DIY Insprut till bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

chille, Jo, men vad jag ville komma åt var att tex MS inte fungerar över huvud taget (iaf vad jag vet) ihop med många äldre givartyper.

Jag ser det i vart fall som en klar brist, ibland vill man ju behålla en del originalprylar av andra, tex. utseendemässiga skäl, om dessa ej är så dåliga att de nämnvärt påverkar prestanda och resultat.

-----------------------------
Edit: Korrigerat meningsbyggnad och bortfallet ord.
Edit2: Lagt till "Edit."
(Edit3: korrigering av Edit1.)
Senast redigerad av Mizzarrogh 23 februari 2008, 21:36:09, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Har kollat runt lite på olika softcores nu iaf. Det verkar som om AEMB är en väldigt kraftfull och bra softcore som man skulle kunna använda. 32bitar, MicroBlaze-kompatibel, GNU toolchain och inga licensavgifter vad jag kan se. Även den softcore som kommer användas i GNU Radio i framtiden :)

Om man nu kör en FPGA så känns det nog som om man vill skippa att ha någon processor alls. För det känns ju lite fel att ha både en FPGA och en AVR. Skulle väl kanske vara en sak och ha en FPGA och en ARM9, men då skulle man nog egentligen inte ha så mycket glödje av den senare.

Skulle ju förståss kanske vara intressent att tillverka ett dotterkort med en snabb ARM9 på där man har möjligheten att köra Linux och göra ett avancerat UI som skulle kunna ersätta en instrumentpanel, men det är väl ett senare problem :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Om man vill ha både processor del och logik/fpga del så kanske Atmel AT91CAP serier skulle vara något? Jag har inte kollat precis på det alternativet men det kanske skulle kunna vara något.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Ja en AVR är inte i sig ett självändamål, bara det används något som många kan med.

Såg att FreeRTOS och uCLinux fanns för MB. Ett RTOS känns väl snarare som något för det här projektet. Då får man snabb respons även på processornivå, och det som kräver ännu snabbare förläggs med fördel i FPGA-delen.

Sedan finns ju OpenRISC å lite mer fria alternativ. Det finns mycket gott hos OpenCores. :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

björn: De där kretsarna verkar ju ganska lovande faktist. 8)

speakman: Frågan är om det inte är overkill med ett riktigt operativsystem? För det lär ju knappast underlätta något känns det som?

Jag kollade runt lite på OpenCores också, men hittade inte så mycket vettigt där. Fanns väl iofs någon MIPS-kopia också. Och om jag inte är ute och cyklar så håller ju Seven11 här på forumet på med en FPGA som kör just någon MIPS softcore, han kanske kan berätta mer vad det är han valt? :)

Jag tycker iaf AEMB verkar klockrent. Ännu bättre vore ju om man kunde få in två av dessa softcores i en FPGA, så man kan ha en för insprut och en för UI.

Fast frågan är iofs om man ska baka in UI eller om man ska köra det på ett separat kort. Kanske nästan är bättre att köra UI på sidan om med någon Gumstix eller liknande.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Värt att tänka på vid konstruktion av ECU som detta är nog att inte överdriva, motorstyrning är inget magiskt svårt och inte heller något som kräver särskilt mycket processorkraft.
Men skall det göras skall det göras ordenligt :)

Skall kolla på AEMB och lite fpga/cpld lösningar.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

GUI känns som något som lika gärna får sitta separat. Bara man kan koppla på någon buss av lite fart så.

Något jag tror vore riktigt fränt vore om man kunde göra mappningen med beizerkurvor med dynamiskt antal "punkter". Då lär det nog krävas en hel del beräkningskraft om det snabbt ändrar förutsättningar.

Sedan borde vi ha med optionella sensorer som soppatryck å lite grejjer så man förhindrar ett ras pga för lite soppa, samt knacksensor.

Mumma... :)
Flummo

Inlägg av Flummo »

Nu när hjärntrusten ändå är samlad här... Vet ni om något *riktigt* enkelt programmerbart sprut? Alpha-N (bara spjälläge och rpm) och minimalt antal sensorer i princip, gärna jämförbart med en enkel förgasares funktion utan en massa lullull som temperaturkompensering, varmstartsanrikning och hela den baletten.

Megasquirt/microsquirt har jag tittat på en del, men kan jag komma undan med enklare grejer med mindre prislapp gör jag gärna det. 8)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

GUI kan absolut ligga separat, och är nog en fördel om det gär det med. Givaringångar för soppatryck, oljetryck, knacksensor, vevaxelgivare,kamaxelgivare osv är ett måste, jag tror bestämt jag har mitt block med vilka sensorer jsg hsde tänkt mig som minimun skall finnas här någonstans.... letar upp det strax/ikväll/imorgon.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

björn: Överdriva ska man väl kanske inte göra, men dagens insprut är underdimisionerade, så vi måste försöka fixa något som klarar dagens mått och även är framtidssäkert i åtminstånde ett par år till :)

Självklart måste det ju gå att ansluta alla tänkbara givare, typ soppatryck, oljetryck med mera.

speakman. Okej, kanske är bättre att lägga det separat då. Hur funkar en sån där kurva egentligen? Googlade lite snabbt, men det verkar jobbigt. Vad skulle göra en beizerkurva så bra jämfört med en "vanlig" kurva med interpolering?

Flummo: Bygg ett eget? :) Jag har iaf aldrig sett något så enkelt insprut.

En sak att tänka på är ju att det skulle gå att använda det här "insprutet" även till typ en bromsbänk eller liknande förutsatt att man kan koppla in en lastcell på något vis. Och det är ju ändå ganska intressant. 8)
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Flummo skrev:Nu när hjärntrusten ändå är samlad här... Vet ni om något *riktigt* enkelt programmerbart sprut? Alpha-N (bara spjälläge och rpm) och minimalt antal sensorer i princip, gärna jämförbart med en enkel förgasares funktion utan en massa lullull som temperaturkompensering, varmstartsanrikning och hela den baletten.

Megasquirt/microsquirt har jag tittat på en del, men kan jag komma undan med enklare grejer med mindre prislapp gör jag gärna det. 8)
Saab 99 EMS, jag tror de e bara spjälläge på den, så man får varva duktigt på fullgas om man inte ska dränka den...
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Vilken soppa. Tur att jag håller mig till K-Jet :).
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Tänkte det blir jämnare övergångar än linjär interpoleration, är osäker om det i praktiken gör någon jätteskillnad...

Sedan kom jag ihåg ang. FreeRTOS; det är ju inte ett fullständigt OS egentligen utan en bra grund att bygga just realtidsapplikationer på. uCLinux hade jag redan räknat bort.

Men det går ju givetvis bra att skippa OS också, kanske t.o.m. att föredra om man ska interagera tight med FPGAn?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Som det känns just nu så är ett OS inte något att eftersträva men visst, jag är öppen för förslag om det skulle göra saker bättre/enklare.

Första steget är nog att bestämma vad vi skall bygga upp systemet runt för "processor", vilka förslag finns igenteligen och vad är bra och dåligt med dom?

Systemet jag har byggt lite på använder en atmel atmega128 alt at90can128, men det tycker jag defenitivt vi lämnar och går på något vassare.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag har helt missat att MegaSquirt håller på med en ny version som kommer kallas "MegaSquirt-II Sequencer"... äntligen får MS "Sequencial injection", nu är det ju typ bara wb o2, knacksensor, lite bättre triggmöjligheter som saknas. Och det verkar ju vara på gång.

Men eftersom att MS verkar vara en stabilare grund att bygga på så kanske det är det man ska satsa på? För när det gäller MS har de ju en bra hemsida, till skillnad från VEMS som kör en rörig wiki. Och de har ju även scheman och källkod uppe på nätet, istället för att behöva skriva på ett NDS (sekretessavtal) för att komma åt grejerna för VEMS.
Skriv svar