Sensor på elektronisk paintballmarkör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Glöm inte seriemotståndet till IR-dioden!
makamjau

Inlägg av makamjau »

vad är det för nått? :)
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

du kan inte koppla in irdioden till +5v direkt du behöver koppla ett motstånd i serie med den först..
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Det där 9v batteriet du ritat, kommer du sätta dit det själv eller sitter det redan ett på geväret?

Du råkar inte veta vad det är för övrig elektronik?

Jag kanske tar mig friheten och ritar ett riktigt schema om en stund.
makamjau

Inlägg av makamjau »

9v batteriet sitter redan på markören, elektroniken på markören kan jag inget om, men det borde inte spela nån roll eller?
Den här sensorn ska bara kopplas in mellan markörens avtryckare(switchen) och markörens elektronik så att det inte går att skjuta utan att där finns en boll.

Det vore snällt om du ritade ett riktigt schema :D

Detta har jag ritat, inte fackmässigt direkt men ändå..
Bild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

man kan inte ha en gemensam serieresisor när det inte är en konstant last. en egen serieresistor på dioden löser den biten. Vet du om ingågnen på markör kortet är högohmig? Går det att trigga den med en stor resistor i serie med avtryckaren? om den är det kan man nog sätta en resistor i serie med avtyckaren och använda fototransitorn för att jorda ledaren när det inte är någon boll i loppet. Hoppas du förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag är ju inte helt säker på att det här funkar, den kanske inte klarar av att bottna helt och då kan det bli helt knas. Men eftersom jag inte vet nåt om övriga elektroniken så kan jag inte göra på nåt annat sätt. Jag vet inte om det kanske är induktiv last? Då behövs kanske en diod över transistorn.

Bild

Jag vet inte riktigt om 6,8kohm värdet är rätt och jag vet inte vilken transistor eftersom jag inte vet lasten. Vet inte om en BC547 räcker?

Den där transistorn utan basanslutning är förstås fototransistorn PT202
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

om man kopplar punkten "övrig elektonik" till jord. Lägger en resistor mellan anslutningen till 6,8k ohm resisorn och transistorn. och kopplar en punkt mellan den nya resistorn och transistorn till den övriga elektoniken. Detta för att få till inverteingen på den optiska sensorn.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

aj fan, glömde att det skulle vara inverterat. Tack danei
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

EagleSpirit kan du göra en fin illustration så att det går att fatta vad jag sa. du verkar vara bra på det.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

kanske funkar?

Bild

Igen vet jag inte riktigt värden på motstånden eftersom jag inte vet något om övriga elektroniken.

Kom på att det kanske inte behövs så hög effekt på IR dioden? Kör på ett 390 ohms motstånd istället. Tror det också funkar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

När det gäller IR dioden, är det bara att räkna efter specen på dioden och ta närmaste standard resistor. 110 Ohm och 390 Ohm verkar vara väl stor skillnad för att det ska gå med båda. Jag har inte läst specerna eller räknat på det, så jag kan inte ge några resistans värden. Den senaste bilden saknar också inverteringen. men jag tror att det ska gå att få ihop ett chema med hjälp av min tidigare beskrivning. Men fråga gärna, om det är oklart.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

första räknade jag på 110 ohm vilket blir ca 80mA. Imax på Ir dioden är 100mA. Men det stod att den klarade 5mW/sr vid 20mA och tänkte att det kanske räcker för det korta avståndet.

Den har väl inverteringen? När det blir mörkt (kulan ligger där) så stängs fototransistorn, strömmen går istället genom 10k motståndet och öppnar transistorn. När det är ljust så tror jag fototransistorn öppnas tillräckligt och strömmen går till jord istället för genom 10k motståndet (10k motståndet skulle kunna ökas till några 100 k för att vara säker) och transistorn är stängd. Blir inte det rätt?

Just de fan, glömde. 330ohms motståndet måste vara ca 820 ohm istället. Kom på att fototransistorn endast klarar 20mA.

Jag förstod inte riktigt din beskrivning så jag gjorde såhär istället. Grejen är att den här metoden slösar lite lite på batteriet. När man trycker på knappen och det inte är nån kula där, så går det ju ca 11mA genom fototransistorn och ner till jord.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ursäkta. Det är jag som har fel.
makamjau

Inlägg av makamjau »

har inte riktigt haft tid med mitt projekt men nu är jag på gång igen och jag har ett par frågor om din ritning:

Grejen efter batteriet som det står space brevid, vad är det och vad gör den?

Dom här två motstånden vid ir-transistorn, skulle man inte kunna byta ut dom mot en inverter och en and-krets?

Vad använder du för formel för att räkna ut motsåndet till dioden?
Skriv svar