm, eftersom man tittar till bilen själv först.
oftast räcker nog det för att skrämma bort tjuven om det äns är en tjuv där.
Onödigt att belasta polisen.
Det är fel att bara slänga iväg ansvaret på någon annan.
Hittegods!? Du ringer alltså hittegods vid bilinbrott?
Och då ringer man inte polisen först utan man går och tittar till
bilen.
Det du snackar om är olagligt.
I min mening grovt försumligt eller något åt det hållet.
Jag skulle villja jämföra det här med spam på internet, något som förstör
för oss som håller oss i skinnet. Och försöker sköta saker så att det
ska vara tillgängligt i framtiden.
Ja, men har man stängt av telefonen får man skylla sig själv!
Jag har för mig att man har en mobiltelefon för att kunna nås.
Vill man bli informerad om billarmet går så har man merparten av tiden
den på.
Varför man ska gå "omvägen" är därför att det är det rätta sättet att göra det; Det är det lagliga! Det ansvarsfulla sättet! det smarta sättet!
Det ser till att utesluta falsklarm, eftersom man tittar till bilen själv först.
oftast räcker nog det för att skrämma bort tjuven om det äns är en tjuv där.
Onödigt att belasta polisen.
Det är fel att bara slänga iväg ansvaret på någon annan.
Hittegods!? Du ringer alltså hittegods vid bilinbrott?
Senast redigerad av Johan.o 30 augusti 2007, 13:36:42, redigerad totalt 1 gång.
Hej på er igen!!
Någon skrev att billarm inte får tjuta i 30sekunde, kan du utveckla det?
Ska ett billarm stängas av efter en viss tid pga. någon lag?
Att larmet ska ringa polisen kan vara en bra ide om larmet inte skulle vara till bilen. Utan kanske huset eller liknande.
För det första så hinner tjuven gå hem och sova innan polisen dels är på plats eller i vissa fall svarar. Dels så tar inte stereo/högtalare så lång tid att få ut.
Hellre att man isf. kan få en signal hem och kan springa ner och välja om man vill anmäla.
Att larmet skulle stängas av genom tändningslåset vet jag inte heller ifall bilen har ett lås som man kan dra ut med hjälp av glidhammare och starta med skruvmejsel.
Har inte kollat så mycket utan är i första stadiet. Men kommer att skaffa någonting sånt. Om det är möjligt.
Ska iaf. ha en brytare som man först måste vrida igång innan man kan starta tändningslåset. En på jobbet snackade om det.
Först och främst så måste jag nog få ett svar på daneis inlägg.
Sen om det bara är olagligt så kan man nog ha det ändå. För får jag inbrott i bilen och mina grejer ligger kvar så kan jag nog ta och betala de böter om polisen skulle få reda på det.
Kanske istället för att bara förstärka ljudet så kan man ha ett till larm. Alltså pga. att installerade larmet slutar tjuta efter ett tag.
Vad skulle folk ta för att bygga en sådan makapär som jag frågar efter?(utan sirén) Kan inte tillräckligt själv om det inte är relativt enkelt.
Det som någon sa om att ha sirenen inne i bilen låter lysande! Men då måste jag bara kunna skydda den och gömma den bra..
Det mesta går nog att fixa då jag gillar att hålla på och pula med konstiga grejer. Kanske ha kablarna i kopparrör eller plaströr och någon bur för sirenen bakom handkfacket eller nått....
Som ni märker så är inte det färdigplanerat
men detta är ju idebanken och det viktigaste är trots allt att få ljudet att komma från någonstans och inte sluta inom 30sekunder.
Någon skrev att billarm inte får tjuta i 30sekunde, kan du utveckla det?
Ska ett billarm stängas av efter en viss tid pga. någon lag?
Att larmet ska ringa polisen kan vara en bra ide om larmet inte skulle vara till bilen. Utan kanske huset eller liknande.
För det första så hinner tjuven gå hem och sova innan polisen dels är på plats eller i vissa fall svarar. Dels så tar inte stereo/högtalare så lång tid att få ut.
Hellre att man isf. kan få en signal hem och kan springa ner och välja om man vill anmäla.
Att larmet skulle stängas av genom tändningslåset vet jag inte heller ifall bilen har ett lås som man kan dra ut med hjälp av glidhammare och starta med skruvmejsel.
Har inte kollat så mycket utan är i första stadiet. Men kommer att skaffa någonting sånt. Om det är möjligt.
Ska iaf. ha en brytare som man först måste vrida igång innan man kan starta tändningslåset. En på jobbet snackade om det.
Först och främst så måste jag nog få ett svar på daneis inlägg.
Sen om det bara är olagligt så kan man nog ha det ändå. För får jag inbrott i bilen och mina grejer ligger kvar så kan jag nog ta och betala de böter om polisen skulle få reda på det.
Kanske istället för att bara förstärka ljudet så kan man ha ett till larm. Alltså pga. att installerade larmet slutar tjuta efter ett tag.
Vad skulle folk ta för att bygga en sådan makapär som jag frågar efter?(utan sirén) Kan inte tillräckligt själv om det inte är relativt enkelt.
Det som någon sa om att ha sirenen inne i bilen låter lysande! Men då måste jag bara kunna skydda den och gömma den bra..
Det mesta går nog att fixa då jag gillar att hålla på och pula med konstiga grejer. Kanske ha kablarna i kopparrör eller plaströr och någon bur för sirenen bakom handkfacket eller nått....
Som ni märker så är inte det färdigplanerat

-
- Kontakt:
Johan.o:
Jag sa att polisen har OLIKA nummer för olika ärenden. Jag sa att dom har ett nummer för hittegods bland annat och ett nummer för stöld. Och ett nummer för att kontakta "tips".
Det nummer man ska ringa med bilen är "stöld" eller ärenden om bilar....
Kolla i telefonkatalogen vilka interna nummer polisen har....
Jag sa att polisen har OLIKA nummer för olika ärenden. Jag sa att dom har ett nummer för hittegods bland annat och ett nummer för stöld. Och ett nummer för att kontakta "tips".
Det nummer man ska ringa med bilen är "stöld" eller ärenden om bilar....
Kolla i telefonkatalogen vilka interna nummer polisen har....
Det finns en nackdel med att ha sirenen inuti bilen som jag inte tog upp. Eller rättare sagt ett par stycken. För att det ska ge bästa effekt så måste den vara extremt kraftig. Då kan man bli åtalad och dömd för att tjuven fått sämre hörsel.
För att själv inte åka på det så bör larmet varna en liten stund i förväg så att man kan hinner stänga av det eller hinner ut. Kanske en stegrande signal, men då förlorar man chockverkan.
Den sista är väl att man riskerar en illaluktande brun fläck i sätet där tjuven satt.
Men det finns ingen egentlig anledning till att börja skydda kablarna i kopparrör och dylikt annat än om bilen står på ett totalt obevakat ställe under väldigt lång tid så att dom vågar sig tillbaka. När ett starkhorn av kompressormodell drar igång inuti en bilkupé så är det få, mycket få människor i det här landet med en normal hörsel som överhuvudtaget kan sitta kvar o leta efter kablar. Man kan också ta en piezodiskant som man driver med i en H-brygga och låter frekvensen vandra mellan typ 3000-5000Hz dvs i det område örat är känsligast. Det skär i hela skallen. Räcker inte ljudnivån så man väl höja spänningen med en step up omvandlare.
Mikael
För att själv inte åka på det så bör larmet varna en liten stund i förväg så att man kan hinner stänga av det eller hinner ut. Kanske en stegrande signal, men då förlorar man chockverkan.
Den sista är väl att man riskerar en illaluktande brun fläck i sätet där tjuven satt.

Men det finns ingen egentlig anledning till att börja skydda kablarna i kopparrör och dylikt annat än om bilen står på ett totalt obevakat ställe under väldigt lång tid så att dom vågar sig tillbaka. När ett starkhorn av kompressormodell drar igång inuti en bilkupé så är det få, mycket få människor i det här landet med en normal hörsel som överhuvudtaget kan sitta kvar o leta efter kablar. Man kan också ta en piezodiskant som man driver med i en H-brygga och låter frekvensen vandra mellan typ 3000-5000Hz dvs i det område örat är känsligast. Det skär i hela skallen. Räcker inte ljudnivån så man väl höja spänningen med en step up omvandlare.
Mikael
Senast redigerad av Micke_71 3 november 2004, 01:24:45, redigerad totalt 1 gång.
-
- Kontakt:
Mailade polisen i ett par län igår för att fråga.. får se om de svarar.
Skriver när de svarat. Det är väl egentligen de som bestämmer om jag får fortsätta på min idé. Kanske går lite i back om man blir tvingar att betala 100 000kr som skadestånd till nån jävel.
Varningen är väl de 20sekunderna då
Hörselskydden som det pratades om är nog så att de sänker ljudet ifall det kommer över en viss gräns. Men annars är det normal medhörning. Ska man sedan prata också så går det nog genom radiokommunikation eller nått.
Har själv ett par från Peltor.
Skriver när de svarat. Det är väl egentligen de som bestämmer om jag får fortsätta på min idé. Kanske går lite i back om man blir tvingar att betala 100 000kr som skadestånd till nån jävel.
Varningen är väl de 20sekunderna då

Hörselskydden som det pratades om är nog så att de sänker ljudet ifall det kommer över en viss gräns. Men annars är det normal medhörning. Ska man sedan prata också så går det nog genom radiokommunikation eller nått.
Har själv ett par från Peltor.
Det fick jag som svar på mitt email. De andra städerna har inte svarat ännu.I miljöbalken finns bestämmelser om störande buller. Man kan dömas till böter eller fängelse och kan även åläggas att betala skadestånd. Om Du vill ha ytterligare info rekommenderar jag att Du vänder Dig till kommunens miljö- och hälsoskyddskontor.
Får ta och försöka få tag på den delen i miljöbalken. Någon som vet om hela grejen finns på internet?