Vilken Dremel skall jag köpa?

xxargs

Inlägg av xxargs »

300:an har bara vanligt tyristor/triacpådrag, vilket innebär att den tappar varv väldigt mycket om du kör kvarts och halvfart (för oljudets skull eller inte vill slipa så att det gnistrar) - i stort sett alla dremmel utom 400:n med display är sådana.

400:n med display har har varvtalskontroll - vilket innebär att den ger mer ström till motorn automatiskt ju tyngre belastat det är för att hålla varvtalet hyffsat konstant oavsett last. Det är en väldigt viktig förbättring enligt min mening och är värt minst halva borrmaskinens pris bara den biten.

Har kört varianterna med bara pådrag och är minst sagt trött på att det är så lätt att bromsa ned spindeln till oanvändbar hastighet (vid tex kapning med stor skiva) då pådraget bara representerar en viss ström (beroende inställning) och därmed bara en viss moment nästan oberoende av varvtalet

Har haft 400:n ute i fält med 300 Watt sinusriktare och 10 Ah-batter som källa för arbeten där det inte finns ström - fungerar riktigt bra faktiskt. Har dock inte provat med billig fyrkantvågriktare och tror inte att varken 300:an eller 400:an fungerar så bra på en sådan då dess pådrag/reglering baserar sig på sinusformen på matningsströmmen och med fyrkantvåg så är risken stor att det blir mer on/off-stuket.
The_ChOsen

Inlägg av The_ChOsen »

Usch då...

Jag var nämligen ute och handlade en 300 igår :)

Eftersom vi, i Karlstad, har fördelen att ha både Claes och Kjell under samma tak slog jag på stort igår och inhandlade en lödstation(40080) från kjell och en dremel(30-9119) samt en hållare(30-9084)* till denne.

Jag kommer provköra dessa under helgen, ifall det är någon som funderar på hur de fungerar.

Kan till en början nämna att 300an var lite bökig att få ner i hållaren*, kan tänka mig att det är något lättare med 400an då den inte har samma "greppvänliga" gummihölje.

(*Hållare = pelare = stativ)
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Jag var på Classe i Eskilstuna i helgen, där fanns en Dremel som hette 300 nånting, som levererades i en kraftig nylonlåda/-väska med dragkedja. Priset för den var 399 kr tror jag.

Nu hittar jag inte den på Classes hemsida och jag hittar den inte heller i Dremels online-katalog. Någon som vet vilken modell det kan vara?

Man fick med 50 tillbehör har jag för mig, bl.a. en böjbar axel.
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Jag har vägarna förbi Biltema nu i helgen och jag såg i katalogen att de har en Dremel-kopia för 169 kr. Är det någon som har någonsomhelst erfarenhet av den?
xxargs

Inlägg av xxargs »

du tänker 17-083 ?

I värsta fallet 169 bortslängda kronor - inte så mycket i jämförelse med att tanka bilen.. Synd att den bara har pådrag och inte varvtalsreglering (med varvtalsreglering menas att bormaskinen försöker hålla inställd varvtal även när den belastas)

Det som kan skilja dremmel och kopiorna är tex. hur centrerad spindeln är när den snurrar - något som är högst intressant om man skall borra kretskort då även 0.1 mm 'skak' kan borra bort hela lödön. Vet att någon nämde att Cotech som clas i sjön säljer som dremmelkopia inte var tillfredställande bra på den punkten.

Till detta bör du titta efter tillräkligt stadig borrstativ om du skall borra kretskort.

Kaptrissa är nog en av de största användningen jag har haft hittils med dremmeln förutom borrning (bara sådan sak som kapa skruv till rätt längd, blir bättre resultat med detta än vilken klippning, nypning, skjuvning som helst)

Det var lite få sliptrissor med i kitet, så du bör köpa hem en burk till a 36 st då de är lätta att bryta sönder medans man slipar/kapar.

Som första maskin kanske man kan prova denna (efter att kollat att spindeln verkligen är centrerat med en borr) - men snart vill man ha en varvtalsregerad dremmel som inte sackar i varvtal så fort det belastas lite (som kapskiva) - det är sällan man önska köra maskinen på full gas och dessa blir så jäkla klena inställda på de längre varvtalen när det bara är pådrag som varvtalsinställning.

Därför förordar jag Dremmel digital 400 JG med digitaldisplay med digital kontroller som ser till att hålla varavtalet runt den iställda värdet även om det börja gå lite tungt. Det finns en Cotech-kopia på den i clas i sjön... men som sagt, det hjälper inte med aldrig så fin varvtalskontroll om inte spindeln är riktigt centrerad...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Just denna har jag ingen erfarenhet av, däremot från andra Dremel-kopior. Det genomgående felet har varit just centreringen. SJÄLVA axeln har varit centrerad, däremot har spännhylsorna inte varit det. Hålet i mitten på denna, speciellt 1mm, har varit snett. Med ennnnnnoriginal Dremel hylsa har det blivit betydligt bättre.

Angående varvtalsreglering så fanns det förr, kanske finns än, sådana att köpa och som fungerade riktigt hyfsat till borrmaskiner. En mycket smart och helt analog sak med envägs tyristor där den spänning motorn genererade under den spärrade halvperioden fungerade som mått på varvtalet. Baraett fåtal andra komponenter som ingick. Alla jag sett var en rund plastask med ett vred i mitten. Anslöts med kontaktdonsförsedda sladdstumpar.
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Jag hade inte primärt tänkt att borra kretskort, mer ha den som en bra-att-ha-grej för lite diverse moddningsjobb, så jag har inga jättekrav på precisionen. Det är väl värt att testa antar jag. Hellre betala 169+priset för en Dremel om det visar sig att den inte håller måttet, än priset för en Dremel om det visar sig att det hade räckt med 169 kr.
xxargs

Inlägg av xxargs »

man har mer kvar av 169:- biltemadremmeln oavsett dugligheten än 169:- i soppa som kanske gå åt för att hämta grejorna...

det är bara att prova, men glöm inte att komplettera med packe extra kapskivor - det är åtminstone den delen hos mig det som går åt mest av.

recencera gärna den här när du har provat den.
Skriv svar