LED-klocka [Nu med bilder/film]

Berätta om dina pågående projekt.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Nu har jag provat lite lysdioder i olika färger men har fastnat lite. De stora segmenten i mitten lyses upp allt för dåligt, det blir bara en prick i mitten och då har jag ändå köpt lysdioder med 70 graders spridningsvinkel. Några förslag på hur man kan få en jämnare spridning. Kanske får bli så att det helt enkelt blir en prick i mitten, men det var ju inte orginalidén. :(
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

har du testat slipa av ovansidan på dioden? det kanske förstör spridningen med känns som att det är värt ett försök i alla fall. Håller i skrivande ögonblick på med en LED display som nog dyker upp här under projekt avdelningen så fort den blir klar, hur som helst så har jag fått slipa ner alla dioder för att slippa en fokus punkt i mitten.
MSV

Inlägg av MSV »

Blir det inte en hel "front" på klockan? Jag kanske inte har fattat konstruktionen rikitgt. Men hursomhelst är det en självhäftande folie. Den går att sätta både på insidan och utsidan, du kommer inte att se skildnaden.
Användarvisningsbild
Fagge

Re: LED-klocka

Inlägg av Fagge »

Hur gick det med detta bygget egentligen?.
Jag är väldigt sugen på att se resultatet!.
Rocky_AL

Re: LED-klocka

Inlägg av Rocky_AL »

Det har gått framåt med projektet (även om det har legat på hyllan väldigt länge...)
Det första problemet var att det ytmonterade kretskortet inte gick at löda (för mycket sladdar!) så jag fick såga ut hålet (för hand i 10mm plexi).
Så här ser det ut nu:
Bild
Bild

För att överhuvudtaget kunna ta bilder av klockan var att sänka matningsspänningen från 5V till ca 2,5V Därför lyser lysdioderna väldigt olika startk.
Det hela är multiplexat 64*3 och det verkar som om minuterna smittar av sig på sekunderna. hur fixar man det?
Här är en liten film på klockan iaf:
http://www.youtube.com/watch?v=oU1al8qXL-Y

edit: råkade visst få med ett annat projekt till höger i filmen :D
Frisk
Kontakt:

Re: LED-klocka [Nu med bilder/film]

Inlägg av Frisk »

Trevlig klocka, snygg och ganska annorlunda!
Trodde vid första bilden den skulle bli väldigt lik klockan jag för något drygt år sen pillade ihop, men visade sig bli ganska annorlunda

min klocka
Film på klockan
Håller på å gör om den som ytmonterad nu.. vore trevligt med mindre kabel, gick 30-40m till min.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: LED-klocka [Nu med bilder/film]

Inlägg av Meduza »

Har du löst problemet med lysdiodernas spridning?

Annars har jag en ide involverande självhäftande glasfrostningsfilm du skulle kunna prova, om intressant PMa :)
Skriv svar