Söker tips på förstärkare (byggsats eller krets)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Oblivion:
"Som jag skrev så behöver man inget kretskort, allt går att löda point to point"

Ah, det missade jag. :)

LM3886 kan ju skicka ut 60W. Jag behöver bara en 6e-del.
Kikade lite på LM2876 som kan ge 40W och som dessutom kostar halva priset mot LM3886. Ljudmässigt verkar den ganska lik LM3886.

Med två sådana och en trafo på 2x12V 60VA så hamnar jag på 437,85kr totalt inkl moms. (Elfa). Det blir ca 300kr billigare än en APM6 inkl trafo.

Så det får bli en LM2876, om ingen har testat den och tycker att den låter skräp. :)

Citizendildo:
Det var inte den du tänkte på? Kan du ge ett bättre pris än Elfa och dessutom har strömförsörjning så köper jag gärna av dig. :)
FarbrorEstland
Kontakt:

Inlägg av FarbrorEstland »

Tjo!

Här kommer en erfaren Gainclone-byggare 8)

Tycker att du ska bygga en sådan här :wink:

Bild

3 LM3886 paralellkopplade, ca 150W i 4 ohm, 300W om du bryggkopplar dom. Eller är det lite overkill?

Nä men seriöst, jag tycker att du ska använda dig av LM1875. Enkel, liten, få externa komponenter och ingen mute-funktion (nästan ingen använder mute-funktionen ändå). Den har fått många goda omdömen och används flitigt av folk på http://www.diyaudio.com. Gör en sökning där så hittar du en hel del.

Länk till databladet på kretsen: http://www.national.com/mpf/LM/LM1875.html
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Det behöver inte bli så dyrt att bygga en enkel rörförstärkare på 10w heller

Enda som behövs för stereo är två ecc83 två el84 (Eller likvärdiga rör) två utgångstrafos och en nätrafo samt lite kondingar och motstånd.

kostar väl iof lite mer än 400kr kanske
BJ

Inlägg av BJ »

Jag är också intresserad av en liten förstärkare. Jag fick lite tips här:
Bygga stereoförstärkare för ett par 8w 4ohms högtalare

Jag har tittat på den här: MPS7720, klass D-förstärkare, 2 x 8 W vid 4 eller 8 ohm
Det står att den har inbyggd start och avstängning, så jag antar att det inte knäpper i högtalarna.
Men den är färdigbyggd. Du kanske hellre vill bygga nånting själv.
Senast redigerad av BJ 17 oktober 2008, 02:55:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

hmm.. har en idé om att bygga en liten smidig, men kraftfull förstärkare liten förstärkare av ett gammalt chassi från en switch (mindre än 19" format)

hade varit trevligt med något löddfärdigt (ej ytmonterat) Class-D eller Gainclone kit på en 2x40W+ och bara lägga på en maffig ringkärna till det.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

PHermansson skrev:Kan bara hålla med, har gjort det själv.

http://patrikhermansson.se/?q=node/86
Smart idé att använda fläktgaller till att hålla fast trafon :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Har ej testat LM2876, men hittade ett gammalt projekt i Eagle på ett litet förstärkarkort byggt kring LM3886. Troligtvis har jag noga studerat databladet och lillebror LM2876 borde därav också vara en bra och trevlig liten krets :).

Projektet dog nog pga att det var för bökigt att dra tillräckligt grova ledare till kretsen. Detta är ett problem när man bygger chip-förstärkare, att benen sitter så tätt och man kan bara komma från en sida om kretsen skall sitta på kortet och skruvad mot en plåt. Borde dock inte vara några problem om du inte ska ta ut så mycket effekt.

Har dock byggt en förstärkare med TDA2040 som är en lite mindre, också trevlig krets som bara har 5 ben. Rekommenderar dock en liten förförstärkare beroende på vad du ska ha den till för signalkällor.

edit: En 2x12V 60VA trafo bör räcka till ca 2x10-13WRms i 8ohm.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag har en 12-0-12V transformator i den storleksklassen om det kan vara intressant men frågan är om det lönar sig skicka. Kan hända att Kjell&co har nåt sånt också.
Skriv svar