Handkontroll för hemmet.

Berätta om dina pågående projekt.
74

Inlägg av 74 »

http://www.ledsee.com

192X64 med touch. Har inte beställt själv men har för mig att det var någon annan på forumet som har ???
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Jag har beställt därifrån och det funkade kanon. Jag tog dock 128x64 LCD med touchscreen, har inte fått igång själva touchfunktionen än, fick t.o.m med en touchkontroller.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nu så håller jag på å leker lite med strömförbrukningen.
Hela bygget drar 90mA med bakgrundsbelysningen på Max. Sen tillkommer det ca 20mA när radiomodulen kommer dit också.
Men Bakgrundsbelysningen lyser riktigt bra även med en pluskvot på ca60%
Så den totala drifts strömmen lär inte överstiga 60-80mA, vilket borde bli en teoretisk driftstid på ca 1dygn med 1600mA batterierna.

Men handkontrollen ska ju inte direkt aktivt styra någonting, så den ska försätta sig själv i strömspar läge efter en förutbestämd tid.
Så när jag stängde av 5Ven till LCDn & satte alla port pinnar till 0 & försatte µcn i Power- down läge så drog hela alltet ca 11mA. Vilket är alldeles för mycket.
Det visade sig då att jag hade satt ett pull-upp motstånd till ena LCD.pinnen på 1Kohm & bara den drar ju 5mA, Så jag ersatte resistorn med 10Kohm & så var jag nere i 6mA.
& då är vi uppe i en standby tid på ca11 dygn.
Men vad är det då som drar 6mA?, Jo den attans 5V spänningsregulatorn LM1117.
Jag hade inte en tanke på att kolla upp regulatorn egna strömförbrukning vid val av denna.
Så där är jag nu, & letar efter en strömsnålare regulator.
Kruxet är bara att jag inte hittar en strömsnål regulator som har samma pinout som LM1117. Så det får väll bli lite tråddragning.
Och då lutar det åt XC6216 som har en aktiv strömförbrukning på 5uA. Vilket borde bli ca 9 veckors standby tid om man kommer ner till 1mA.

Nu har jag bara letat & jämfört i elfas sortiment, men någon här kanske känner till en annan variant som finns på något annat ställe & som har LM1117 pinout?.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Vet inte om denna är samma men prova annars MAX603:

http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1131

jag har kört med dessa i några år nu och de funkar oehört bra och drar i princip ingenting :)

finns även en annan version med bara 40mA ut max som heter 663, resp 664.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Behöver du en spänningsregulator?

Många av dagens uC tuffar ju på bra mellan 1.8 - 3.7V, vilket ju betyder att det går att mata rakt från batteriet.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Warpcore: Kretsarna du rekommenderar har helt annan kapsel, men det kan vara ett alternativ i fall man gör om kortet.

AndLi: Helt klart om man sätter dit L varianten av AVRn, men hur blir det då med kommunikationen mellan AVRn & 5V LCDn?.
Sen är frågan om man orkar tända bakgrundsbelysningen med den låga spänningen?.
Det kanske också skulle bli struligt att få till en stabil referens spänning till A/D omvandlaren, om matningsspänningen tillåts variera.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Fagge, ja det blir ju en del utmaningar helt klart...
5V lcd lär ha det svårt, särskilt om man kommer ner en bit.
Det var mer en ide som kanske kan leda till något, en mindre enklare step up för att hålla de delar som behöver med en konstant spänning.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

73-498-06 på elfa kanske fungerar?
Det är iaf en SOT223 kapsel och kan ge ut 400mA.

//Emil
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Men som det såg ut som på bilderna har du två st 3,6 volts batterier i serie?

Kan du inte plocka ut spänningen från ett batteri till processorn medan du kör dem i serie till belysningen?

Så slipper du en reulator, som AndLi föreslog?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Korken: Den regulatorn pallar bara 8V in, & det kan bli mer då man kör via nätet samtidigt som batterierna ska laddas. Så då passar kusinen XC6216 bättre.

Citizendildo: Det blir fortfarande strul med drivning av LCDn & ref till A/Dn

Men nu är ju en extra regulator inget problem längre, då ovanstående endast drar 5uA. Jag tänkte bara om det fanns en liknande som hade samma pinout som den som sitter i nu.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay, ja men då är jag med. Sorry
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag tänkte själv bygga en liknande, sen insåg jag att det var både billigare, bättre och enklare att köpa en färdig. Varför inte bara köra en handdator/PDA som har linux by default? Då får man ju färgskärm, wlan, bluetooth, pekskärm och framförallt bra standbytid, även fast den är online på nätverket hela tiden. 8)

Visst, det är ju såklart inte lika roligt om man nu föredrar att bygga saker som redan finns. 8)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Nej nej, men säg inte så nu. Gissningsvis kommer ju Fagge att fräsa ut en grymt snygg låda och den vill vi ju inte missa. :wink:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, men man kan ju till exempel köpa en billig Nokia N800 på eBay och frästa upp en egen custom-låda och modifiera operativsystemet. Då är det ju ingen som ser att man har snott elektroniken. 8)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Å så var projektet nerlagt tack vare chille…

Skojja bara. :) Det ända programmerings språk jag behärskar är asm, å de kommer man nog inte långt med i en PDA. Så det är tyvärr uteslutet, men visst hade de varit kul med en färgskärm, webbserver mm.

Å självklart kommer det bli en fräst låda, kanske i ek eller liknande. :)
Skriv svar