Trimma bilgenerator
Om det finns plats att linda om statorn med grövre tråd och med lika många varv och dioderna inte är för klena eller för dåligt kylda så kan du kanske få 40 50 % mer ström ur generatorn.
Hur kan en liten japanare behöva 130 l/h vid 5,5 bar??? Kompisens båt med 2 st 200HP utombordare klarar sig med 125 l/h vid 60 knop!
Hur kan en liten japanare behöva 130 l/h vid 5,5 bar??? Kompisens båt med 2 st 200HP utombordare klarar sig med 125 l/h vid 60 knop!

John skrev:Systemet är väldigt cirkulerande, detta för att ha tillräckligt med kapacitet vid fullgas.
Pumparna levererar ca 130 l/h vid 5,5 bars tryck. Vid lågt gaspådrag är inte trycket så högt men då ökar istället flödet eftersom pumparna går för fullt hela tiden. Jag tror att strömförbrukningen är ganska linjär mot trycket.
Ett alternativ hade varit att bara köra en pump vid normalkörning men detta känns som en dålig lösning då det blir fler felkällor.
Det är inga problem att klara av topparna då dessa är kortvariga. Problemet är när man ligger och fiskör och inte ens kan ha halvljuset påslaget innan laddningen blir för dålig.
Vad är det för fel med en mebranpump som trycks av kamaxeln - det drar inga 250 Watt!! - med tanke på bara 35-ampere generator så borde det vara en ganska simpel 1-liters förgasrbil

---
Flöde med lågt tryck bör inte dra så mycket - men har du kolla med hur mycket - och vilket tryck ??
Har hört att man kunde trimma äldre generatorer genom att sätta i kraftigare laddningslampa, men det verkar inte finnas något lika bra knep för lite modernare grejer. Jag får nog helt enkelt bita i det sura äpplet och kapa upp plats för en större generator.
Det där är en missupfattning - laddlampan ger ström till generatorn när generatorn inte snurrar så att den kan magneticera sig - när generatorn snurrar så tillverkar den så mycket ström att den matar sig själv, det är därför lampan slocknar då generatorsidan har minst samma spänning som batteriet och därmed är potentialskillnaden över laddlampan i delar av Volt och därför lyser inte - om det börja glöda lite försiktigt så behöver du definivt titta över +-kabeln mellan generator och batteriet sant dess kontakter...
och tro mig - det behövse väldigt stor lampa om den skulle mata med strömmen som rotorn behöver för sin magnetisering - vi pratar om flera ampere och det är tur för oss att generatorn löser det själv - den behöver bara lite hjälp med starten.
Det hjälper inte - skall man ha mera ström så är det färre varv som gäller - ampervarven är konstant och direkt kopplad till magnetflödet i rotorn och därmed princip hur mycket järn det är i generatorn - trafoplåt kan inte bli mycket högre än 1.8 tesla /m^2Andy skrev:Om det finns plats att linda om statorn med grövre tråd och med lika många varv och dioderna inte är för klena eller för dåligt kylda så kan du kanske få 40 50 % mer ström ur generatorn.
är det 10 lindningsvarv för 35 ampere så är konstanten 350 ampervarv.
med 350 / 5 lindningsvarv = 70 ampere - men då måste man varva generatorn dubbelt för en viss given spänning, dvs om den laddade fullt förut vid 1000 motorvarv så är det 2000 motorarv som gäller nu och generatorspänningen är nu runt 6 Volt vid 800 motorvarv.
med 350 / 20 så får man 17.5 ampere - generatorn laddar fullt redan vid tomgång @ 800 motorvarv och ger inget mer oavsett hur mycket du tokgasar
skall man ha in mer ström vid ett givet lindningsvarvtal så är det mer plåt i generatorn som gäller - eller högre genratorvarvtal även vid tomgång, inget annat.
Om jag tolkar xxargs rätt så betyder det att om man vill att generatorn skall ladda även på låga varv så går det inte att öka strömuttaget genom omlindning. För att få ut mer ström krävs mer järn i grejerna => större.
Kvar är då alternativet att öka rotorspänningen m.h.a. hemmabyggd regulator, rätt eller fel?
(Eller det mest självklara alternativet, att byta generator.)
Jag har varit otydlig angående bilen. Det är ingen liten 1-liters japanare, det är endast generatorn som kommer från en sådan. Bilen är en Volvo 142 med en överladdad Ford V6:a, därav kravet på högt tryck i bränslesystemet. I dagsläget är inte effekten tokhög, ca 350hk, men det är aldrig fel att ha marginal på bränslesystemet.
Kvar är då alternativet att öka rotorspänningen m.h.a. hemmabyggd regulator, rätt eller fel?
(Eller det mest självklara alternativet, att byta generator.)
Jag har varit otydlig angående bilen. Det är ingen liten 1-liters japanare, det är endast generatorn som kommer från en sådan. Bilen är en Volvo 142 med en överladdad Ford V6:a, därav kravet på högt tryck i bränslesystemet. I dagsläget är inte effekten tokhög, ca 350hk, men det är aldrig fel att ha marginal på bränslesystemet.
Du tolkar det rätt, har för mig det fins trådar om att linda om generator på mopeder/cross/motorcycklar och där står man för samma situation - med skillnaden att det är permanentmagneter och man kan inte göra ett dugg åt dess magnetflöde (en sådan generator regleras genom att kortsluta lindningen när tillräcklig hög spänning är nått - man nyttjar att den magnetsiska flödet på rotorn är begränsad och därmed också strömstyrkan i lindning vid kortis)
Rotorspänningen är nog redan matad med typ 14 Volt från generatorn själv, man kan alltid prova att mata med mera spänning (och kanske bränna rotorn - vet inte med hur mycket värmemarginaler en sådan har idag), men troligen så ligger järnet redan nära mättningsgränsen så det händer nog inte så mycket med strömmen med mer spänning över rotorn...
---
Det är nog minst skrik för ullet om du skaffar en större passande generator nu när du har så stora elbehov.
---
Hmm, en sådan motor skulle man ha haft när man var 18 år och mekade i en Tanus M20 - 350 hk, jisses bakhjulen skulle aldrig fastna i asfaltet någonsin - den drogs loss rätt lätt med orginalmotorn redan innan...
Det är nog tur att det inte fanns några sådana saker på den tiden (början av 80-talet)
Rotorspänningen är nog redan matad med typ 14 Volt från generatorn själv, man kan alltid prova att mata med mera spänning (och kanske bränna rotorn - vet inte med hur mycket värmemarginaler en sådan har idag), men troligen så ligger järnet redan nära mättningsgränsen så det händer nog inte så mycket med strömmen med mer spänning över rotorn...
---
Det är nog minst skrik för ullet om du skaffar en större passande generator nu när du har så stora elbehov.
---
Hmm, en sådan motor skulle man ha haft när man var 18 år och mekade i en Tanus M20 - 350 hk, jisses bakhjulen skulle aldrig fastna i asfaltet någonsin - den drogs loss rätt lätt med orginalmotorn redan innan...
Det är nog tur att det inte fanns några sådana saker på den tiden (början av 80-talet)