jag provade lite med något likande men ville ha bra drivförmåga för att få 50Ω matchning från ttl logik, drivet från vanliga olika dil kristall oscillatorer, annvände då 74ac invetrar och parallellkopplade 5 st på utgången och matchade så att den totala impendansen ut blev 50Ω, kommer jag ihåg rätt så räknade jag att varje utgång hadde en egeninpendans på lite över 10Ω och hadde då
220 Ω som utgågnsmotstånd
totalt sätt blev det hyggligt bra
En liten TDR föds..
Japp, det är 74AC14 som jag använt, dock i SMD-storlek, men utimpedansen hamnar snuskigt nära 50ohm, dock är ju drivförmågan inte den bästa, det räcker kanske hundra meter eller lite till.
Precisionen är jag inte helt klar över än, har inte klurat ut hur man räknar ut längden än
(våghastigheten (66%@RG58) får man ju inte heller glömma..)
Precisionen är jag inte helt klar över än, har inte klurat ut hur man räknar ut längden än

Mycket intressant... Men önskvärt vore om man kunde få till en handhållen TDR! Om man är ute och springer så har man inte så ofta tillgång till nätspänning och även om man har det så orkar man inte släpa på både skåp, pulsgenerator och TDR
Det har varit en del projekt där man använder en vanlig GameBoy som oscilloskop, tror ni att detta kunde vara basen för en portabel TDR? Vilken bandbredd krävs av "skåpet" egentligen? Och pulsgeneratorn, vad pratar man för amplitud, gissar att det endast är en kort puls med känd amplitud/stigtid?
/PeterH

Det har varit en del projekt där man använder en vanlig GameBoy som oscilloskop, tror ni att detta kunde vara basen för en portabel TDR? Vilken bandbredd krävs av "skåpet" egentligen? Och pulsgeneratorn, vad pratar man för amplitud, gissar att det endast är en kort puls med känd amplitud/stigtid?
/PeterH
->Matte
Jag beställde som privatperson med leverans inom 14 dagar vilket stämde bra, frakten blev drygt 17 med DHL.
->PeterH
Ja, en handhållen vore fint, men en gameboy lär vara alldeles för slö för denna applikation, amplituden är väl runt 2,5V max med väldigt branta flanker, jag håller på som bäst med att klippa till en kompensationsledning.
Jag beställde som privatperson med leverans inom 14 dagar vilket stämde bra, frakten blev drygt 17 med DHL.
->PeterH
Ja, en handhållen vore fint, men en gameboy lär vara alldeles för slö för denna applikation, amplituden är väl runt 2,5V max med väldigt branta flanker, jag håller på som bäst med att klippa till en kompensationsledning.