Hur får man bort lack från koppartråd?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Hur får man bort lack från koppartråd?

Inlägg av JimmyAndersson »

Norpan:
"Oxiderad koppartråd är ju lite svårlödd."

Koppartråden har faktiskt flera år på nacken.
Trots lack och mina försök så kanske oxideringen med tiden går ner på djupet så att det blir svårt (nästan hopplöst) att löda den?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast oxiden borde väl försvinna den med om man t.ex. använder smärgelduk?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Och fluss?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kör man med het lödpenna och riklig flussmedel så är 'angreppet' för tennet klippsnittet på tråden och tränger in mellan av värme och fluss uppmjukade lacken och själva tråden och lacken korvar sig bakåt sas. - värmer man i fel ordning så härdar man bara lacken och kolar och då hjälper inget... ... och nej - lödningarna ser sällan snygga ut då lacken från tråden brukar ge en brun fläck precis där tråden går ut från lödningen och det ser otvättat ut även efter tvätt.

---

Var försiktig med T-spriten/isopropanol/metanol i samband med öppen låga - T-sprit är bland det farligaste lösningsmedlet man kan syssla med då dess ångor över vätskeytor eller luftvolymen i hela behållare vid rumstemperatur är nära prick på stökiometrisk bränsleluftblandning och därmed väldigt lättantändligt och kan brinna/explodera inne i behållare och trycka/spränga och stänka ut ut resten av innehållet när det händer...

kom ihåg att när det smäller i en homogen stökiometrisk bränsleluft-blandning så ökar volymen ca 8 ggr - eller trycket ökar 8 ggr vid sluten behållare och detta gäller i stort sett oavsett bränsletyp.

[något offtopic detaljnörderi]

Ångtrycket på Etanol är 5.8 kPa vid 20 grader, 6.96 kPa vid 23 grader och 7.8 kPa vid 25 grader och följdaktligen ungefär samma i volymprocent i luft (1 kPa = 1 volymprocent). Etanol har sin stökiometriska blandning vid 6.5 volymprocent i luft (brännbar intervall 3.3 - 19 volymprocent) - dvs. vid runt 23 grader ger den som mest tändkänsliga och explosiva blandning och brinner som hetast - något att tänka på er som kyler med T-doja medans ni fräser/borrar i aluminium med en öppen, kolborstblixtrande borrmaskin (tacka fläkten i borrmaskin att det inte smäller/brinner oftare än det gör)...

T-doja/etanol ger tändbara/explosiva luftblandningar i behållare eller över vätskeytor inom 11 - 41 grader C - (och efter lite koll så verkar uträkningen stämma då det på andra håll anges 11-12 grader C för etanols flampunkt (beror lite på hur det mäts också))

Metanol har i stort sett identiska 'problem' som etanol - den har brännbar intervall mellan 6.7 - 36.5% med stökiometri vid 12.5% då dess lägre koktemperatur gör att övre gränsen (36,5%) ligger vid 40.5 grader C och den undre gränsen förmodligen också runt 10-12 grader (http://www.ddbst.com/en/online/Online_Calc_vap_Form.php hade ingen modell under 15 grader för metanol...) med farligaste området kring 19.5 grader C.

Minsta tändningsenergi av T-spritångor ligger på ca 0.65 mJ (metanol 0.22 mJ) för stökiometrisk blandning och jämför det med en en statisk urladdning från en människa ligger inom intervallet 16 - 60 mJ - med andra ord en liten statisk urladdning oavsett slag ger 10 -100 ggr mer energi än vad som behövs för att tända på T-spritånge-luftblandningen.

När man har sett/räknat det här så är det konstigt att det inte brinner mer än det ändå gör med tanke på hur det slabbas med isopropanol/sprit/metanol och många andra lösningsmedel med liknande karaktärer...
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

I färgbutikerna sålde de en kemikalie som hette Bums.
Vet inte om det finns kvar men det skulle säkert fungera.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dagens 'bums' är inte samma sak som den som fanns på 80-talet (då sved den tom. när man fick droppar på händerna) - har för mig att det har ock göra med lite klorerade kolväten och div estrar som nu är förbjudna att använda idag, samma sak är det med CRC packnings-stripper - dom är bleka i dagens version i jämförelse med vad dom en gång var...

polyestrar och polyetylenglykoler (läs bromsolja, olja till AC etc.) kan vara väldigt aggresiva på billack när man verkligen är rädd om lacken, dock behövs det ofta lite tid innan de ger synlig verkan.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ett förslag till:
sandblästra

Biltema tror jag har små sandblästerpistoler för rimlig peng.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

xxargs skrev:Dagens 'bums' är inte samma sak som den som fanns på 80-talet (då sved den tom. när man fick droppar på händerna) - har för mig att det har ock göra med lite klorerade kolväten och div estrar som nu är förbjudna att använda idag, samma sak är det med CRC packnings-stripper - dom är bleka i dagens version i jämförelse med vad dom en gång var...

polyestrar och polyetylenglykoler (läs bromsolja, olja till AC etc.) kan vara väldigt aggresiva på billack när man verkligen är rädd om lacken, dock behövs det ofta lite tid innan de ger synlig verkan.
Jag vet att den var effektiv och bra för latmaskar som skulle måla om väggen på ett hus.

Sandbläster är i vilket fall inte hälsofarligt. Tror till och med det finns små lådor där man
kan stoppa i det man vill blästra och om inte vore det ingen stor sak att bygga en egen.

Förresten var det en snubbe som ville sälja bums till mig när jag gick från Vasastan till
Haga förra året. :) Så kanske det var den gamla sorten....?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag märker att det är flera som börjat slarva med sina tabletter ....

Jimmy: provade du sådan där bunsenbrännare (cigarettändare med ... vad heter det ... katalysatorförbränning) och sprit?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag har filat på min koppartråd.
1. fila (rejält så man kommer en bit in i kopparen)
2. fluss
3. vät (med tenn)

4. löd där det är meningen att du ska löda.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Jag vidhåller en tändare och smärgelduk, är tråden tjockare än 0,3-0,4 nånstans behövs det nåt bättre än tändare.
Värma så tråden glöder sen dra av glödskalet med smärgelduk.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Doppa eländet i en lödgryta funkar... om man har tillgång till en :D

Swech
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag brukar köra med T-röd, det funkar fin fint. Ta lite T-röd på en trasa och gnugga lite sen. Skulle du inte få bort lacken så kan du ju alltid antända trasan och grilla koppartråden över den fina lågan, lite lägerelds känsla. :)

Det bruka vara lättare att få väck lacken på tunnare tråd, riktigt fin tråd kan man nästan löda direkt. Undra om dom skickar på olika lack beroende på tjocklek?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Glöder... vänta nu. Man kanske skulle prova när man gjort upp en brasa i pannan. :)

v-g: Jag har testat den metoden några gånger. Gång nr 2 så filade jag lite för mycket så tråden blev allt för tunn och gick av. :oops:

Soundbrigade:
Du menar nog isopropanol. :) Det har jag iofs inte testat.
Inte heller sån där brännare. Jag har tänkt köpa en hur många gånger som helst, men hittar dem aldrig i butikerna.

Jag ser iallafall en gemensam nämnare här: Mycket värme när det gäller lite tjockare tråd.
Det ska testas så fort jag får möjlighet.

Tack så länge. :tumupp:

Förresten: Jag tar det väldigt lugnt när jag använder aceton, isopropanol, kemiskt ren bensin och sådant.
Har en plats avsedd för sådant och där har jag både skydd och rätt brandsläckare.

Läste förresten i tidningen i går att någon misstänkte att han fått vatten i bensinen.
Han hällde upp lite i en kork och tände på. Genast så slog det upp lågor ur en dunk (som han tagit locket ifrån)
som stod flera meter bort. Han tog dunken och sprang ut med den, trots att dunken höll på att smälta.
Han sprang in igen (trots brännskadorna) och lyckades få med sig gasoltuber mm ut.
Garaget och bilen blev förstörda. Han hamnade inför rätta men slapp straff (förutom brännskadorna..)
eftersom han agerade så pass "rådigt" efter att branden brutit ut.
Skriv svar