Vilken Olja till svarv?

Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Efter en noggrannare undersökning hittade jag en bricka med text inne i växellådan där det står nåt på franska sen står det:

gargoyle d.t.e oil heavy medium

Jag har försökt googla lite och tror att det är någonslags turbinolja??, Någon som känner till bättre?
dancar
EF Sponsor
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 januari 2005, 00:25:09
Ort: Malmö

Inlägg av dancar »

Tjenare

Det som troligtvis är lättast är att ringa kundcenter på Mobil då det är dessa som tillverkar denna olja.

Kundcenter
Olja
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Sådär nu är oljan bytt. Den gamla oljan var förskräcklig, stora geleklumpar som inte rann. Det blev texaco regal preium ep68 eftersom den var lättast att få tag på och billigast(630kr/20l). Det jag lärt mig om olja nu är att olja till en svarv ska inte lösa upp föroreningar till skillnad från den i en bil som ska göra det. Efter att jag tagit ur den delen av den gamla olja som var flytande så hällde jag i lite biltema motorolja och löst upp resterande gammal olja och sedan tog jag bort motoroljan och hällde i min nya olja. Svarven funkar bra nu!
limpan4all
Inlägg: 8422
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Låt mig ställa en fråga, för att lära mig mera.
Beror det på att man faktiskt önskar att föroreningar skall fällas ut ur oljan istället för att vara ständigt svävande såsom dom förblir i en modern motorolja. Eller beror det på att tillsatserna i motoroljan har någon sorts annan negativ effekt?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

I en bil har man filter som tar hand om dom svävande föroreningarna i oljan. I en svarv finns väl inget filter. Där vill man att skiten ska stanna i tanken.
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Precis som jojje säger saknar svarvar oftast filter. Sen så bildas inte föroreningar på samma sätt i en svarv, i en bil så blir det sot och andra rester efter förbränningen, dessa vill man transportera bort medan i en en svarv är det saker som lossnar från kugghjul och maskinhus som står för föroreningar, dessa vill man inte att de pumpas in i lager och kugghjul igen. Om tillsatserna som löser upp saker är korrosiva vet jag inte.
limpan4all
Inlägg: 8422
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Det jag instinktivt kommer att tänka på är att stoppa in en Neodummagnet i en plastburk och sen in i svarven för att fånga dessa små metallpartiklar som garanterat finns där.
Rätt eller fel?

Sedan så är jag övertygad om att de svävande föroreningarna i en vanlig motorolja (i bilens motor) är för små för att kunna filtreras ut ur oljan med ett vanligt standardfilter.
De flesta bilmotoroljefilter har väl 25um som minsta filterhål. Och det är de partiklar som är mindre som "tvingas" till att sväva så att dom kan sköljas ur vid oljebyte.
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Jo finns mycket riktigt speciella magneter för detta ändamål. Jag antar att man i en bil hellre har de fina föroreningarna lösta i oljan en skapar stora avlagringar, och som du säger så måste man byta olja i en bil eftersom filter inte kan ta bort allt, i motorolja brukar det även komma in lite fukt och bränsle allt detta gör att oljan blir dålig och måste bytas.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27306
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

fukt och bränsle försvinner via vevhusventilationen om motorn bara får bli varm. Det är bara ett problem om man kör mycket kortkörningar.
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Stämmer nog bra att det dunstar vid längre körningar, tyvärr kör jag mest korta körningar <1mil med kallstart.
Skriv svar