Rörförsteg för elbas

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

ingångssteget, de två rören som är "staplade" på varandra :)

edit:
Ritade om lite med rödpennan för att förklara hur jag menar
Bild
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Slurry: skulle du kunna förklara vad gallermotstånden på ≈100-Ohm skall göra? Det var ett tag sedan jag höll på med rör (eller förstärkare över huvud taget...)
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

->hcb
Motstånden på gallrena är så kallade "gridstoppers", tillsammans med
rörets ingångskapacitans (jmf. millerkapacitans i transistorvärlden) så bildar motståndet ett lågpassfilter som förhindrar HF-detektering (AM) i röret, man får se till att välja motståndet så att filterresponsen inte skär in i audioområdet, det blir ju ingen hifi-nisse glad av.. :cry: :wink:
En bonuseffekt är ju att man även minimerar risken för självsvängning i kretsen.

Gridstoppers är sällsynta i HF-sammanhang men i LF-sammanhang är dom tämligen vanliga.

edit:
jag upptäckte att jag ljög, inte 100R utan snarare 1000R är bättre...

edit2:
ECC83 har en millerkapacitans på dryga 150pF, tillsammans med ett för högt motståndsvärde, på säg, 68k så börjar filtret dämpa vid 15kHz ungefär, det är anledningen till att man inte vill ha för högt värde, men är man lite slipad så utnyttjar man denna egenheten i sina audioförstärkare som ett "inbyggt filter"

/
Senast redigerad av slurry 6 juni 2014, 12:19:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Medan huggsexan pågår - ett motstånd, kanske 1kohm mellan anod V1A och galler V1B.

SRPP - Shunt Regulated PushPull.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

->Soundbrigade
Jag var oxå övertygad om att det står för shunt regulated push-pull, men sen hittade jag det här:

"This circuit has many names: SRPP, SEPP, Totem Pole, Mu Follower, Mu amplifier, Cascoded Cathode Follower, and its original name, the Series-Balanced amplifier (Feb. 1943, US patent 2,310,342. Just what "SRPP" means is uncertain; maybe it stands for Series Regulated Push-Pull amplifier or Single-Ended Reflexive Push-Pull amplifier"

hmmm.... :oops: :?:

edit igen:
Har för mig att översta motståndet skall vara ca. 4 ggr större än det undre i det förbättrade srpp-steget, jag kan ha fel, men om inte så kanske det är bättre att ha ca. 4kohm överst och Soundbrigades 1 kohm underst, nu skall jag sluta spamma i tråden.... :lol:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Visst f*n måste det vara Series regulatet - rören shuntar ju inte varandra ... :oops:
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Okee, märker att det i vissa fall skulle vara bra med mera än gymnasiefysik, hoppas jag får det åtgärdat de kommande 5-7 åren :D

Jag skall rita ett nytt schema imorgon för att se att jag fått allt rätt, man vill ju inte göra alltför många fel med 300 V :D

BTW; vad är max +V man kan köra genom den här kretsen med 12AX7:or? 180VAC trafon är lite sällsynta i Finland av nån anledning :/
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag tycker du borde ha en gallerläcka (motstånd till jord) på ingångsröret, annars kommer det hända konstiga saker om du kopplar ur basen. Du borde nog också AC-koppla basen med lagom kondensator eftersom gallerläckan orsakar en liten negativ förspänning på ingången. Motstånd till jord på båda sidorna av kondensatorn då. Katodmotståndet kan behöva minskas för att få rätt ström genom ingångssteget pga. den negativa förspänningen. 1 megaohm vid röret kanske och på ingången ett större då det bara ska se till att kondensatorn är urladdad när basen inte är ipluggad.

Alternativt, för färre ingrepp: Koppla jacken så de kortsluts när du pluggar ur basen plus ett 1 megaohm parallellt så kretsen inte kruppar ur om du kopplar ur i basändan av kabeln.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Lite som med effekter? Alltså att man jordar ingången i bypass?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Som det ser ut nu så kommer bias i ingångssteget att bero på DC-resistansen hos den anslutna prylen. Kopplar man ur basen kommer gallerströmmen dra ned ingången till en negativ spänning och bias kommer försvinna i ingångssteget. Det låter antagligen KABOOM gånger 10 på utgången.

Förresten, vad är utgången tänkt att kopplas till? In i en basförstärkare lär nog funka men om du vill kunna koppla den till ett transistorslutsteg så är utgångsimpedansen väldigt hög.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nå, idén var att koppla det till ett PA-steg, på ett par hundra watt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Å andra sidan, någon har säkert byggt förstärkaren och kört med den. Bygg och modifiera efter förslagen ovan. Du kanske dock ska sätta ett motstång in på ingången och en gallerläcka.
Skriv svar