Men om problemet är att befintliga ventilen är för känslig så kan du kanske sätta någon form av pinne på för att lättare kunna se hur mycket du har vridit.
en lagom utväxlad motor är en bra början, mata H bryggan med en konstantströmsgenerator så slipper du ändlägesbrytarna, belimo gör det i en del mindre don
hadde gått lätt att bygga helt analogt, svårast är alltid den mekaniska biten med motor och anslutningar, kan man få med en feedbackpott så blir det bättre med
Hmm... bra idé. Konstantström och feedback.
Har en låda med olika motorer och en hel kasse med kugghjul från gamla skrivare mm. Även kuggremmar eller vad det heter. Lär ju funka med små unipolära stegisar antar jag. De är ju busenkla att styra.
Med en stegmotor och ett mekanisk stopp lär du inte behöva feedback-potentiometer. Motorn körs till det mekaniska stoppet aktiveras, att motorn "kuggar tillbaka" avkännas elektronisk och man ställer tillbaka till där man började och reglerar med antal steg. Busenkelt.
Enda kluriga är att avkänna när motorn "kuggar tillbaka" men det borde inte vara svårt heller.
Jag installerade en sån hos mina föräldrar. Dom blev extremt nöjda och slipper springa ner i källaren och skruva på shuntventilen. Busenkel installation på befintlig shuntventilaxel.
Jamen shuntventilen funkar alldeles utmärkt nere i pannrummet! Är det varmt ute är vattnet kallt, och är det kallt ute är vattnet varmt, och allt där mellan. Men man måste ju ändå ha termostat på elementen. En enda shuntventil kan inte reglera alla lägenheter perfekt.