Jag ska försöka förklara lite vad som behövs... Till att börja med så är det precis som några av er skrivit inget krav att strålen ska synas i luften (det är ju en såg och inget disco

Jag har pratat med killen som säljer lasern om gröna lasrar och deras bättre synlighet vid lägre effekt och fick detta svar:
Röd laser är att föredra av många skäl, priset är c:a 1/5 av samma komponent (om man jämför ljus per krona sett som ögat är känsligt för). Röd syns på de flesta träslag men inte på mörka fläckar då den tenderar till att absorberas (ruttna kvistar t. ex.). Grön är bättre då ögat är känsligare och man kan använda lägre effekt. Men gröna har mycket kortare livslängd (idag mellan 5 10 000 h)och är mer känslig för störningar i yttre miljö som temperatur och väta.
När det gäller röd laser, vilket jag då rekommenderar för denna applikation, så tror jag mer på 660 nm. Denna våglängd är billigare, har längre livslängd och är stabilare i högre effekter. Frågan som återstår är huruvida någon kan komma under lasern när den är i drift (alltså med blotta ögat titta in i lasern på några cm avstånd)?
Om jag tolkar hans sista mening rätt så är det vid korta avstånd (några cm från lasern) som det är kritiskt att skydda sig. Laser kommer monteras i taket ca: 70cm över huvudhöjd och ca: 150cm över stocken. Den moteras också i bakkant av sågbänken riktad mot klingan, det som eventuellt kan refelektera laserstrålen är sågklingan, men det bör gå att montera den så att strålen precis slutar innan klingan.
/PeterH