Risken för att en flashare som drar sin strö från en port är mycket mera felutsatt än en "riktig" eftersom korrekt ström alltid är en grundförutsättning till attelektronik skall fungera klanderfritt. Gamla tiders serieportar hade en hel del strömkapacitet. Dagens portar har det allt som oftast inte. Speciellt sådana som tar spänningarna från en kapacitiv spänningspump matad med +5V.
Det kan alltid bli problem med flashningen om man har problem mellan flashare och PIC. Ofta kan det hjälpa med att placera motstånd i serie med dataledningen. Det kan också ibland behövas ett RC-filter intill datapinnen på PIC och ibland även vid flasharen för att det skall fungera. Speciellt om manhar en lång jordtåt så kan det hända märkliga saker.
PIC 12F629 programering
Kan inte låta bli =). Det är ju så wispen skapar sin programmeringsspänning =)Speciellt sådana som tar spänningarna från en kapacitiv spänningspump matad med +5V.
Men jag förstår skillnaden. En serieportsprogrammerare försöker strömförsörja hela kretsen med den där lilla pumpen. Wispen behöver bara ge strömmen som hamnar över MCLR-pullupmotståndet och lilla strömmen som går in i kretsen.
Jag har strömförsörjt kretsen extern när jag använt mina serieportsprogrammerare.
> Wispen behöver bara ge strömmen som hamnar över MCLR-pullupmotståndet
Och Vpp är bara en *spännings-signal*, den *matar* i princip ingenting.
Strömuttaget från Vpp är rellativt lågt jämfört med vad den t.ex drar på 5V'en...
Själva spänningen för "bränningen" av flashminnet kommer
från en intern spänningspump som går på 5V'en. Det är därför
strömuttaget på 5V'en varierar en hel del under programmeringen,
och också därför som 5V'en måste vara ordentligt avkopplad.
Man kan annars lätt tro att det är spänningen på MCLR som även
används för själva flashningen.
Och Vpp är bara en *spännings-signal*, den *matar* i princip ingenting.
Strömuttaget från Vpp är rellativt lågt jämfört med vad den t.ex drar på 5V'en...
Själva spänningen för "bränningen" av flashminnet kommer
från en intern spänningspump som går på 5V'en. Det är därför
strömuttaget på 5V'en varierar en hel del under programmeringen,
och också därför som 5V'en måste vara ordentligt avkopplad.
Man kan annars lätt tro att det är spänningen på MCLR som även
används för själva flashningen.