El eller Bensin kjedjesåg (motorsåg)

peter555

Inlägg av peter555 »

Ett problem är att kedjan går så tungt med otillräcklig smörjning att det inte blir mycket kraft kvar att karva i träet.

Jag kör med vanlig motorolja, den har inga råttor intreserat sig för.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju för delen med mineral olja. Kedjeoljan är segare så den sitter kvar bättre. Så det går nog att smörja lite snålare med kedjeolja. En perfekt kedja ska såga lagom fort när man bara lägger sågen på stammen. Trycker man så ska det gå för tungt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Med korrekt teknik så går det att fälla träd med alldeles för små sågar. Man gör en instickssågning istället för att bara kapa från ena sidan (då kilar sågen oftast fast med klen såg).

Insticksågning innebär att man efter fällskäret sågar bort hela kärnan sen till sist tar man bort de sidorna som krävs, sedan ligger bara fällskäret kvar och då faller trädet.
Titta gärna på denna sida (och alla andra på samma site).
http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2733
sa2avr

Inlägg av sa2avr »

Om jag hade möjlighet att köra på el skulle jag nog göra det.
Jag tror jag kör upp mellan 20-25L Aspen 2taktsbränsle per år i mina sågar och om jag kommer ihåg rätt kostar det 130 kr/5l.
Det blir en hel del pengar som du kan få rätt mycket elström för.

Några generella tips:
Använd en vass fil och en filmall för att få en riktigt vass kedja.
Vässa för varje tankning. Då kan det ofta räcka med ett drag med filen per länk för att få den vass.
Rengör luftfiltret kanske varannan tankning så att den alltid får maximal mängd luft.
Lär dig justera förgasaren så att den alltid får optimal blandning.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Stog och klämde lite på partners elsågar på coop idag, deras billiga PES2200 och SE182 känns väldigt plastiga...Och breda, vilket väll iof kvittar..

Däremot hade de en P722T, en helt annan känsla i plasten i den.
Lite sugen e jag, Jula har den förövrigt billigare...
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21708844

grym: vad menar du med "att hålla kolla på allt i filningen av kedjan är inget man gör", tycker alla enbart tjatar om hur viktigt det är att slipa kedjan, helst mellan varje snitt :)

Man hittar ofta referenser till Oregon kedja/svärd, borgar det för något värt att satsa på??
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag byter kedja vid varje tankning (roterar en 5-6st per svärd) och slipar alla i kedjeslipen istället för att handjaga i skogen, jag tycker att det blir bättre och att det slits mindre kedja på det sättet...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har svårt att tro att det skulle slita mindre.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det sliter inte mindre än en perfekt utförd manuell slipning med fil i skogen. Men hur många kan säga att dom utför perfekta slipningar i skogen...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

brukar inte vara heldagar i skogen så jag har med mig två sågar istället, och filar

det jag menar med att inte ha perfekta kedjor är att om man utgår från en fabriksny så kan jag fila den ett par tre gånger på frihand innan man känner att det blir sämre, brukar fila vid varje tankning, eller om det känns fel
och då filar jag inte mycket utan bara så att jag set att man har vass kant på ovansidan

grundfilning göra i garaget med svärdet i skruvstycke, jag brukar fila för hand men är van vid det, en dålig kedja så tar jag fram filmallen, ett bra verktyg för att kolla att allt blir rätt

att fila eller slipa med bra kedjeslip så är bra kedjeslip bättre, men en dåligkedjeslip skall man undvika
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har en "bra" kedjeslip :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har då aldrig slipat vid varje tankning. Jag tycker att det låter mycket,
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dom billiga elsågar jag har provat har känts svaga...

Om det bara handlar om att kapa ved fungerar elgrejorna fint, fälla träd föredrar jag bensinsågen till.

Dock långt ifrån expert på området, familjen har en 2kw billig elsåg som fungerar att kapa ved med, men när jag har fällt mindre träd så har det varit med hyfsade bensinsågar...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag var och köpte en P722T,följer med en oregon kedja.

Skulle testa den men den vägrade starta, hade kastskydd och allt i rätt läge. Men tydligen var jag lite för otålig, någon irriterande fördröjning på startknappen!

I vilket fall, satte sågen i den största stock som var tillgänglig (ca 50 cm i diameter) och den sög sig bara igenom. Den känslan upplevde jag aldrig med den lilla sågen, beror nog mycket på kasst slipad kedja, för stora ryttare? (Har skaffat filmall och hela kitet till den nya för att veta att det blir rätt... Men nu vet jag i alla fall hur den ska ta när kedjan är perfekt)

Tog några mindre stockar med och det gick trevligt fort, ska bli kul att tugga sig igenom vedhögen imorrn och se om klyven klarar av den stora 50 cm kubben :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En ny kedja är ju slipad för hårt trä. Så ska det gå riktigt bra ska den slipas om för att den ska gå bra i gran tex.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu har jag provat den en dag, den håller ihop, dricker mindre olja än den andra...

Den vibrerar mycket mindre också, så man slapp domningarna i fingrarna, fast att jag körde den minst 8h idag..

Vet inte om mitt ex lider av någon glappkontakt eller det finns någon givare jag missat. För någon gång med några timmars mellanrum har den vägrat starta, upptäckte nu på slutet att den går igång om man håller in knappen en längre stund... Iof hade jag då precis fyllt på kedjeolja, så frågan är om det är något system för att varna för låg oljenivå...

Högen av stockar har krympt ganska drastiskt idag, skönt :)
Skriv svar