Vilken Olja till svarv?
Tjenare
Det som troligtvis är lättast är att ringa kundcenter på Mobil då det är dessa som tillverkar denna olja.
Kundcenter
Olja
Det som troligtvis är lättast är att ringa kundcenter på Mobil då det är dessa som tillverkar denna olja.
Kundcenter
Olja
Sådär nu är oljan bytt. Den gamla oljan var förskräcklig, stora geleklumpar som inte rann. Det blev texaco regal preium ep68 eftersom den var lättast att få tag på och billigast(630kr/20l). Det jag lärt mig om olja nu är att olja till en svarv ska inte lösa upp föroreningar till skillnad från den i en bil som ska göra det. Efter att jag tagit ur den delen av den gamla olja som var flytande så hällde jag i lite biltema motorolja och löst upp resterande gammal olja och sedan tog jag bort motoroljan och hällde i min nya olja. Svarven funkar bra nu!
-
Precis som jojje säger saknar svarvar oftast filter. Sen så bildas inte föroreningar på samma sätt i en svarv, i en bil så blir det sot och andra rester efter förbränningen, dessa vill man transportera bort medan i en en svarv är det saker som lossnar från kugghjul och maskinhus som står för föroreningar, dessa vill man inte att de pumpas in i lager och kugghjul igen. Om tillsatserna som löser upp saker är korrosiva vet jag inte.
-
Det jag instinktivt kommer att tänka på är att stoppa in en Neodummagnet i en plastburk och sen in i svarven för att fånga dessa små metallpartiklar som garanterat finns där.
Rätt eller fel?
Sedan så är jag övertygad om att de svävande föroreningarna i en vanlig motorolja (i bilens motor) är för små för att kunna filtreras ut ur oljan med ett vanligt standardfilter.
De flesta bilmotoroljefilter har väl 25um som minsta filterhål. Och det är de partiklar som är mindre som "tvingas" till att sväva så att dom kan sköljas ur vid oljebyte.
Rätt eller fel?
Sedan så är jag övertygad om att de svävande föroreningarna i en vanlig motorolja (i bilens motor) är för små för att kunna filtreras ut ur oljan med ett vanligt standardfilter.
De flesta bilmotoroljefilter har väl 25um som minsta filterhål. Och det är de partiklar som är mindre som "tvingas" till att sväva så att dom kan sköljas ur vid oljebyte.
Jo finns mycket riktigt speciella magneter för detta ändamål. Jag antar att man i en bil hellre har de fina föroreningarna lösta i oljan en skapar stora avlagringar, och som du säger så måste man byta olja i en bil eftersom filter inte kan ta bort allt, i motorolja brukar det även komma in lite fukt och bränsle allt detta gör att oljan blir dålig och måste bytas.