Köpa relowugn + pastadispenser + lödstation från ebay

Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Din kurva ser ju ut som en reflowkurva! :) Men där kring 200 grader får jag det till 25 grader/minut, dvs 0.4 grader/sekund. Det räcker nog inte. Man bör komma upp i 1 grader/sekund och helst lite till.
Det är ju effekten i förhållande till ugnens volym, etc. som avgör hur snabb uppvärmningen blir.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Gjorde lite fler försök...

Det bästa blev när jag "tog sats" genom att köra grillelementen rödglödande och sedan slå över till varmluft. Då frigörs grillelementens energi till luften snabbt samtidigt som varmluften hlälper till.

Det kanske kan va nåt att prova för er andra med varmluftsugnar, min orkar fortfarande inte riktigt få till derivatan.

Kan tillägga att jag har mätt mitt i ugnen på ett galler så om man skulle mäta högre upp vid grillningen skulle det nog bli andra bullar, fast då riskerar man ju att bränna ett eventuellt kort, eller?

Bild
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Var själv på väg att köpa dispenserna från Mandel men det blev en billigare från samma ställe som mri och ett par andra har köpt ifrån. Dock så har min en digital display med tiden och rätt autoläge men ångrar nu efteråt att jag inte köpte dispensern från USA istället. Man får vad man betalar för och prylar från Kina är väl lite sådär med kvaliten. Vakumet i min glappar och när jag öppnade upp lådan så såg jag att allt var byggt med 230 rakt igenom. Fotpedalen ansluts via en hankonakt i dispensern med en fas i ena stiftet. Inga CE märken på långa vägar :P
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Ok så Madell gör bra grejer alltså?

Var det en sån här du köpte?
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0214821127

Vad innebär auto egentligen? Alla har väl inställbar pastamängd? Är det att man kan ställa en tid mellan doserna och hålla pedalen nere?
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Jo det var en sådan jag köpte. Antar att Madell gör bättre saker då de ligger i USA. Räcker att kolla i manualen till deras dispenser då känns det som att den håller bättre kvalite än kinaprylarna. En korrekt autofunktion innebär att du kan ställa tiden för varje dosering dvs ett kort tryck på pedalen ger en konstant mängd pasta.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"En korrekt autofunktion innebär att du kan ställa tiden för varje dosering dvs ett kort tryck på pedalen ger en konstant mängd pasta."

Personligen anser jag att en "korrekt autofunktion" (eller det kanske heter timer mode) innebär att ett långt tryck på pedalen ger en konstant pastamänd, dvs fastän foten somnar på pedalen, skall dispensern stoppa själv efter en viss inställbar tid. Om man släpper upp pedalen i förtid skall dispensern stoppa omedelbart. För det skulle ju vara förargligt om man i misstag ställt in "auto-tiden" på 30 sekunder och inte har nån möjlighet att stoppa korvmaskinen tidigare. :wink:
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Hmm, men Madells manuella som finns på ebay har ju också en tidsinställning? :?

Jag trodde det var för att ställa in dosen? Känns ju fånigt att tillverka en dispenser om den enbart fungerar som en fotstyrd magnetventil.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Om du menar http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0205709044 så betyder nog "Manual solder paste dispenser" att du måste hålla i pastasprutan själv. Just den modellen vekar ha ett timer läge men också möjligheten att klicka ut flera pastakorvar i följd, beroende på inställning av en 4 polig "Mode Switch".

Hursomhelst klarar man sig nog långt med en helt manuell sak, dvs en fotstyrd magnetventil. Men, det är trevligt att få samma pastamängd på alla paddar med hjälp av en timer.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

ETA köpte för ett litet tag sedan en pastadispenser och reflow-ugn, tack vare att vi såg att det tipsades om det i denna tråden.
Dispensern är en sådan som steppen7 länkar till och ugnen finns också bland steppen7's länkar, inte första inlägget utan de senare, alltså stora ugnen och dispensern med digital display.

Dispensern är riktigt trevlig, går i rasande fart att pytsa ut pastan på kort. Det som nu tar längst tid är att bestycka kort med dess komponenter.
Ugnen som till en början fastnade i tullen pga av att avsändaren inte hade beskrivit vad det var som skickades, anlände till oss till slut. Tyvärr lite skadad i frakten men inget man orkar bråka över, handtaget på framsidan hade tryckts in en bit. Den har inte använts så mycket än, men de små kort vi hittills kört har det blivit mycket bra resultat på.
Personligen anser jag att en "korrekt autofunktion" (eller det kanske heter timer mode) innebär att ett långt tryck på pedalen ger en konstant pastamänd, dvs fastän foten somnar på pedalen, skall dispensern stoppa själv efter en viss inställbar tid. Om man släpper upp pedalen i förtid skall dispensern stoppa omedelbart. För det skulle ju vara förargligt om man i misstag ställt in "auto-tiden" på 30 sekunder och inte har nån möjlighet att stoppa korvmaskinen tidigare.
mri: På vår är det manuella läget precis som du beskriver. Tidsinställningen anger då max tid den trycker under en pedalnedtryckning. Autoläget trycker som sagt ut hela mängden utan möjlighet att stoppa den i förtid (annat än genom att slå av gerätet).

Ugnen har även fått värma en mindre begåvad styrelsemedlems Billys-pizza, inte det klyfftigaste man kan göra kanske...

edit: Stavfel.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Ugnen har även fått värma en mindre begåvad styrelsemedlems Billys-pizza"

:rofl
Hoppas den smakade bra!
Skriv svar