Såg skjuter proppen hela tiden

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

13A är helt ok för en 10A grupp, rätt vanligt, framförallt i lägenheter att man byter från 10A till 13A (utan att göra nått med installationen i övrigt).
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Är det godkänt enligt elsäk's regler då ? Har fått hört "fy fy" om sådana tankar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Helt klart godkänt med 13A. Som jag sa, det är vanligt att man byter ut 10A mot 13A i lägenheter, då 10A i regel blir lite för lite.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Okej, du verkar säker på din sak, så då lägger jag mig :wink:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Däreemot kan det vara så att lägenheten måste vara el-renoverad för att man skall få göra det, vilket iofs är en skyldighet för fastighetsägaren att utföra.

Dvs, man får troligen (med största sanolikhet) inte stoppa in 13A automater/proppar i en gammal osanerad elinstallation.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Jo, det låter bekant, eller låter rimligt i alla fall.
Kanske inte finns på print nånstans just det, men att inte säkra upp nån grupp där kablarnas isolering faller isär känns som sunt förnuft
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Det finns flera diskussioner om detta på flera forum.

Jag citerar en person med namnet "Turisten" på flashback, som verkar veta vad han pratar om.

"Strömvärdet för en 1.5mm2-ledare (typ FK) är 14A varmed det är tillåtet att säkra med 13A.
Strömvärdet är dock beroende av kabeln/kablarnas förläggning och måste eventuellt korrigeras, särskilt vid utvändiga installationer. FK i rör, till exempel, behöver sannolikt inte korrigeras utan kan säkras 13A.

Att man inte kört 13A tidigare kan bero på att 10A säkringar blivit någon slags inofficiell standard i Sverige."

Så är kablarna installerade på rätt sätt kan man säkra med 13 amperes säkringar.

Min elektriker som är mycket kunnig var den som uppmärksammade mig om denna möjlighet, när jag gnällde på att 10A propparna löste ut i min snickarverkstad ibland.

Då jag själv inte är utbildad elektriker, fast jag läst lite högskolepoäng ellära rekomenderar jag den som vill gå upp till 13A att rådgöra med sin elektriker först.

Se även diskussion länkad nedan på Byggahus.
http://www.byggahus.se/forum/el/6250-by ... propp.html
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

TomasL skrev:Däreemot kan det vara så att lägenheten måste vara el-renoverad för att man skall få göra det, vilket iofs är en skyldighet för fastighetsägaren att utföra.

Dvs, man får troligen (med största sanolikhet) inte stoppa in 13A automater/proppar i en gammal osanerad elinstallation.
Vad innebär den här elrenoveringen för något? Tror du man kan trycka på fastighetsägaren att få installerat jordfelsbrytare och kanske även få jordat i några rum? Huset är från tidigt 90-tal tror jag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Som jag fattat saken (kan iofs ha lite fel, men bara lite :) ), vid minsta arbete på befintlig elinstallation (typ byte av brytare/vägguttag) så skall fastighetsägaren elsanera installationen, vilket innebär att det SKALL vara jordade uttag i samtliga rum samt att det SKALL finnas heltäckande jordfelsbrytare.

Vad jag ev kan ha fel i om ett enkelt uttags/brytar-byte triggar de kraven eller om det krävs mer arbete innan det blir tvingande.

I vilket fall som helst, så har jag uppfattat saken som så att så länge ingen service behöver utföras, så får det vara som det är och vid minsta service skall det byggas om.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Lysknappen i vardagsrummet är lite trasig. Går ganska tungt, det verkar som något plastgångjärn gått sönder. :lol:

edit: Fast nu råkade jag laga den genom att trycka lite på den :( Äsch då.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag är ganska säker på att det är om mer än halva anläggningen görs om som man måste bygga m allt med dagens krav. Man kna komma runt det genom att dela upp arbetet. Så det är inte någon väg att ställa karv på fastighetsägaren.
Skriv svar