Hjälp: val av skyddsglasögon för laser...

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Oj vad många svar det hinner ramla in om man inte har tid att läsa under några timmar!

Jag ska försöka förklara lite vad som behövs... Till att börja med så är det precis som några av er skrivit inget krav att strålen ska synas i luften (det är ju en såg och inget disco :lol: ) Strålen ska bara synas där den träffar stocken för att markera sågsnittet. Lasern måsta placeras exakt i lod ovanför stocken annars kommer den inte visa var snittet kommer på rätt sätt beroende på ämnets tjocklek! Stockarna kan vara ända upp till 6 meter långa och har naturligtvis alltid bark vid dom första "snitten" som görs.

Jag har pratat med killen som säljer lasern om gröna lasrar och deras bättre synlighet vid lägre effekt och fick detta svar:

Röd laser är att föredra av många skäl, priset är c:a 1/5 av samma komponent (om man jämför ljus per krona sett som ögat är känsligt för). Röd syns på de flesta träslag men inte på mörka fläckar då den tenderar till att absorberas (ruttna kvistar t. ex.). Grön är bättre då ögat är känsligare och man kan använda lägre effekt. Men gröna har mycket kortare livslängd (idag mellan 5 – 10 000 h)och är mer känslig för störningar i yttre miljö som temperatur och väta.

När det gäller röd laser, vilket jag då rekommenderar för denna applikation, så tror jag mer på 660 nm. Denna våglängd är billigare, har längre livslängd och är stabilare i högre effekter. Frågan som återstår är huruvida någon kan komma under lasern när den är i drift (alltså med blotta ögat titta in i lasern på några cm avstånd)?

Om jag tolkar hans sista mening rätt så är det vid korta avstånd (några cm från lasern) som det är kritiskt att skydda sig. Laser kommer monteras i taket ca: 70cm över huvudhöjd och ca: 150cm över stocken. Den moteras också i bakkant av sågbänken riktad mot klingan, det som eventuellt kan refelektera laserstrålen är sågklingan, men det bör gå att montera den så att strålen precis slutar innan klingan.

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej det är inte vid kort avstånd som laser är farlig, men eftersom det är en linjelaser det handlar om så sprids lasern ut mera på längre avstånd och alltså minskar den energi som kan träffa en punkt i ögat.

men om du ska möta dina tidigare krav (om jag minns din såglasertråd rätt så var det rätt ljust där sågen står med möjlighet till solljus rakt på sågen vid vissa tidpunkter?) med en röd laser så måste du gå upp såpass mycket i effekt

Röda lasrar syns mkt dåligt på mörk bark, grön laser betydligt bättre.

Om du ändå är besluten att använda en röd laser, så använd en 635nm, ger betydligt mkt bättre synlighet per mW än vad 650-660nm ger.

Som du beskriver montaget så förstår jag det som att det är fullt möjligt att titta in i lasern av misstag?
I så fall så skulle jag absolut gå på en grön laser för att minska effekten -> minska risken för ögonskador.

ang att gröna lasrar är mer fukt och temperaturkänsliga så tror jag inte att det är något som helst problem om du monterar den i ditt kamerahus som du har visat tidigare.

Gröna lasermoduler är inte så fruktansvärt dyra heller, och köper du tex en 35mW modul och driver på 20mW så ökar du livslängden betydligt

(och för att sätta det i perspektiv så är 8800 timmar ett års konstant sågning 24/7... eller över tre år 8 timmar om dagen)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det där med avståndet beror på hur kollimerat ljuset är. För ett helt parallellt strålknippe skall avståndet inte spela någon roll (det fokuseras hur som helst till en punkt på näthinnan).

En rimlig utgångspunkt för säkerhetsbedömningen borde vara hur lasern är klassad. Jag har inte siffrorna i huvudet, men lägsta klassen (laserpekare) skall man visst kunna rikta rakt in i ögat och ändå vara skyddad av blinkreflexen. Sedan blir det gradvis värre.

Om det blir svårt att skärma av ljuset så att man inte kan titta in i lasern kanske man kan bygga någon form av kapsling kring strålen; ett tillräckligt rakt plaströr kommer funka fint.

Annars verkar synpunkterna på våglängd m.m. vettiga. Gröna lasrar är alltid, så vitt jag vet, i alla fall, frekvensdubblade, och det betyder att de är känsliga för slag, stötar och annan mekanisk åverkan.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Att gröna är betydligt känsligare för mekanisk påverkan håller jag absolut med om, men i det här fallet kommer det nog inte att påverka eftersom att den ska sitta monterad i taket, isolerad från sågen, och vibrerar den uppfyller den inte sitt syfte om att hålla en rak linje på samma ställe hela tiden :)

Ett plaströr är nog inte ett alternativ på grund av att det är en linjelaser, blir ett väldigt koniskt rör i så fall :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Meduza skrev:Nej det är inte vid kort avstånd som laser är farlig, men eftersom det är en linjelaser det handlar om så sprids lasern ut mera på längre avstånd och alltså minskar den energi som kan träffa en punkt i ögat.
I princip alla lasrar som inte har fokuseringsoptik har en divergerande stråle (dvs diametern ökar med avståndet). Och då är det definitivt vid korta avstånd som lasrar ÄR farligast. Visst gör linjeoptiken ögonsäkerheten ännu mer avståndsberorende.

PeterH, ett sätt att lättare se linjen oavsett färg är att modulera den med en tillräckligt låg frekvens. Ögat är känsligt att detektera förändringar och blinkar den med kanske 2-3 herz kommer man nog att se den tydligare.

Ska se om jag hittar SSI lasersäkerhetsspec bland alla papper så kan man räkna lite på det...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Den lasertyp jag funderar på nu har en påkostad linjeoptik (enligt säljaren) och jag behöver då inte bygga min egen roterande spegel och kamerahus. Denna laser har dessutom en "icke-gaussisk" karaktär vilket skall ge likvärdig ljusstyrka över hela linjens längd (se datablad).

Länk till datablad

/PeterH
peter555

Inlägg av peter555 »

Amerikanska arbetsmiljöverket, vad det nu heter, har en tjock lunta där det står om olika lasrar och hur man räknar ut erforderligt skydd.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

PeterH: Dom använder med säkert en diffraktiv linjelins, dvs en glasskiva med mikrolinjer som bryter ut lasern till en linje, du kan läsa mer om det här:
http://www.laserfocusworld.com/display_ ... pplication

http://www.roithner-laser.com/All_Datas ... erator.pdf
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Ah, jag hade missat att det var en linje. I så fall tror jag riskerna är rätt små, eftersom en eventuell reflex bara kommer ge en liten del av totalintensiteten.
grubs

Inlägg av grubs »

Är det nödvändigt att montera lasern så högt?
En stor del av problemet kan väl undvikas genom att montera den lägre så att det blir svårt att titta in i laserns strålgång, dvs i princip under huvudhöjd.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ja, den måste monteras högt. Det handlar alltså om ett sågverk för stockar på upp till 6 meter, en diameter på upp till 60cm
och vikter upp till 900kg! Det går alltså inte att ha några stänger eller lådor som sticker ner någonstans eftersom hanteringen
innebär att man inte kan vara försiktig nog för att sådana konstruktioner ska hålla. Stockarna rullas in, flyttas med bräckjärn
och ibland med gafflarna på traktorn eller "gripen"... Men tanke på hur andra saker håller för gubben så ger jag en konstruktion
som inte sitter i taket ca: 10 minuter innan jag får lov att laga (inte godtagbart för mig :wink: )

Här är några bilder som illustrerar (hoppas jag) hur principen för sågveket ser ut. Det är alltså en bänk som man lägger stocken
på, denna bänk åker sedan fram och tillbaka och på så sätt sågar man plankor av stockarna. För att få ut så mycket som möjligt
av stockarna så vill man se var sågsnittet hamnar så att man kan lägga stocken mer exakt på bänken innan stocken åker mot
klingan. När man väl börjar såga kan man inte flytta på stocken.

Bild 1 som visar monteringsfall 1 med lasern i bakre delen av sågbänken.

Bild

Bild 2 visar en alternativ montering som förhoppningsvis gör så att "laserlinjen" kommer längre från ansiktena :P
(man står alltså normalt i bakkant och framkant av stocken när man riktar in den).

Bild

Edit: ändrade vikt på stocken efter att ha pratat med gubben :wink:

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 2 mars 2008, 10:42:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag skulle nog ha valt alternativ 2, om inte annat för att få en laserlinje med jämnare styrka...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Lasern kommer att synligt sett vara lika stark längs hela sträckan då laserljuset är så intensivt och strålens divergens är så liten så det gör ingen skillnad i styrka på detta avstånd som jag ser det. Det som händer är att laserlinjen blir bredare ju längre bort den är men om det tex är 5mW så ser man ingen skillnad på detta på det avståndet. Dessutom är det kanske tom bra om den blir lite bredare längst bort så man ser man kanske linjen lite lättare längst bort om den är säg tex 1 mm bredare på 6 meters håll eller så vilket är beroende på kvaliten och optiken på den.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Men i alla fall i mitt huvud så borde det bli en synbar skillnad, linjeoptiiken är optimerad för att ge en jämn ljusstyrka på en plan yta, och i alternativ 1 så kommer en sträcka av tex 5cm precis under källan täckas av en vinkel på 1 grad utifrån linjeoptiken, men vid 6m så har vinkeln ökat såpass mycket att 1 grad nu täcker 20cm, detta borde man uppleva som halva ljusstyrkan på lasern?

Det handlar alltså inte om avståndet från källan, då det kommer ge obetydlig inverkan på hur strålen är när den träffar, utan om hur mycket en vinkelgrad hos källan belyser...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Just ja han skulle ju använda linjeoptik inte en sådan där polygonsnurra det pratades om innan.

Hoppar vi då över till linjeoptik så är det som du säger att det blir svagare ju längre ut man kommer men då en laser är så extremt intensiv så får man nog ha ett ganska så långt sträck för att märka en hel halvering av laserljuset. Men av denna anledningen så skall det hela helst moteras så högt som möjligt om linjen skall projiceras på ett längre avstånd. Sedan hjälper tyvärr även optiken till att göra linjen än svagare ju längre ut man kommer då laserljuset normalt inte kan delas exakt jämt i optiken längs hela längden på linjen, har dock för mig det finns optik som är rätt bra på detta men det är kanske dyrare grejer som har det.

Med vanlig optik så blir det desto svagare ju längre ut på linjen man kommer om den är en lång linje men om man använder tex en 5mW grön så kan det kanske bli svårt att se en skillnad även på aningen längre sträckor och det blir ännu svårare ju högre effekten är. Men säg om man har lasern 3 meter upp och lyser på en 6 meter lång stock så tror jag inte att man kommer att se någon skillnad i styrkan överhuvudtaget då linjen kommer att vara smal och intensiv.
Skriv svar