reserv och upskraft
- Electricguy
- Electricguy
- Electricguy
har helt enkelt tagit en sån här:
http://www.freeinfosociety.com/electron ... hp?id=1633
men jag har bytt tändspolen mot en bakvänd trafo.
http://www.freeinfosociety.com/electron ... hp?id=1633
men jag har bytt tändspolen mot en bakvänd trafo.
man har ju två lindningar man dra växelvis och får då en negativ och en positiv spänning på utgående lindningar, man får lite bättre om man har en hbrygga men även högra förluster , inte helt obetydligt i ett 12v system
manbehöver intemycket förskjuten dc arbetspunkt innan man får varmgång i trafon, så det är däreför jag annvänder en 4017 för att få det ganska exakt
manbehöver intemycket förskjuten dc arbetspunkt innan man får varmgång i trafon, så det är däreför jag annvänder en 4017 för att få det ganska exakt
korrekt
men smidigast att bygga med två lindningar och två transistorer, jag kommer inte ihåg hur mycket minder man kan lasta trafon tack vare att man annvänder lindningarna bara halva tiden , har en vagt minne av 10 % mindre om det är långvarigt, men räkna på förlusterna med en etra omgång transistorer med
men smidigast att bygga med två lindningar och två transistorer, jag kommer inte ihåg hur mycket minder man kan lasta trafon tack vare att man annvänder lindningarna bara halva tiden , har en vagt minne av 10 % mindre om det är långvarigt, men räkna på förlusterna med en etra omgång transistorer med
Strömmen bör kunna flöda i trafon (dvs bryggan är kortsluten från transformatorn sett) vid läge '0 0' annars får du bekymmer med induktanser ala drosslade lysrör, motorer etc.MadModder skrev:Ja det är sant. Det vore väl optimalt med -12, 0 och +12, och dubbla push-pull, och en 4017 på det?
Alternativt med bara 12V, en H-brygga där man ger ut 0V på båda utgångarna där det ska vara 0V, och sen växlar. Tänker jag rätt?
0 0
12 0
0 0
0 12
osv
mao. tänk igenom hur ev frihjulsdioder mm. skall sättas in (om inte trissorna kan ta på sig den rollen)
Har noterat dom billiga fyrkantvågriktarna är byggda på detta sätt samt att strömmen kan gå 'baklänges' genom drivtrissorna mot strömförsörjningen när man slår om till omvänd polaritet när lastdrosseln fortfarande skjuter på med ström.
Det här måste lösas på något sätt då det är svårt att absorbera dom ganska stora energibeloppen som tex. drosslade lysrör hanterar reaktivt.