fyrverkeriutlösare, uppringningsbar (Biler och filmer)

Berätta om dina pågående projekt.
Nerre

Re: fyrverkeriutlösare, uppringningsbar (Biler och filmer)

Inlägg av Nerre »

Rifakungen skrev:Jag är lite trött på att använda koppartråd när jag ska tända.
Koppartråd ska du inte använda, du vill ju få tråden varm, då skall tråden ha HÖG resistans. Kanthaltråd brukar fungera betydligt bättre.

Visserligen kommer man inte runt att linda den runt stubinen, men även om du har nåt som flammar upp så måste du ju fästa det vid stbinen på nåt sätt?

Med kanthaltråd brukar det räcka med typ 2 varv runt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Man kan göra en "krutgegga" av svartkrut upplöst i T-röd som man gjuter till en klump runt om glödtråden. Då räcker det med ett par mA genom en tunn tråd (från en glödlampa?) så börjar krutet brinna. Sen är det bara tejpa fast på stubinen eller vad man nu vill tända.

Men VAR FÖRSIKTIGA! :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag har använt kromnickeltråd också, men den dog så mycket ström.

Smart att skrossa en glödlampa och gjuta i :P
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

ESD!
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

var kan man köpa elektriska tändstickor?

Rifakungen,här på sidan finns något liknande: :)

http://www.stepsonhobby.se

Titta under röksystem och sedan under tändsystem. 8)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Rifakungen: Sök på "e match" så hittar du mycket. Här fanns ett exempel. http://www.jamesyawn.net/ignitors/jimmyfire/index.html
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag testade att krossa en glödlampa och trycka in "huvudet" från en tändsticka under tråden, det fungerade klockrent :D

@alexander98: dom har exakt det jag letar efter, men 89kr för 10 stycken känns liiite saftigt :roll:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ring och snacka med Roffe på Roffes Modellflyg (Max har nog inte stor koll på raketer o.dyl). Jag har ingen aning om vad han tar för elektriska tändare, men det kan ju vara värt att kolla upp!
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

Rifakungen,jag håller med.Det är lite väl dyrt.
:verysad:
Jag använder blystift från en penna istället.Om man kopplar på 12 v så glöder dom som en glödlampa.Minus är att det är svårt att få blystiftet att glöda mot stubinen.Har du någon ide hur man kan göra? :doh:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

När man ska fyra av fyrverkerier elektroniskt, vill man inte byta ut den befintliga stubinen helt? Man vill väl ha så omedelbar avfyrning som möjligt, eller synkar man även med hjälp av stubinens eldhastighet och längd?

De få experiment jag har gjort så har jag ryckt ur den befintliga stubinen och ersatt den med en elektrisk tändare för modellraketer. Det har fungerat bra tycker jag, förrutom att det kan vara lite bökigt att få in den elektriska tändaren i drivladdningen efter att man har dragit ur stubinen. Jag tog en kort tunn kolfiberstav (ledande, borde inte utgöra någon gnistrisk) som jag tryckte in de elektriska tändarna med försiktigt. Jag testade även att tejpa de elektriska tändarna mot stubinen, men tyckte det fungerade dåligt. Det är svårt att få fast tändaren mot stubinen på ett bra sätt. Jag försökte med CA-lim, men det fungerade inte alls! (stubinen tände inte)
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

Bra tänkt Walle 8)

Ska testa till påsk :| måste nog vänta till dess :?
kan inte mycket om sådant men kan nog fungera bra ändå :o
sachs50cc

Inlägg av sachs50cc »

Hej helt ny medlem på detta forum men gamla minnen kom tillbaka när jag läste om fjärrstyrning av smällare och raketer.
som liten så tog jag blixtkuber från gamla instamatickamror borrade hål i dom ,stack in stubinen och kopplade på ett batteri , vad jag kommer ihåg så fungerade detta fint.
vet ej om detta kan vara till någon hjälp men har sett mycket blixtkuber på loppisar och även liggande hos äldre släktingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

De var ett rör fyllt med trassel av fin magnesiumtråd om jag inte minns fel, var en ekonomivariant till xenonblixtarna (som var rätt dyra på den tiden i jämförelse).
Men principen är gammal och densamma som i de riktigt gamla blixtarna med "glödlampsblixtar" (antändes således helt enkelt när tråden kortslöts och magnesiumtråden fattade eld, funkade bara en gång altså)
Pucco

Inlägg av Pucco »

Under min studenttid så gjorde jag "elektroniska tändstickor" som det gick att tända med ett nästan helt urladdat 1,5V batteri.
Jag hittade en perfekt motståndstråd på ett lite udda ställe, i en trådlindad tiovarvspot. I poten fanns det en tiovarvig spiral av 1 mm isolerad koppartråd. På den tråden var det tätt lindat längs hela med en motståndstråd som var klart tunnare än 0,1 mm. Sedan tog jag en vanlig tändsticka och två kopplinstrådar med ca 2 mm skalat i ändarna, tejpade fast sladdarna på tändstickan så dom oskalade stumparna var på varsin sida av huvudet. Sedan virade jag fast motståndstråden på ena stumpen och drog över tändstickans huvud till andra stumpen och virade fast. Häpp.. ett batteri och pffft... Det fungerade varje gång.
Skriv svar