Äventyr med RTC, uP och ledmatriser :)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

¨Har ni läst appnote 58 som Maxim rekommenderar att man ska läsa för mer info om kristaller och rtc's?

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/555
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Nu har jag läst den (intressant läsning).
Lastkapacitansen som anges på kristallen verkar inte vara inbyggd i kristallen som jag trodde utan den är inbyggd i RTC'n.
Om man har en kristall som är avsedd för en annan lastkap. än den som är inbyggd i RTC'n så går den fel men inte så mycket som EagleSpirit beskriver.
I appnote 58 står det även om andra orsaker till att klockan kan gå för sakta.
Det finns en intressant punkt där som kan vara orsaken till ditt problem EagleSpirit (för du har väl inte bara missupfattat datan som kommer från RTC'n :humm: ).
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

alltså jag tog hem skrotade mjukstartare från jobbet och de hade kretsen ds1305 i sig. Jag plockade loss en sån och tillhörande kristall och backupbatteri som satt på kortet. Jag är helt säker på att de har fått det att fungera förut och jag har använt precis dom komponenterna.

Jag lyckas ju läsa kretsen som man ska och oscillatorn är igång eftersom tiden ändras och jag kan se förändring. Efter 600 sekunder så ändras nästa steg vilket betyder att jag inte läser fel del av datat. Jag vet inte riktigt vad som skulle kunna kopplas fel med den heller. Ett litet problem verkar vara att den startar om efter en viss tid, typ 1 timme eller så. Har inte lyckats se omstarten riktigt. Jag vet inte om det är PICen eller RTC som startas om men något verkar skumt. Jag skickar dessutom in tiden 16:40:00 och får ut precis dom tiderna när jag kör igång kretsen.

mailade dallas och de sa att det nog är fel i mjukvaran eftersom det är ett så exakt fel :(
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag har iaf sparkat igång min RTC nu, men jag läser bara av skit från registerna. Kanske inte bör använda PICBasics I2C-rutiner?

Jag har iaf lyckats skriva till RAMet, för osc-utgången fladdrar på ~4kHz, precis som jag sa till den att göra.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2490
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ni har inte provat o leka något med dom RTC´s som finns på gamla AT-moderkort?
Jag skrotade endle datorer i skolan och fick då tag på en bunt med VT82885N som enligt databladen skall vara RTC´s.
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

jaha...det var ett tag sedan, men nu har jag fått tid att meka med projektet lite granna...men oj vad svårt det var. Har försökt skriva lite rutiner för att läsa o skriva datapå min ds12885 RTC. Den har multiplexad address och data bus. Men, mina rutiner funkar inte som det ser ut nu...:/
Nån som vet om man ska tänka på nåt särskilt med de här bussarna? Har ställt in RTCn på att använda Intel bus mode....

EDIT: okej .jag hittade en ganska cool sak. Atmega8515 som jag använder har en "external memory bus" som man skulle kunna använda sig av. Ska testa det och se om jag får nåt kul resultat. Btw, nån som har använt sig av den?

tack o hej
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

Och vips så funkar det.....jag vet inte vad det var som gjorde att det inte funkade förut, men nu kan jag läsa data från RTCn och sätta register osv...så nu kan projektet börja på riktigt :)
återkommer säkert med info, bilder mm.... :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

grymt att det funkar men är du säker på att tiden funkar som den ska? det går mindre bra för mig fortfarande :(
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

Jag har inte gjort några exakta mätningar på tiden ännu, men den _verkar_ gå bra. Det jag vet är att jag nte har rätt lastkapacitans på min klockkristall, men jag beställde en oscillator från maxim som är gjord för att driva just den här moddellen av RTC, så det hoppas jag bli bra...den är dock lite större än bara en kristall...jaja..vi får se...:)

Vad var det för klocka du använde?

peace
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Håller på med en DS1302 nu. Det verkar inte som att kristallen svänger. Har inte lyckats mäta upp något vettigt med skop iallafall.
Har precis läst appnote 58 och till min fasa upptäckt att lastkapacitansen är ju fel. Elfas klockkristaller ska ju ha en lastkapacitans på 12,5pF medan DS1302 har en inbyggd på 6pF.

Kan detta verkligen orsaka att den inte svänger alls? Eller måste man i mjukvara sätta igång DS1302?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jo, det insn ju en Clock-Halt bit, den ska du nog se till att den är 0'a.

CLOCK HALT FLAG
Bit 7 of the seconds register is defined as the clock halt (CH) flag. When this bit is set to logic 1, the clock oscillator is stopped and the DS1302 is placed into a low-power standby mode with a current drain of less than 100nA. When this bit is written to logic 0, the clock will start. The initial power-on state is not defined.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Ajfan...

Jaja, man tackar för det snabba svaret iaf :).
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

jo...jag har också en 12,5 pf kristall...och om min kökstimer går rätt så springen min RTC iväg ett par minuter på 2 timmar :/ inte bra.....kan det vara den felande kapacitansen som är problemet här? Visst att det påverkar men såå mycket??
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Kan det säkert vara. Står i appnote 58 att fel lastkapacitans kan orsaka ganska stora tidsfel.

Så kommer följdfrågan, var får man fatt i en kristall för 6pF last?

För det vore ju ganska tokigt av Dallas att göra en krets som är anpassad för kristaller som inte finns.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det finns ju oscillatorkretsar som är kompenserade för både temperatur, lastkapacitans, vädet och årstid ( :roll: ) som dekommenderas i databladen för RTCerna, om jag fattat grejen rätt. De verkar ju helt klart vara värda ett försök om tidsfelet är så här stort.

Annars finns det väl trimkondingar man kan stoppa in nånstans för att "finkalibrera" lastkapacitansen. En ganska dryg process dock :?
Skriv svar