Storstädning av tennsug :-)

Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Köp den på biltema?

Den är i aluminium.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, men man ska ju ha vägarna förbi där också :P
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Brorsan hade vägarna förbi. :D
Den konstruktionen har jag inte sett tidigare.
Knappen sitter inte ihop med kolven.
Cylindern är smord med någon slags olja, och det är helt och hållet lufttätt. Har hållt tummen för nu i ett par minuter och knappen har inte åkt upp en mm. :)

Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag var förbi på Clas Ohlson häromdagen och hittade en tensug av den gamla modellen hängande längst in så den köpte jag. :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

MM> Det är alltså Biltemas variant, det där? Hur verkar den i övrigt?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

MadModder:
"Har hållt tummen för nu i ett par minuter och knappen har inte åkt upp en mm."

Så tät var då rakt inte min variant. Knappen åkte upp direkt. :D
Men när jag droppade lite symaskinsolja på o-ringarna så blev det betydligt bättre. Nu åker knappen bara en liten bit, sedan stannar den där tills man lyfter på tummen. :)

Annorlunda konstruktion på Biltema-varianten. Den ser dyrare ut, trots att den är billigare. :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag har också biltema varianten, tror jag haft den i 5 år nu och den är fortfarande lika tät :) Dock har den rätt kraftig rekyl.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har provat den lite grann, och den funkar som en tennsug bör göra. Den suger. :lol:
Rekylen är lite mindre än på den jag har sen tidigare. ( PRS som förövrigt har kass spets. Det s.k. kolvslagsskyddet är bara en bit PVC-slang som trycks ihop med tiden. Har ersatt med en fjäder där. Nej jag köpte inte den sugen. Den hittades...)
Biltemas är däremot en aning högljudd. Eftersom det är en delad konstruktion, så får accelerationen på kolven knappen att flyga upp i toppen, medan det begränsade luftflödet får kolven att bromsa in lite. Knappen studsar i ändläget och far tillbaks ner mot kolven, och ett ljudligt klick hörs när metalldelarna slår mot varandra.

ljud
två gånger med ett finger helt löst på knappen så den inte far iväg, och två gånger utan.
Användarvisningsbild
perco

Inlägg av perco »

Jag smorde in mina ringar med ekologisk olivolja från ICA och nu fungerar den mycket bättre! Jag har den gamla varianten från Clas Ohlson.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Min har blivit knäpp i knappen igen.
Den avfyras automatiskt så fort man har laddat den. Det stora röret sitter av någon anledning väääldigt hårt nu (jag får inte bort det), trots att jag inte skruvade fast det speciellt hårt alls.

Jag testade att fila "nedförsbacken" på metallpinnen en aning, men det hjälpte inte. Troligen har fjädern innanför avtryckaren gett upp, men hur tar man sig in dit? De delarna verkar ihopgjutna.

Om ingen har någon mirakelkur så köper jag nog en ny och använder den gamla som modifieringsobjekt.
Skriv svar