Digitalstyrd spänningsregulator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1647
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Den ideala frekvensen är över 20kHz, då låter inte motorn när man kör den. Men ju högre frekvens man switchar med ju noggrannare måste man vara när man designar kretsen. För en amatör brukar ca 2000Hz vara tillräckligt.

Men kan du inte låta en pic/avr ge en PWM-signal direkt?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26531
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

det är inte så att du menar 16 lägen? det kan vara svårt att få in 16 bitar på 4 ledare. 16bitar blir drygt 64000 lägen. så det är viss skillnad. även om det hadde varit 16 bitar, vad menar du med "de övre 16 bitarna"

I övrigt tycker jag det verkar som att dina funderingar stämmer.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

tänk dig att du kan höra frekvenser mellan 20-16 000hz, lr vad det är. Är inte säker. Iaf om du väljer någon av de här frekvenserna så kommer du att höra den. Men eftersom det är ganska låg effekt på motorn så går det nog bra ändå.

Har du hört talas om fläktkontrollrarna som låter? Nexus eller vad dom heter. Dom piper ju med ett högfrekvent ljud, det betyder att de har valt en hög frekvens som vi hörs, kanske 15khz.

btw, menar du inte 4bitar? 4bitar = 4pinnar = 16lägen. 8 bitar = 8 pinnar = 256 lägen.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Det var nog jag som började skriva 16bits upplösning, villket är lite fel i 4bitars sammanhang...

74191 och 7485 ju en bra och billig lösning. Kretsarna kostar bara 25:- för båda. Dessutom kan man om man vill ha flera PWM-kanaler bara koppla flera 7485 på räknarbussen.

En annan fördel med TTL/CMOS teknik är hastighet. Den räknaren klarar nog 1MHz clocka utan problem.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

danei skrev:det är inte så att du menar 16 lägen? det kan vara svårt att få in 16 bitar på 4 ledare. 16bitar blir drygt 64000 lägen. så det är viss skillnad. även om det hadde varit 16 bitar, vad menar du med "de övre 16 bitarna"

I övrigt tycker jag det verkar som att dina funderingar stämmer.
F'låt, mende 4 bit och 16 lägen, som du gissade.

Jag menade de övre 8 lägena, inte övre 16 bitarna, helt galet. :wall:
De undre 8 lägen kommer lite snabbt uträknat motsvara 0-50% duty cycle, och det lär väl ingen motor vilja snurra på?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

RDX* skrev:Men kan du inte låta en pic/avr ge en PWM-signal direkt?
Jo, men än så länge har vi bara fått igång en PIC16F84A och dessa måste isåfall vara dedikerade till att generera PWM om det ska vara lönt.
Vi har även några PIC16F877A, men dessa har vi problem med att programmera :(
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

EagleSpirit skrev:tänk dig att du kan höra frekvenser mellan 20-16 000hz, lr vad det är. Är inte säker. Iaf om du väljer någon av de här frekvenserna så kommer du att höra den. Men eftersom det är ganska låg effekt på motorn så går det nog bra ändå.
Hörbart frekvensområde brukar definieras som 20Hz till 20kHz, men varierar från person till person. Jag kan t.ex. bara höra upp till 16kHz (skadad :humf: ).
Även om man kör PWM på 20kHz kommer det antagligen att höras svaga pip i form av undertoner till den rena 20kHz-tonen på 10kHz respektive 5kHz (de övre på 40kHz & 80kHz kommer man inte höra alls).
Sen finns de stackare som hör toner över 20kHz som kommer plågas av en 20kHz-ton om den är stark. Även icke hörande kan uppfatta den lite sublimt som iriiterande och/eller huvudverksgenererande.
Fast man kan ju vara lugn så länge man inte arbetar med enorma effekter.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

$tiff skrev:
Med de digitala ingångarna på 7485:an ställer man duty-cycle med 16 bits upplösning (4 Är dessa buffrade eller måste man hålla dem i samma läge hela tiden? (antar att de inte är buffrade).

Och sist: Utgången på 7485:an (PWM out) koppas bara till gaten på en MOSFET eller?
Den 4bitars inngången måste drivas av en latch eller microcontroller-port som håller det aktuella värdet hela tiden (tills du vill ändra motorn hastighet).

Jag kopplar alldrig TTL/CMOS kretsar direkt till komponenter med stora strömmar. När t.ex en mosfet transistor brinner vet man inte vad GATE pinnen skickar tillbaks i kretsen, så IC-kretsar och hela kretskortet kan bli förstört.

Ett 100R motstånd i serie med gate borde dock fungera tilsammans med en logiknivå anpassad FET. Någon som vet mera om detta?

100Hz klocka på den 4bitars räknaren blir 6Hz PWM frekvens... Tror dom menar 100KHz klocka.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hade tänkt driva den direkt från en mikrokontroller ändå...
Naturligvis ska där vara ett motstånd mellan IC och FET, jag tänkte mer om man skulle behöva ännu en transistor mellan IC och FET för att vara säker.
100Hz blir 6Hz? Hur går det till? Om man sätter, låt säga, 2kHz in på räknaren, vad blir switchfrekvensen då?
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Med TTL PWM'en kopplad till en port på microcontrollern blir det hela ganska lätt. I stället för att behöva skicka klockpulser till en annan controller eller en latch räker det med ett datavärde ut (=hastigheten).

Räknaren/kretsen måste ju 'kolla genom' upplösningen på 16 värden, så klockan blir delad på upplösningen. 2KHz klocka skulle bli 125HZ. Kanske 2KHz PWM fungerar bra, då blir klockan 32KHz.

Med t.ex 8 bitars upplösning (256 värden) måste klockan gå 256 ggr snabbare än PWM frekvensen. Det finns motsvarande 8bit kretsar till 4bit 191/85.

Det stämmer ju att motorer behöver lite 'boost' för att börja snurra. Med liten upplösning (4bit) kan man tappa mycket av kretsens funktion. Då får man titta på hur man kan manipulera kretsen, antingen digitalt eller analogt, med en offset...
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

En liten notis om elmotorer från en bok om frekvensomriktare:

"Styrning och reglering är olika. Vid styrning tillförs motorn den spänning som förväntas ge det önskade varvtalet. Vid en reglering sker en återrapportering från processen om hurvida tillståndet motsvarar det önskade resultatet. Om det föreligger en skillnad, korrigeras spänningen till motorn tills den går som den skall."

DC motorer kan behöva en reglering. Stegmotorer har egenskaper som oftast eliminerar behovet för en reglering.
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Det är PRECIS det jag själv skulle vilja åstadkomma i mitt egna robotprojekt........om jag får tummen ur!!! :P
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

> Hebbe
Fin definition. Isåfall är det bara styrning jag är ute efter, eftersom vi bara ska ha en framdrivningsmotor till att börja med.

Jasså det vara på det viset, man ska alltså applicera en 16ggr högre klockfrekvens på ingången än vad man får ut i PWM.
Det jag undrar är om men kan få en motor som belastas ganska kraftigt (framdrivning av fordon) att snurra kontinuerligt på 50% PWM. Jag vet ju inte, har aldrig provat "riktig" PWM ännu.

Kan någon vara så gullig att förklara vad de två kretsarna gör lite mer ingående?

Bild
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

$tiff skrev: Det jag undrar är om men kan få en motor som belastas ganska kraftigt (framdrivning av fordon) att snurra kontinuerligt på 50% PWM. Jag vet ju inte, har aldrig provat "riktig" PWM ännu.

Kan någon vara så gullig att förklara vad de två kretsarna gör lite mer ingående?
Om motorn är bra dimentionerad (stark) skall den ju inte påvärkas så mycket av lasten. Ha lite större motoreffekt än vad som behövs. Sladdlösa borrmaskiner använder PWM, då vet du ungefär hur man tappar lite varv vid last (många nyare modeller har dock reglering).

Kretsen på bilden är matematisk kan man säga. 191:an räknar från 0-15 hela tiden. 85:an ger en signal när ena talet är mindre än det andra (comparator med A och B inngångar).

Står det '8' på den ena sidan, och den andra räknar från 0-15 vill ju det talet vara mindre hälften av tiden-> 50% puls.

Står det '1', vill räknarens tal vara mindre bara 1/16 av tiden.
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Ja tanken med reglering är ju att kompensera för om belastningen får motorn att sacka. Dessutom kan ju de två? motorerna gå olika fort! :roll:
Skriv svar