Magnetmotor, magnetisk wankelmotor, prevendv, V-gate ....mmm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Hittade denna på YouTube.
Blir lite nyfiken på det här. Varför är detta inte en "evighetsmaskin"?

edit: hmmm... denna kommentar finns till filmen (fast en mörkare version av den) "You've been dooped! A week ago I posted info letting you know how you can tell if this is a hoax or not. I hit the nail on the head last week because the moderator deleted my post here. The answer is found in the 60 cycle sound wave heard in the audio track, which matches the sound waves of the magnetic motor during the last 15 or 20 seconds of the video. He's running a pulse motor just off camera, thus the low light and the 60 cycle pulse you hear in the background."
Senast redigerad av GuruX 8 maj 2008, 22:40:12, redigerad totalt 2 gånger.
peter555

Inlägg av peter555 »

Magneter svävar lätt som en plätt om de ser sin spegelbild i en supraledare.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nu har jag fått hem lite magneter, så nu är det dags att slå ihjäl lite tid och slita byxbak på labbstolen och fundera ut nått så smart att jag kan kassera in de där 10kkr som danei lovade.
Det kommer att bli kul, även fast jag inte tillför nått för mänskligheten och vetenskapen. Jo förresten Henry, killen jag köpte magneterna känner nog att jag tillför honom nått, kasch, alltid nått. :)
choppertony

Re:

Inlägg av choppertony »

hur går det med magnetmotorn? Jag är 100% säker på att det funkar.. Det finns till och med en firma i australien som har en elgenerator för hushåll som drivs av permanentmgneter. Men undra vilka som stoppar dem från att sälja dem???

Jag är oxå inne på att köpa magneter så fort jag kommer till affären som har den sorten jag vill ha. Jag lämnade till och med in ide'n för 25 år sedan till en förslagsverksamhet på ett företag. för att driva en fläkt t,ex.

Blir jag oxå erbjuden 10000 kr om jag lyckas???? :)

En magnet kan hålla sin kraft i 400 år . Hur ofta tankar du bilen??????
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Magnetmotor, magnetisk wankelmotor, prevendv, V-gate ....mmm

Inlägg av orvar-e »

Pinsamt nog så sitter magneterna jag köpta av Henry fortfarande på kylskåpet, :oops: ..... men får en tid sedan så slaktade jag en gammal cd-spelare. Man kan ju limma fast magneter på en cd-skiva, skivan i sin tur är fast satt. Till att börja med iaf.
Hur som helst, det är så mycket man vill göra och så lite tid. :)

Edit/ Ja just de har ju glömt att det finns en slant att tjäna här ..... :D
choppertony

Inlägg av choppertony »

det är ju bara vi som fattar storheten i detta så vi kanske skall slå två hjärnor ihop? vi kan ju dela på 10000 det blir ju pilsner till semestern *L*
joharohl

Inlägg av joharohl »

Magnetmotorer kan väl funka utmärkt. Tyvärr finns ju termodynamikens andra huvudsats. Motorn stannar när permanentmagneterna har blivit avmagnetiserad. Kan sätta min magister i Fysik på att det kostar mer energi att mangetisera mangeterna igen...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

För att använda ett slitet uttryck: There’s no such thing as a free lunch! :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hurvida etablerade företag investerar i ett visst projekt är irrelevant för hurvida det kan vara vinstgivande. Bara å öppna historieböckerna.. ;), många affärsmän är konservativa, eller tar det dom tror och fysikkunskaperna är oftast inte dom bästa. Bättre träffsäkerhet brukar ingenjörer/uppfinnare som investerar ha, av förklarliga skäl.

Sedan så finns det mycket som inte är känt i interaktionen mellan dom fyra grunkrafterna Svaga atomkraften (radioaktivitet), Starka atomkraften (atomkärnor), ElektroMagnetisk (atominteraktion), och Gravitation (planetsystem). Strängteori, osv.. finnes men är inte bevisad än vad jag vet. Hurvida vakuum verkligen är "tomt" är också under revidering. Då partiklar tydligen uppstår och försvinner spontant. Skulle man kunna likrikta processen så att dom inte kan försvinna så..

Energiprincipen tenderar att gälla. Däremot kan källan vara exotisk och svår att mäta med existerande verktyg.

Handlar väl till slut om man är villig att hosta upp tid och pengar för att testa en idé.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Glenn »

choppertony skrev:hur går det med magnetmotorn? Jag är 100% säker på att det funkar.. Det finns till och med en firma i australien som har en elgenerator för hushåll som drivs av permanentmgneter. Men undra vilka som stoppar dem från att sälja dem???
Hur skulle något företag (oljeföretag gissar jag att du syftar på, det brukar vara det när det gäller konspirationsteorier) kunna göra det rent tekniskt ? skulle dom skicka ut beväpnade vakter som kontrollerar vad upphovsmannen tillverkar ?

En magnet kan hålla sin kraft i 400 år . Hur ofta tankar du bilen??????
Det lär den ju inte göra om man tappar av kraft för att driva något annat.
cyr
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av cyr »

choppertony skrev:hur går det med magnetmotorn? Jag är 100% säker på att det funkar.. Det finns till och med en firma i australien som har en elgenerator för hushåll som drivs av permanentmgneter. Men undra vilka som stoppar dem från att sälja dem???
Har du någon länk?

En vild gissning är att fysikens lagar hindrar dem från att sälja denna mirakelmaskin, precis som alla andra tusentals bedragare och tokstollar som påstått att de hittat fri energi.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

cyr ... var inte så nedslående utan alla dessa historiska tokstollar som försökt sig på vad som för den tiden ansågs omöjligt så hade dessa saker än idag varit omöjliga. Nån och några måste våga gå emot den okunniga massan för att mänskligheten ska komma någonstans. Helt fri energi finns inte, men det finns säkert sätt att utvinna energi som inte är helt känt/erkänt idag. Vem kunde tro på värmepumpens funktion för 100 år sedan, kanske någon individ hos den absoluta intellektuella eliten men knappast den okunniga breda massan. Visst hos en värmepump tar man energi från nånstans, tillsätter lite energi och får minst 3 ggr upp. Det är alltså inte fri energi, man måste tillsätta energi för att få energi.
Tänk om man kunde få till nått liknande fast med el, tillsätt elenergi få rörelse energi och utvinna den tröghet som finns och ex den inneboende kraft som finns i magneter. Många ha provat men inte nått dit, man varför stanna där?

Japp nu har jag gjort ett flummigt inlägg, se det som en stock på en såg bock. Det är bara att börja såga (inlägget)....... :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ja och motorer går på vatten för det har jag sett på youtube :roll:

Dessa magentmotorer fungerar om man bara får till "materialet" som avskärmar magneten när järnbiten passerat den.

Den som uppfinner detta material kan nog se fram emot str berömmelse och nobelpris :?

Värmepumpen omvandlar höggradig energi till låggradig dito genom att "koncentrera" den. Hade den fungerat omvänt så hade jag varit överlycklig då alla mina energiproblem hade varit lösta många andras också.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

orvar-e skrev:cyr ... var inte så nedslående utan alla dessa historiska tokstollar som försökt sig på vad som för den tiden ansågs omöjligt så hade dessa saker än idag varit omöjliga.
Inget fel att tänka i nya banor förstås, men att försöka med samma saker som redan har visats gång på gång inte fungera? Som inte stämmer överrens med väl etablerade och testade fysiska lagar?

Jag avfärdar såna här saker som tokerier eller bedrägerier (tills någon bevisar motsatsen, vilket borde vara ganska enkelt om det verkligen fungerade) bara för att det är vad alla tidigare exempel jag sett har visat sig vara. Det är en betydligt rimligare förklaring än att hitta på konspirationsteorier...

Visst finns det "tokstollar" som bidragit till utvecklingen, t.ex. Nikola Tesla, men chansen att de idag ska snubbla över något revolutionerande inom redan väl utforskade ämnen som de saknar all utbildning och förståelse för är försvinnande liten.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Inget patentverk godkänner ansökningar på evighetsmaskiner, då med största välvilja och omtanke för uppfinnarens psykiska välmående, plånbok och tidsslöseri. Troligen får dom några uppmuntrande ord om försöka i ett annat område.

Här finns det en mycket fin samling av evighetsmaskiner och magnetmotorer ... som inte funkar. En otrolig massa tid som folk har plöjt ner i detta. Klart givande läsning även för oss "icke troende": http://www.lhup.edu/~dsimanek/museum/unwork.htm
Skriv svar