motorer? kanske stegmotorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Om man har ett distingt glapp så går det ganska bra att glappkompensera i programet till styrningen.
Det är värre med "fjäderaktigt" glapp som bara ter sig som glapp ibland.

Om dina motorer har ett hål på baksidan så kan man sätta dit en skruv som trycker mot axeln så glappet står i samma läge hela tiden.
Det ger naturligtvis friktion men annars är det en ok lösning tycker jag.

Det kan nog gå bra med kuggrem istället för ledskruv men den linjära kraften blir många gånger mindre än om du använder ledskruv.
Vad har remhjulet för diameter?
Detraw

Inlägg av Detraw »

precis axeln går rakt igenom motorn, så då skulle man kunna göra som du säger och sätta ett stopp på andra sidan.

remhjulet har en diameter på ungefär 12cm, och sitter direkt på motorn
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Med kuggrem får du c:a 0.2mm upplösning med helsteg om motorn har 200 steg/varv.
Det blir lite i överkant tycker jag men om man inte har så höga krav så är det väl ok.
Du slipper iaf glappet om du använder kuggrem.

[EDIT] du menar väl 12mm
Detraw

Inlägg av Detraw »

aa precis ska vara 12mm inte 12cm :D

men hur tar jag reda på hur många steg motorn klarar på varv, och hur man jag ta reda på om den klarar microsteg, eller en bipolär motor kanske inte klarar microsteg?

Hmm jag satt och funderade... tror ni att det håller om man byger den mestadels i plexiglas, eller måste man använda aluminiumprofiler, och var hittar man sådana i sånna fall?

Sen funderade jag på om man sedan ska bygga om den till en simpel plexifräs, men då kan man väl antagligen inte använda sig av kuggremen... tror nog jag bygger en borr i första hand, sen får jag kanske fundera på att bygga om den om ett bra tag då jag kanske har lite bättre ekonomi...
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Vissa motorer kan man känna stegen, då det är bara att räkna.
Om man inte känner stegen så kan man kortsluta ena fasen, då känner du varannat steg, alltså 100 steg på en motor med 200. Gör små snabba vrid så känns stegen tydligt (om man inte har rätt teknik så kan resultatet bli fel).
Men det bästa sättet är att koppla in den till några strömställare.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Känner igen stegmotorn, den sitter i epson stylus 600 också :roll: . Har för mig att si sådär 47 V och tamp 1-3 och 2-4 hänger ihop.......!
Detraw

Inlägg av Detraw »

aha... precis tamp 1-3 och 24 hänger ihop, det har jag redan kommit fram till... hmmm 47V är ju lite obekvämt.. då kanske man ska ta och använda PSUn som satt i skrivaren istället för en vanlig transformator på 12V.. :) Du råkar inte veta hur många ampere de är på?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Detraw>> Ingen aning om strömmen, men jag har ett par 18V-are liggande så man skulle ju kunna testa, men det är lite surt med tiden just nu (håller på med ett par projekt samtidigt) så när hårdvaran till de är klara skall jag testa 8) ......

Har kontaktat Epson för att testa och se om dom ger mig lite info (jo jag smörade rätt friskt :D )
Detraw

Inlägg av Detraw »

aa det skulle vara riktigt juste... Jag har inte direkt jätte bråtton, ska först avsluta mitt nuvarande projekt först hade jag tänkt. Skulle ju vara härligt om Epson skulle ge lite information :D

tackar än en gång :D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Jag är lika nyfiken som du!

Fick detta som svar så här långt (hoppas jag) i alla fall:
If your inquiry is of a Corporate nature (Media, Analyst, R&D, etc.), we will strive to answer it within 2 Japanese business days.

If your inquiry is product or dealer related, due to the differences in products and services provided by Epson around the world, we cannot respond to these inquiries, and you should contact your local Epson Sales Affiliate directly. A list of those affiliates can be found at http://www.epson.co.jp/e/web_sites.htm.

Best regards,

Epson Corporate
Sen får vi se vad som händer.

Nån som vet vad de menar med:
within 2 Japanese business days
Har de annorlunda dygnslängd i Japan eller? :lol:

EDIT: Stavning.
Senast redigerad av MicaelKarlsson 4 oktober 2004, 20:56:16, redigerad totalt 2 gånger.
Detraw

Inlägg av Detraw »

hehe skulle gissa på att de menar att om de har nån japansk helg just nu så kommer det ta längre tid :D

hmm du sa att de antagligen va på 47V... jag fick den just att hoppa ett steg frammåt med ett 9V batteri... kan detta stämma då?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Låter ju lite mystifistiskt, men det kan nog stämma, får väl testa lite själv fast jag dubblar nog spänningen :D
Detraw

Inlägg av Detraw »

hmm jag kom fram till idag att när man ändå ska bygga en cnc-borrmaskin kanske man skulle gå hela vägen och bygga en cnc-fräs för plexi istället.... det är väl ändå inte så stor skillnad på de olika sakerna, eller är jag helt ute och cyklar?

hmm undra om en dremmelkopia skulle funka då om man bara ska fräsa plexi och borra mönsterkort
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Beror väl på hur mycket/lite glapp det är i de olika maskinerna och vilken prisskillnaden är och vilken noggrannhet du behöver.
Men som annars är det väl noggrannheten som kostar pengar så till sist blir det nog en avvägning mellan pris och noggrannhet.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Jag har en riktig Dremel hemma och en billig kopia på jobbet. Det är faktiskt stor skillnad på ljudnivå, vibrationer, glapp och känslan i hela maskinen.
Jag ångrar inte att jag la upp dom extra pengarna...

Samma sak med tillbehör, billiga kapskivor som flyger i bitar om man är det minsta oförsiktig.
Skriv svar