Förslag till labbkort för Stinrews FPGAer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det lutar åt den mindre versionen (utan prototyparea) med andra ord. Kortet är tänkt att vara dubbelsidigt, inget annat. När det gäller klockfrekvenser så är det valfritt inom FPGAns förmåga. Det finns två socklar för standardoscillatorer i 8-DIP (4 pin). Jag skall försöka routa så att klocksignaler inte får längre ledare än nödvändigt. När det gäller I/O så går de ut till dessa headers som även dessa skall placeras så nära FPGAn som möjligt.

När det gäller kontaktdon - är det bra det jag har tagit med eller saknas något alternativt är det något för mycket?
peter555

Inlägg av peter555 »

Min undran kommer sig av att det är svårt att få särskilt styv jord utan jordplan. Då kan man inte köra särskilt hög frekvens utan att det bara blir en massa störningar, men för några MHz borde det vara OK.
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Skulle man inte kunna använda VCC50 som Vin till VCC33, samt ha en jumper för att kunna koppla bort VCC50 från OUT på U5. Då skulle man kunna köra med USB som strömförsörjning. :?:

Det är en sak som jag inte fattar på schemat, JP2 förbinder TDI & TDI ska det vara så? är dom inte redan ihopkopplade eftersom dom har samma namn?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Den knyter ihop _TDI och TDI, detta skall endast göras om Flash-PROMet inte monteras. Annars blir det avbrott i JTAG-kedjan. Monterar man dit PROMet låter man bli bygeln då TDI passas vidare av minneskretsen. Jag tänkte sätta bygeln som en SMD-komponent under minnet så man inte använder den av misstag.

Jag skall fundera på detta med USB-Power. Dock så begränsas strömuttaget till max 500 mA, vilket då måste delas mellan 5V och 3.3V. För själva kortet lär det räcka, men hänger man på mer grejer via stiftlisterna får man då se till att mata dessa separat. Men det är helt möjligt att gör en omkonfigurerbar PSU där man kopplar bort 5V-regulatorn vid USB-drift och enbart använder 3,3V-reggen. Däremot seriekoppla regulatorerna är ingen vidare idé: 5V-reggen måste då dra mer last än nödvändigt.

I och med att kortet blir dubbelsidigt är det omöjligt att ha ett dedikerat jordplan. Dock tänkte jag göra majoriteten av signaldragningen på komponentsidan och på så sätt lämna så mycket jordplansplats som möjligt på lödsidan. Denna taktik fungerade fint på min MiniITX-MiniMig (den är byggd på dubbelsidig PCB).
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Hmm vid 200% förstorning i Adobe så syns inte _ vid JP2. :?

En tanke till, om man vill spara plats och pengar så kan man ju använda LM1117 en till VCC50 och en till VCC33 då slipper man drosslarna med.

Då borde det bli ca 110 + moms billigare att bygga ihop kortet.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =10108.htm
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag hade LM1117 i åtanke först, men frågan är hur pass varm den blir när den körs på gränsen till maxkapacitet? Det är lite svårt att fästa en kylfläns på denna. Att lägga ut kylytor i kortet tar också plats.

Edit - Uppdaterat schema igen:

http://www.illuwatar.se/temp/SimpleFPGA-Rev0.3.pdf

Bytte ut "_TDI" mot "*TDI" så det inte blir missförstånd. Fixade USB/External power med bygelkonfiguration. Återstår att komma överens om regulatorerna (kylningen vid linjärreglering).
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Vad jag kan se så är den strömbegränsad till ca 1200mA och om man kör den vid 800mA maxspec så blir den nog varm.

Jag har använt dessa i ett par projekt och dom har både funkat bra och varit svalare än andra regulatorer jag använt.

Med tanke på att :

ta fram ett kort som inte kostar för mycket och

kortet är mer tänkt som en "leksak"/utbildningsgrej

Så tycker jag LM1117 är bra nog,
och man kan ju alltid klistra på en sån kylfläns till RAM minnen som finns, om man lägger båda LM1117 brevid varandra så täcker en sån kylfläns.

Bra jobbat Illuwatar.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Tycker att det verkar kanon!

På förekommen anledning är jag givetvis intresserad av ett kort själv.
Experimentyta är jag inte intresserad av, man har ju kopplingsdäck, STK500 m.m.
Komponentstorleken 0805 får gärna ersättas med 0603, det har jag inga problem med.
2 USB-pluggar känns lite lyxigt.
Vad är tanken med den extra DSUB9-kontakten?
När det gäller strömförsörjning är jag som regel emot linjär reglering. Jag brukar nu för tiden basera mina strömförsörjningar på LM2596S-ADJ, då jag köpt på mig >100 st. fråndaneisauktion. Den har ju samma pin-out som LM2575S(fast den pallar 3A istället för 1A), förutom att det ska till en spänningsdelning och en kondensator på feedbacktråden. Så personligen skulle jag önska få in tre motstånd och en kondensator på varje regulators feedback. Jag skulle kunna tänka mig att låta er som köpt FPGAer av mig få köpa lika många LM2596S-ADJ för 10:-/st. PMa vid intresse, vi får inte lusa ner den här tråden med massa fult säljarsnack :oops:
Annars tycker jag att det verkar fint det här, du är verkligen ambitiösIlluwatar :bravo:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Två olika viljor gällande regulatorerna - det är jämt, så jag kan inte gå på majoritetsbud. Dock håller jag mig på samma linje som Stinrew och då han har dessa regulatorer billigt så är den ekonomiska aspekten inte så betydande (kylflänsar kostar också, inte bara spolar). Eftersom det bara finns 35 FPGAer så är det inga problem med antalet regulatorer heller. Det största antal kort som kommer att tillverkas är just 35, men för tillfället lutar det mer åt ett 10-tal (om det inte plötsligt blir tokrusning efter dessa).

Den extra DB9'an var tänkt för labbande, om man behöver en utan RS232-omvandlare. Alla uttag/stiftlister märkta med BC* hade jag tänkt mig att man kan montera hylslister på så dessa går att koppla ihop med trådar.
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Ok LM2596S-ADJ för 10kr st röstar jag med på den lösningen.
:)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Och här kommer resultatet:

http://www.illuwatar.se/temp/SimpleFPGA-Rev0.4.pdf

Har flyttat lite på grejerna också av utrymmesskäl på schemaarket - inget har tagits bort (ifall någon undrar).

Jag skall inventera mina reggar - har också köpt LM25** härifrån, måste bara se om det är av rätt typ. Om inte, kommer jag behöva 20 st av dig Stinrew (två behövs per kort).
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Det är nog rätt modell, jag såghäratt även du köpt dito avbadtastex,där reggarna tidigare kom ifrån. :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tackar för din research - den stämde bra. 20 st låg i min SMD-låda. Så för tillfället lär jag inte behöva fler...

Ni får ett tag till på er att kolla genom schemat och komma med felrättningar och förslag. Som det ser ut nu är det nära till steg 2 i processen: layout-arbetet. Därefter handlar det om att komma överens om ett antal för beställningen (när kortet är caddat och godkänt kan jag få fram ett preliminärt pris per enhet).
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Kanske skulle printa och sätta sig med pennan då :wink:
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Nu har jag gjort somahlstensa, jag satte mig ute på balkongen och kom fram till följande frågetecken:

* Ska det inte sitta några avkopplingskondensatorer på dom fyra switcharna?
När jag har sådana kopplingar till uC brukar jag sätta dit 1uF kondning för att minska/bli av med kontaktstudsar.

* Vad är funktionen med latchen till LEDarna? Drivare, eller någon impulsgrej?

Edit: Jag förstår inte heller motståndskopplingen vid dom fyra switcharna, vad är vitsen med den uppkopplingen istället för bara ett pull-up-motstånd som jordas via knapptryck(eller vice versa)?
Skriv svar