hur kan jag veta om elementet är jordat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Inlägg av peter555 »

Ska du ha någon nytta av att jorda mattan så måste du ju jorda alla dina apparater etc. också och där kommer det olämpliga i säkerhetssynpunkt in.
lovet

Inlägg av lovet »

Men om jag häller ut mina små prylar på ESD mattan kommer dom vl jordas via mattan?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jepp, det är sant.
Men det är ju inte bara komponenterna som vill ha en säker tillvaro.
Genom att jorda mattan, men inget annat, så kan du få en ganska otäck stöt genom att t.ex luta armbågen mot ESD-mattan och röra någon apparat samtidigt. Man kan även förstöra komponenter på det här viset. För hög spänning är inte nyttigt för fel saker. :)

edit:
Ett trick som fungerar är att ta med båda händerna i datorchassit innan man börjar lossa minnen och sånt. Motsvarande fungerar i ditt fall, men då är det bättre om du tar med båda händerna i ett oisolerat vattenrör (elementet t.ex) precis innan du pysslar med känslig elektronik. Det viktiga är förstås att inte t.ex klappa kattan mellan "jordning" och kretspyssel. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man ska normalt inte kunna få en stöt av ESD-mattor mm. eftersom det ALLTID sitter ett motstånd på 1MΩ i alla tryckknappskontakter på kablarna som följer med.

Det viktigaste är att man själv har samma potential som det man ska pilla med. Om du jordar dig själv, men hela apparaten kanske är uppladdad, då är det samma sak som att klappa katten innan.

Ställ apparaten på ESD-matten. Sätt på dig armbandet, koppla ihop armbandet med ESD-mattan. Nu är det bara att skruva. :)
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Tråden får mig att funderar på vad som är "sann jord"?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

" Tråden får mig att funderar på vad som är "sann jord"? "

Ja det nog en kopparplatta eller plåt typ gammal diskbänk nedgrävd till
ett djup som har garanterad fuktighet året runt :)

Kjelle
peter555

Inlägg av peter555 »

Den gamla diskbänken ligger nergrävd här utanför. :)
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Spelar väl egentligen inte så stor roll vad som är sann jord och inte? Så länge man har samma potential som grejerna man jobbar med?
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Nä kanske inte spelar nån roll, men vill inte ha en viss potential på grejerna och sen vara "jordad" tilll en annan själv.
lovet

Inlägg av lovet »

Men säg att jag har mina saker på en esd matta då och är kopplad till mattan via handledsbandet och vi får samma potential, men vad händer då om jag öppnar min ESD påse med nya transistorer? Om jag har hög potential då kommer den väl laddas ur i transistorn precis som om jag inte hade haft handledsskyddet på mig? vad är då meningen med mattan och armbandet?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Eftersom du dels tagit i påsen och dels haft den liggande på ESDmattan för att du tappade den så har ni redan samma potential, du och transistorerna.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Läs igenom det här
så finner du lite förklaringar.

/ Tompa
lovet

Inlägg av lovet »

Ok tack så mkt, ska läsa den =))
Skriv svar