Nu börjar det likna något! Och det är bättre att fråga en gång för mycket.
Du har ritat alla transistorer som npn, men det över paret (T1,T3) måste vara pnp. Jag ser att jag också har ritat fel!
Jag tror inte att du behöver använda FET-transistorer, utan vanliga effekttransistorer duger gott. De billigaste från Elfa är TIP31C och TIP32C som klarar 100V/3A och kostar ca 10kr/st. Då har du råd att köpa ett par i reserv, det kan gå åt...
Det är väldigt lätt hänt när man sitter och programmerar, att det blir något fel så utgångarna aktiveras felaktigt på PICen. Skulle transistorparen T1-T2 eller T3-T4 aktiveras samtidigt blir det mega-kortis.
Det som saknas på det senaste schemat är skyddsdioder mellan collector och emitter på alla fyra transistorer och en resistor mellan basen och emitter på de två npn-transistorerna. 1N4448 eller 1N4148-dioder duger gott.
Tittar man i dokumentet från Parallax så har dom satt R2,R3,R5 och R6 till 470Ohm och R1, R4 och de två extra motstånden till 4,7kOhm.
Se också till att du väljer en microprocessor som kan ge minst 10mA på utgångarna. Det behövs för att transistor T2 och T4 skall bottna.
Sen undrar jag om man inte kan ha ett batteri av varje som framdrivningsbatteri. måste fundera på det lite...
Edit> Det var enkelt, om man kör den ena motorn "bakvänt" så den går polvänt i jämförelse med den andra motorn när man kör frammåt, så drar man lika mycket ström ur de båda batterierna samtidigt.
D.v.s man aktiverar t.ex T1 och T4 samtidigt för att det skall gå frammåt, men med den ena motorn kopplad med omvänd polaritet.