Vakuumpincett

Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Ooops.. Där ser man. Jag har haft fel en gång förrut. Det var 1979, och jag minns det som igår. Det var egentligen inte fel utan ett missförstånd. :lol:

Vad jag egentligen menade var iaf att man alltid får budgetera för tull, moms och tullens expeditionsavgift vid beställningar utanför EU. Om de man handlar med, som många, sedan har vettet att skriva Gift på tulldeklarationen är det ju upp till ens eget samvete att göra/inte göra något.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Tack så mycket för infon, då är det väl bara att registrera sig då. :)

Förresten, är det någon som har köpt RGB LED's från deras sortiment?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fick vakuumpincetten idag. Inga oförutsedda utgifter.
Det går jättelätt att plocka isär den och modda för drivning med slang. :)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Bilder? :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bild

1. Pipen man fäster munstycket på.
2. Gummibälg.
3. Aluminiumrör
4. Knapp med vilken man sammapressar gummibälgen
5. Ändplugg

Provade att dra en vakuumslang i svart gummi från OK genom röret, och trädde på den bakpå pipen istället för bälgen. Det var precis så jag kunde trycka fast pipen i röret sen igen. Tänkte försöka fixa nån slags nippel bakpå pennan/pincetten som ansluter till gummislangen inuti, så det går att använda tunn PVC-slang till vakuumpumpen istället.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Kanon :)

Har du pedal till att slå av/på vakuumet med eller ska du bygga in nån ventil i pennan?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tänkte först ha en liten knapp i/på pennan, men den idé fick stryka på foten. Jag ska ha fotpedal. Enklast så. Både konstruktions- och handhavandemässigt.

Var förbi Jojje på väg hem från jobbet idag, och använde hans behändiga svarv lite grann. Gjorde en liten nippel:
Bild

Den passar perfekt i ändpluggen som jag borrat hål i:
Bild

En lagom lång slangstump mellan pipen och nippeln:
Bild

Sen tryckte jag in det hela framåfrån, hade på lite lim på nippeln, och tryckte fast ändpluggen. Kapade även bort det som stack ut från knappen, och limmade fast knappen över hålet:
Bild

På nippeln passar en tunn PVC-slang med nästan 4mm innerdiameter.
Kopplade ihop vakuumgrejerna lite provisoriskt, med magnetventil till ett grenuttag med av/på-knapp. Har ingen lämplig fotpedal än. :D

http://madmodders.se/temp/Luftsystem/vakuumpincett.avi DivX 2,8MB.

Fick lysa med en ficklampa, för det blinkade så förbaskat i filmen med bordsbelysningen på...
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut men om jag skulle bygga en liknande så skulle jag borra ett litet hål i "pennan" lagom för att täcka lätt med (pek-)fingret, på så sätt har man ett smidigt sätt att släppa komponenten när man har den rätt. Och jag tror att det ger snabbare minsknining av suget då det väl är sug kvar ett litet tag efter du släppt pedalen, eller? Bara det lilla undertryck som byggs upp i slangarna tror jag kan vara drygt när man skall lägga små komponenter.

Så var iallafall JBC:n jag använde innan uppbyggd.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är ett ganska stort bleeder-hål till utgången som öppnas upp när ventilen släpper, plus att det inte är något dundervakuum, så undertrycket i slangen försvinner ganska snabbt.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ok, då är det säkert bra som det är.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sen behöver man ju inte ha ventilen nere vid pumpen, utan i en låda på bordet t.ex, så behövs inte en särskilt lång slang. :)
Skriv svar