Kinesika cnc fräsar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
pinussen

Inlägg av pinussen »

Jo, det var underförstått i mitt svar, kanske borde preciserat det. Det mesta tillverkas i Kina nuförtiden. De gör grejjerna så bra som importören vill ha det och betalar för, det är därför det finns flera versioner av BF20 t.ex.

Brytpinne hade varit trevligt, lite billigare och kanske lättare att byta. Vet att de kört med "offerhjul" länge på kinasvarvar i alla fall.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Köpa billigt = köpa dyrt

Inlägg av DW »

-ja alla gör vi dåliga affärer någon gång men det är ju en klen tröst att många Kina grejor är rätt snygga på utsidan. Såg en fabrik som tillverkade cnc fräsar med manuella svarvar modell Ä. Tittar man in i en motsvarande fabrik i USA som tillverkar Haas så använder man självklart cnc för att uppnå bästa tänkbara resultat. Men kvalité kostar och någonstans går ju gränsen som sagt. Se på tyska Traub maskiner, man kan köpa en maskin som är från 80-talet med mycket god precition. Jag antar att min kina bandsåg är skrotad inom 15 år.... :(
declint

Inlägg av declint »

Jag har en kina fräs, en ZX45. (http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... 9038&Hkat=)

Jag har konverterat den till en CNC fräs och den funkar alldeles utmärkt. Det enda problem jag har med den är att det än så länge är standard trapetsskruvar i koordinatbordet som resulterar i glapp.

Att det sitter trapetsskruv och inte kulskruv som orginal får man väll köpa, man kan inte få allt för 16kkr.

Det sitter heller inga plastkuggisar i växellådan eller nått sådant.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-det är ju onekligen mycke maskin för pengarna. Beroende på konstruktion och om det finns plats mm, så är väl det värt pengarna om du sätter på kulskruv. Beror ju helt på vad du skall göra så klart. Du är kanske nöjd som den är. Allt måste ju inte vara bättre än 1mm. Lämna gärna lite rapport om du är nöjd med maskinen. Bästa referensen är ju nöjd kund :)
ds77

Inlägg av ds77 »

@declint

Har funderat på den fräsen och skulle inte ha något emot om du laddade upp lite bilder på din konvertering ;)
StefanO

Inlägg av StefanO »

Hej

Hur stora stegisar har du?

/stefan
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

En ZX45 konvertering (ZX45 skall tydligen motsvara RF45 hos vissa leverantörer).
http://imageevent.com/tppjr/rf45dovetailmill

Men det vore kul med lite bilder av din konvertering.
declint

Inlägg av declint »

Har tänkt lägga upp en tråd med min konvertering. Har bara inte blivit av ännu. Den som väntar på något gott...
krille356

Inlägg av krille356 »

Har varit sugen på att köpa en fräs i ganska många år nu, har just rivit mitt gamla fallfärdiga garage och byggt ett nytt(tog två år!) så nu börjar ett inköp närmasig :D

Fräsen som jag sneglar på är en ZX45.

Verkar vara ganska många företag som säljer just den fräsen i Sverige, dock lyckas jag inte hitta några specifikationer på vilka toleranser fräsen har :/

Skulle vara ytterst intressant om det finns någon som köpt en sådan fräs och mätt upp den med mätklocka, och som är villig att dela med sig av sina resultat :)

Hitintills har jag hittat följande företag som säljer fräsen:

http://www.temaprodukter.se/
http://www.kavlingemollan.se/
http://www.gnosjomaskin.se/
http://www.verktygsboden.se/
http://www.drift-underhall.se/
http://www.verktygsstallet.se/
http://www.digitaler.se/

Ringde till Temaprodukter för att försöka få fram lite mer information om fräsen. De ringde i sin tur till importören och ställde de av mina frågor som de inte kunde svara på direkt, för att sen ringa tillbaka till mig.

Här är vad jag fick reda på:

Temaprodukters priser:
Artikel Pris
2006 15500:- + moms + frakt
2427 22200:- + moms + frakt
2428 25200:- + moms + frakt

Importören finns i Göteborg, vet dock inte vad importören heter.

Det finns inga uppgifter på fräsens noggrannhet :/
Hade hoppas på att de skulle kunna garanterade en minsta noggrannhet, vad tror ni man kan förvänta sig?

Importören har sålt många fräsar i Sverige utan problem och med nöjda kunder(enligt importören själv).

Importören hade ingen information förutom den man hittar på hemsidorna jag länkat till.

Skulle uppskatta om ni som har en ZX45 eller sitter inne med information om maskinen skulle vilja dela med er av informationen i tråden :)
krille356

Inlägg av krille356 »

Fick äntligen tid att göra lite mer efterforskningar om ZX45 maskinen i går eftermiddag :)

Ringde till Drift & Underhållsteknik´s service verkstad för att förhöra mig lite mer om maskinen.
Måste säga att jag fick ett väldigt bra bemötande av dem.

Följande information fick jag reda på:

Tidigare har det följt med vilka toleranser maskinen har tillsammans med maskinen, just nu följer inga sådana uppgifter med.

Fabriken som tillverkar fräsen i kina har inga uppgifter om fräsens toleranser.

Drift & Underhållsteknik importerar fräsen själva direkt från fabriken i kina. De har själva de flesta reservdelar på lager.

De säljer kring 150st fräsar om året och har haft väldigt lite problem med dem, ingen kund har hört av sig till dem angående att fräsen skulle ha för dåliga toleranser.

Enligt han jag pratade med på deras service verkstad skulle man utan några som helst problem kunna fräsa delar med en noggrannhet av 0.1mm medan gränsen för fräsen troligen låg kring 0.01mm

Köper man deras grund modell ZX45 så kan man inte köpa till tex. pinolmatning senare då det inte är samma maskin. Det är dock samma maskin i grunden men det fattades en del stag och hål för att man skulle kunna uppgradera.

D2 i deras benämning betyder att fräsen har digitaler i två axlar, tredje axeln var onödig enligt deras service kille då Z matningen var exakt utan digitaler.

Maskinen skickades som 1/1-pall så frakten blir 675kr.
krille356

Inlägg av krille356 »

Lite ny information om Drift & Underhållsteknik´s variant av ZX45 fräs:

Fräsens totala höjd över marken stående på medföljande stativ och med motorn maximalt upphissad är 205cm.

Priset på fräsen skulle enligt deras sälja höjas med 3000kr så fort deras nästa leverans från Kina kommer in :/
krille356

Inlägg av krille356 »

Nu är fräsen beställd!!! :D

Lyckades äntligen bestämma mig för att köpa en ZX45 fräs inklusive tillbehör. Känns som lite av en chansning men jag har pratat med flera ägare av ZX45 fräsen och alla verkar vara väldigt nöjda med maskinen.

Ska försöka lägga upp foto och mätningar på maskinens toleranser så fort jag fått hem fräsen.

Fräsen kommer med pallgods troligen under nästa vecka, man känner sig lite som när man var liten och det var dagen innan julafton :)

Lägger upp min inköpslista inklusive tillbehören jag beställt:

Beskrivning - Artikelnr - Pris ink - Länk

ZX45D2 - 102570 - 21,250.00 kr - www.duabhuset.se
Spännverktygsats M12 T-spår 14 mm - 64763 - 378.00 kr - www.verktygsboden.se
Fräsverktygssats ISO30-ER32 - 102677 - 1,995.00 kr - www.duabhuset.se
Pinnfräsar sats 20 st. 3-20 mm - 64784 - 591.00 kr - www.verktygsboden.se
Fräskutter ISO30-M12 - 102822 - 550.00 kr - www.duabhuset.se
Vippindikatorklocka - 32082008 - 549.00 kr - www.shop.otdtools.se/
Indikatorklocka - 64824 - 165.00 kr - www.verktygsboden.se
DUBBHÅLSBORR 1,0 - 108010 - 15.00 kr - www.smaskin.se
DUBBHÅLSBORR 2,5 - 108016 - 22.00 kr - www.smaskin.se
DUBBHÅLSBORR 4,0 - 108020 - 31.25 kr - www.smaskin.se
ELEKT. KANTAVKÄN LJUD/LJUS - VPS20B - 988.00 kr - www.smaskin.se
SKRUVSTYCKE 150x146 - VA6 - 3,575.00 kr - www.smaskin.se
PRISMATISK BACK FÖR VA6 - VA6-PB - 712.50 kr - www.smaskin.se
Parallellbitsats 14 par 150x10mm - 6028 - 1,369.00 kr - www.shop.otdtools.se/
Anslagsvinkel 150 x 100 mm - 33240015 - 245.00 kr - www.shop.otdtools.se/
Ritsvätska 300 ml spray blå - 32542001 - 152.00 kr - www.shop.otdtools.se/
- - Summa 32,587.75 kr -
krille356

Inlägg av krille356 »

I dag kom fräsen :D

Perfekt att få den på en fredag så att man hinner testa den lite i helgen :)

Man ser den gula postbilen åka i väg i bakgrunden, allt funkade fint med leveransen förutom posten som skulle ringa ett dygn innan leverans men i stället ringde 45 minuter innan.

Bild

Plasten bortagen, blev förvånad över hur pass litet skåpet som fräsen ska stå på är.

Bild

Lådans lock uppbrutet, skoj att kunna se första skymten av vad man köpt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Givetvis så passade det på att ösregna under hela tiden vi höll på att få in fräsen i garaget, väldigt opraktiskt att inte ha dörrar på hytten när man ska köra traktor i ösregn.

Bild

Tanken är att vi ska lyfta in fräsen i garaget på pallen och kasa över den på skåpet.

Bild

Tyvärr gick det inte att få ut bultarna som fräsen var skruvad i pallen med, fräsen var skruvad i den översta pallen som sen var spikad i den undre.

Bild

Så det var bara till att lyfta ut fräsen i gen och dela på de två pallarna.

Bild

Försök nr 2 :)

Bild

Helt omöjligt att rubba fräsen på pallen, väger ca 300kg vilket inte ens gick att flytta några mm.
Så vi insåg att vi skulle bli tvungna att lyfta i själva fräsen med traktorn vilket vi helst ville undvika.

Bild

Gick dock bättre än vi trodde, fräsen visade sig ha bra balans :D

Bild

Här försöker jag rätta till fräsen under tiden vi sänker ner den, inte så lätt kan jag säga. Problemet var att plåten mellan skåpet och fräsen skulle passas in samtidigt med fräsen så att alla fyra bult hålen stämmer.

Bild

Bild

Vi var ganska säkra på att vi skulle kunna vippa in fräsen cm för cm tills vi hade den på rätt plats, tyvärr visade det sig helt omöjligt. Fräsen stod som om någon hade svetsat den i golvet.

Lösningen blev att flytta den på uppkapade bitar av vattenledningsrör :D
Gick riktigt smidigt, om man är två så kan man luta fräsen så mycket så att man får in ett rör under den, sen vippar man över fräsen och lägger in ytterligare ett rör. Sen går det mycket lättare än vad man kan tro att knuffa fräsen på rören samtidigt som man flyttar det bakersta röret främst hela tiden.

Bild

Äntligen på plats :D

Bild
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Fint jobb att få den på plats :bravo:

Min BF20 fick jag ta hjälp av stadsbud för att få ned i källaren, och det var bara 100 kg. 300 kg. hade ingen klarat nedför källartrappan.

Visa gärna lite provkörningar.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Ja en sån skulle man ju inte ha nåt emot att ha hemma (i lägenheten? :lol:)!

Kul att se uppackningsproceduren; det kändes lite som julafton även här. :)
Skriv svar