Byta mätarcluser från en bil till annan ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Omodernt... såg en Renault 5a på YouTube där instrumenten bestod av två 5"s skärmar. Riktigt läckert!

discomike
Inlägg: 445
Blev medlem: 22 juli 2007, 11:34:13
Ort: Göteborg

Inlägg av discomike »

Kommer inte OLED/LCD stort nu? Tror jag sett några kinesiska bilar som har det, blir billigare att tillverka nu än komplicerade analoga mätare, som dessutom ska göras olika för varje modell. Nu kan man slänga in en standard-lcd istället, å bara ändra grafiken, ett antal teman för å matcha inredningen. Ger massa möjligheter för föraren att bara visa de instrument han är intresserad av, eller välja analog/digital stil på mätare mm.
Hylsan
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 april 2005, 11:46:13
Ort: Hässleholm, skåne

Inlägg av Hylsan »

problemet är att det dröjjer säkert innan det kommer eftermarknadsprylar av den sorten.

Har haft liknande funderingar men många indeér har fallit.
TFT skärmar har för dålig synlighet i dagsljus (om man inte betalar mycket)
Just nu lutar det år custom plasmatavla.

Vad för Honda har du??
dvine
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 maj 2008, 22:13:27
Ort: Gällivare
Kontakt:

Inlägg av dvine »

Honda civic sport coupe, importerad.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=19872
Dock ska denna tråd handla om den där länken utan iden runt mätarna. Att använda en hel dataskärm, typ inbyggd på samma sätt som mätarna skulle funka. Den skulle dessutom kunna läsa av diverse andra mätare. Kruxet med en sådan är att man måste ha en extern tripmätare annars skulle det fuskas så mycket :D Men men, för att inte flyga iväg för mycket så håller vi oss till att byta ut clustret till ett annat kluster, möjligt vis från en nyare/liknande modell om det skulle underlätta.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18258
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hylsan skrev: Har haft liknande funderingar men många indeér har fallit.
TFT skärmar har för dålig synlighet i dagsljus (om man inte betalar mycket)
Just nu lutar det år custom plasmatavla.
Kolla in E-ink, kanske inte snabbast i stan om man står och varvar vid ett rödljus, men läsbarheten blir bara bättre ju mer ljus det kommer på dem. Behöver inte heller vara platta, utan välvda mätar skulle gå att göra...
Hylsan
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 april 2005, 11:46:13
Ort: Hässleholm, skåne

Inlägg av Hylsan »

hum...hittar inga priser så där, men det är säkert utanför rimlig budget.

Byta från en honda till en annan borde ju vara enklare onekligen om du håller dig till hyfsat nya modeller (eller ja i närheten av din bils årsmodell)

schysst bygge f.ö.

/Hylsan
BJ
Inlägg: 8864
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Här vill en person byta instrumentbrädan, men en del skriver om styrdator och givare.
Jag blev lite nyfiken. Har nya bilar elektroniklådan eller datalådan i instrumentbrädan?
På en del sitter den ju för sig själv vid motorn nånstans.

Och styr datalådan mätarna? Styr den inte bara motorn?

Bara undrar. :roll: :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Mätarna styrs ofta av signaler från databoxen.
dvine
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 maj 2008, 22:13:27
Ort: Gällivare
Kontakt:

Inlägg av dvine »

Dessa så kallade signaler, är det sinus kurvor eller helt enkelt olika spänningar (ju mer spänning ju mer stiger pinnen)?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Moderna bilar har flera styrdatorer. En för motorn, som oftast avses när man bara säger "styrboxen" eller "datalådan". En för växellådan (iallafall om det är en automat eller DSG) Sedan sitter det ofta en egen för instrumentbrädan som kanske även har hand om larm och lite andra saker.

Dessa pratar idag oftast CAN med varandra. Till mindre styrenheter, t.ex fönsterhissar mm, så kan det vara LIN.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Det första jag tycker du skall göra är att kolla hur mätarna styrs på din bil!
En 97:a borde inte vara så avancerad som andra säger. Nästan garanterat att hastighetsmätarn styrs från pulser från bakaxeln osv.

Sedan tar du reda på hur mätarna från den bilen du hadde tänkt dig använda nya mätare från fungerar.... sen kan du ju börja fundera på hur du skall få ihop det. Men somsagt: Mätarna på just din bil är nog inte så avancerade!

Dessutom: Lysande visare??? Plocka isär dina instrument och kolla om det går att byta visare på dom, sen letar du upp någon cnc-nisse på detta forumet som fräser till ett par nya visare som du stoppar in en lysdiod i... hur svårt kan d va :)
dvine
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 maj 2008, 22:13:27
Ort: Gällivare
Kontakt:

Inlägg av dvine »

mätarna går inte att ta lös, tro mig, jag har lyckas knäcka en till och med :P För att ta reda på vad för signaler som skickas är det enda att ett ociloskåp och checka vid mätarna va ?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

eller läsa bilens elschema...
Skriv svar