Jag har byggt en linjärmotor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag tror att det är svårt.
Linjärmotorer håller "hur länge som helst".
Om en motor mot all förmodan skulle haverera så skickar man den på service.
En vanlig servomotor på mitt jobb pajade (den satans motorn brännde 2st servokort oxå)
Men den fick jag inte för den skulle lagas. :x

Och så är det själva byggandet som är projektet.
Jag behöver egentligen inte nån linjärmotor men om jag har några så kanske jag hittar på något kul med dom.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Nu har jag köpt magneter för 1500 spenn 8)
Jag tog lite olika varianter som jag kan experimentera med.
För er som undrar hur starka neodym-magneter är så kan jag berätta att dom är jääävligt starka.

När man köper magneter så ska man aldrig utgå ifrån att det är billigare med en magnet som är lite mindre.
Ex.
Diameter=20 Längd=10: 12Kr
Diameter=18 Längd=8: 62Kr
Hoppsan, jag blev visst 620Kr fattigare.

Men inget ont ord om Hyab, dom frågade faktiskt om jag ville skippa dom dyraste när jag var där och hämtade prylarna. :tumupp:
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

ja starka är de

de jag köpte är ganska små. jag har redan lyckats förstöra två stycken genom att jag råkade släppa dem nära varandra. de smällde ihop ganska kraftigt och sprack, man får se upp med flisor som kommer flygande ;)

/Johan
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag klämde fingrarna senast när jag lekte med axlarna till linjära motorer :shock:. Det är inte lätt att sära axlarna när fingrarna på ena handen är fast och börjar bli blå aktiga :roll:.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har oxå sabbat 2st redan.
Man kan få klämskador oxå (ont i tummen).

Jag upptäckte att man bara kan rulla magneterna åt väster-öster, om man försöker rulla en magnet åt nord-syd så vänder den eller välter.
(Inte så konstigt med det ser ganska kul ut)

Hur stora och hur många magneter har du strombom?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

RDX* skrev:Jag klämde fingrarna senast när jag lekte med axlarna till linjära motorer :shock:. Det är inte lätt att sära axlarna när fingrarna på ena handen är fast och börjar bli blå aktiga :roll:.
Vad är det för linjära motorer du har lekt med?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Det var något liknade dessa http://www.ostergrens.se/katalog/1-9-520y.htm.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Och var brukar du leka med så fina linjärmotorer?

Det är den konstruktionen jag tänkte satsa på.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Oh, de motorerna på östergrens ovan, sitter det magneter i röret då, hur är de konfigurerade ? Det är precis så jag ville bygga min motor.

Mina magneter är ca 6mm i diameter och knappt en cm långa. ganska små alltså.

Haha!!! du har ju rätt, de går bara att rulla i en viss riktning utan att de svänger om ;)

Edit: ojsan, tur att det finns en avmagnetiseringssknapp på min bildskärm, det blev ett vitt område i mitten ;) nu ska jag nog sluta leka med magneter

/Johan
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

magneterna i hårddiskar är "ganska" starka. klämde fingret med en sån en gång. har även "pajat"(den fungerade efter att ha varit avstängd i ett dygn) en tv.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Mitt sunda förnuft säger att man ska ha nord mot nord och syd mot syd.
Men man kanske ska ha plastskivor mellan så att magnetfälten inte kommer för nära varandra.
Eller så kanske man ska ha järnkärnor mellan magneterna så att man får ett magnetfält som är riktat mer radiellt.
En annan fråga är om man ska ha en kärnor i spolarna.

Tanken är att jag ska testa olika konfigurationer för att se skillnaden.

Om nån sitter inne med svaret på vilken metod som är bäst så dela med dig.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Dom där magneterna verkar ju roliga. :lol: Vad kan 2-3st såna kosta? :)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Dom billigaste magneterna jag köpte betalade jag 7Kr st för.
Cylinderformade Diameter=14 Längd=8
Men det priset gäller nog inte om man bara köper några stycken.
Jag fick uppfattningen att Hyab normalt inte säljer till privatpersoner.
Så man kanske inte ska besvära dom med att köpa några få magneter.

Elfa tar 28:40 för den dimensionen om man köper 1-9st.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har inte fått hem mina rör än så jag funderar lite på positionsåterkopplingen.
Det finns många metoder men den variant jag har fastnat för nu är att jag ska skriva ut en skala på oh-film med laserskrivare och läsa av positionen med fotodioder (analogt med AD-omvandlare för att få hög upplösning).

Det fungerar med endast 2 fotodioder.
Men om man vill lyxa till det så är det lämpligt att använda 4 fotodioder i 2par där 1:an och 2:an är 180 grader förskjutna i signalperioden (när 1:an är låg så är 2:an hög)
3:an och 4:an är oxå 180 grader förskjutna.
3:an är 90 grader förskjuten i föhållande till 1:an.

1:an och 2:an ska omvandlas till en signal med en "Difference Amplifier" och ska läsas av med en µC.
3:an och 4:an ska läsas av på samma sätt.

Jag kan ingenting om op-amp men enligt internet ska man göra såhär:
Bild

Får man ut en negativ spänning om V1 är större än V2 ?
Ska den matas med +5V på V+ och -5V på V- eller kan man slippa negativ spänning?
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jodå jag har testat hur fint skrivaren kan skriva ut dylika mönster. Jag har legat sömnlös i många timmar över att fundera ut en fin lösning. Ett sätt som kan vara att tänka på:

Skriv ut "bländarmönstret" dvs den som sitter vid LED'en eller dioden som en typ nonieskala. Dvs ha en annan delning på den. Sedan sätter du sedan 10st fotodioder på rad. Har du 0.2mm raster så kan du enkelt läsa av med upplösningen 0.02mm genom att jämföra nivåerna på dom 10 olika fotodioderna. Eller så kan man ha samma upplösning på bägge rastren men man lutar det ena lite grann. Sedan sätter man ett gäng typ 10st dioder diagonalt. Blir samma effekt.

En annan tämligen ny sak är att du i ett glasrör placerar stålkulor (kullager kulor) som ligger an mot varandra. Utanpå röret så ligger givaren som har minst 2st spolar som ingår i en varsin RC krets. Helst 2+2 eller 4st har jag kommit fram till. Beroende på kulans placering i spolen så kommer frekvensen att variera. Detta kan man sedan läsa av mycket noggrant och jämföra förskjutningen mellan de olika frekvenserna. Mäter man frekvensen med "kristallnoggranhet" och har löst det matematiskt/praktiskt på rätt sätt så borde man kunna få jäkligt fin upplösning. De befintliga läste jag om helt nyligen men det stog inget om upplösningen, bara hur extremt miljötålig lösningen var jämfört mot glas o magnetskalor.

Mikael
Skriv svar