Mycket om Ubuntu...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Behovet är väl att om min laptop brinner upp / blir stulen / vägrar starta eller liknande, så behöver jag kunna komma åt mina filer på något annat sätt. Media blir med största sannolikhet en usb-hårddisk som jag kommer dela ut från en annan ubuntu-burk på hemmanätverket.

Sen lite andra önskemål som kan vara mer eller mindre svåra att implementera... :)

- Det vore rejält trevligt om man kunde spara olika versioner av mina dokument! Ifall man gör några halvknäppa ändringar så vore najs att kunna rulla tillbaka ett hack... den funktionen skulle givetvis bara behövas på vissa filer.
- Vore bra om backupen kunde skötas inkrementellt så att det är drägligt att sköta över wlan
- Skadar inte om backupen är krypterad heller... kör just nu truecrypt för att hålla en del känsliga filer säkra, men jag funderar allvarligt på att dessutom byta till krypterad rootpartion... ska jag gå så långt är det ju bara vettigt att dessutom kryptera själva anslutningen till backupen, samt filerna på usb-hårddisken...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

1. Om inte funktionen finns i Open Office så lägg in valfritt RCS (rekommenderar Bazaar för den ovane. Kan allt + lite till), men då bör du hålla dig till ett filformat som inte binärt så du har en rimlig chans att spåra ändringarna sedan.

2. Inga som helst problem, men beror väldigt mycket på hur just din lösning kommer att se ut.

3. GnuPG klarar biffen. Har inte gjort det själv, men en inte allt för vild gissning är att du kan streama backupströmmen genom gpg i realtid och sedan skriva den krypterad i "andra änden".

Krypteringen för överföring görs med SSH som lika bra klarar att översända filer och allt man vill. Så här enkelt kan det bli:
http://snippets.dzone.com/posts/show/1337
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

1 - Använde nog termen "dokument" lite löst, det kommer att röra sig om latex-dokument, vhdl-kod, svg-filer etc. till mitt exjobb som jag hoppas få påbörja snart... men WOW säger jag bara! Kollade lite på synaptic men det verkade vara rätt mycket overkill. Bazaar verkar ju helt perfekt! Tack så mycket för tipset, börjar labba med detsamma! :)

2 & 3 : Ok, får återkomma med lite mer specifika frågor längre fram när jag surfat runt lite mer :) Tack så här långt!
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Hehe satt och installerade bazaar precis när jag skrev det, nog därför det blev fel... ;)

Menade Subversion :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Haha, ja tänkte väl. Jo SVN är ju bra, men då bygger det på att man *alltid* kör mot en annan server.
Bazaar sköter ju sig självt i samma mapp som projektet.

Dessutom klarar ju Bazaar allt som SVN klarar också... :)

Följ instruktionerna på Bazaar's hemsida så du får senaste versionen.
Något tråkigt är att de som gör pluginen "bzr-gtk" har prioriterat bort att göra Debian-paket, så den måste man installera manuellt.
Det är ett ovärderligt tillägg!
Enkelt att installera manuellt också; följ instruktionerna under "Manual installation" bara...

GL HF! ;)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Precis petat in senaste :) Sjukt smidigt måste jag säga, precis det jag behövde för att exjobbet ska kännas tryggt! :D
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Ja det är ju dessutom toksmidigt och man vill hålla en version uppdaterad på en fjärrdator. Kolla "bzr help push". Den klarar alla möjliga protokoll.

För att inte tala om vad mäktig den är när flera ska samarbeta.... ;)
badtastex
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Har själv också börjat använda Ubuntu mer och mer... Installera pidgin igår bland annat.

En sak jag som windowsanvändare funderat på är fonterna i Firefox.
Jag står inte riktigt ut med fonten som blir på exempelvis elektronikforumet med en "färsk" installation av Ubuntu.

Några förslag som tar mig åt rätt håll?

Är lite sugen på Beryl också - något som rekommenderas för en gröngöling som undertecknad?

(ursäkta eventuell trådstöld men jag tyckte topicen var bred och fiiin)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jo, du bör installera "msttcorefonts" som är Microsofts mest använda fonter på nätet.
Forumet använder nämligen bara explicita Windows-fonter (ska det bli ändring på! :twisted: ), men msttcorefonts-paketet installerar det till Ubuntu.
Kör i en terminal: sudo apt-get install msttcorefonts
Du kan behöva starta om X för att aktivera de nya fonterna, vilket görs enklast genom en fullständig reboot.

Vad gäller Beryl så har dom gått ihop med Compiz-projektet och heter nu Compiz Fusion. Detta levereras som standard med Gutsy (7.10) och heter Visual Effects och finns under System-menyn -> Appearance. "Normal" ger en skön inställning av bara produktiva saker, inget massa lullull.
486-Moddare

Inlägg av 486-Moddare »

>> Du kan behöva starta om X för att aktivera de nya fonterna, vilket görs enklast genom en fullständig reboot.

eller ctrl + alt + backspace :twisted:
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Mmm, the ugly way. Men om man loggar ur först så man står vid inloggningssidan och trycker Ctrl+Alt+Backspace så går ju det lika bra.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Om Ctrl+Alt+Backspace är avstängd så kan man köra kommandot sudo /etc/init.d/gdm restart också. (förutsatt att du använder gnome desktopmanager och ingen annan)
badtastex
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Tackar så mycket. Skall prova detta när jag kommer hem...!

Pidgin var väl sådär snyggt. Vad använder ni andra? Jag behöver komma åt icq och msn...
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Kör Pidgin själv tycker det är bra, några som gillar den vanliga klienten kör Amsn som är ganska lik.
Skriv svar