Nexa styrning PIC18!
Protokollet var uppe på forumet via en länk för en tid sedan, men den verkar vara död nu...
Det som beskrevs på den sidan såg i stort sett ut som nedan, men jag tror att bitföljden på adresserna var omkastade på den skissen då den var ritad med MSB först.
Jag har för mig att det var så här jag skickade för att få det att fungera.
Två 4-bitars tal anger vilken grupp (Housecode) och vilken kanal i den gruppen som ska anropas. Sedan kommer tre okända bitar, följt av den bit som talar om ifall switchen skall slås på (etta) eller slås av (nolla).
Observera att före varje databärande bit skall en "nolla" sändas, och hela klabbet avslutas även med en "nolla".
En "nolla" sänds för NEXA som en hög nivå i 320uS följt av låg nivå i 960uS
En "etta" sämds för NEXA som en hög nivå i 960uS följt av låg nivå i 320uS
Motsvarande tider för PROOVE (säljs/såldes bl.a. av RUSTA och använder samma protokoll) är 370/1080uS.
PROOVE sätter "dom okända bitarna" (17, 19, 21 i datapaketet) till 110. Vad NEXA gör med dom vet jag inte.
Varje paket sänds minst tre gånger efter varandra med 10mS mellanrum.
EDIT: Rensade bort lite skräptecken som slunkit med i inlägget.
Det som beskrevs på den sidan såg i stort sett ut som nedan, men jag tror att bitföljden på adresserna var omkastade på den skissen då den var ritad med MSB först.
Jag har för mig att det var så här jag skickade för att få det att fungera.
Kod: Markera allt
' H = Hossecode
' C = Channel
' X = ?
' V = On/Off
' ---------------------------------------
' | \\\\\ NEXA protocol ///// |
' | | Bit 0-3 for 'H' & 'C' |
' --------------------------------------|
' | | 3| 2| 1| 0| 3| 2| 1| 0|
' |0|0V|0X|0X|0X|0H|0H|0H|0H|OC|OC|OC|OC|
' | |10| ??? | Channel | House |
' Bit25 <-- <-- <-- <-- <-- <-- <-- Bit0
' Totalt skickas 25 bitar
Observera att före varje databärande bit skall en "nolla" sändas, och hela klabbet avslutas även med en "nolla".
En "nolla" sänds för NEXA som en hög nivå i 320uS följt av låg nivå i 960uS
En "etta" sämds för NEXA som en hög nivå i 960uS följt av låg nivå i 320uS
Motsvarande tider för PROOVE (säljs/såldes bl.a. av RUSTA och använder samma protokoll) är 370/1080uS.
PROOVE sätter "dom okända bitarna" (17, 19, 21 i datapaketet) till 110. Vad NEXA gör med dom vet jag inte.
Varje paket sänds minst tre gånger efter varandra med 10mS mellanrum.
EDIT: Rensade bort lite skräptecken som slunkit med i inlägget.
Mer detaljerad dokumentation av pulserna (från gänget bakom tellstick). I övrigt borde det stå samma sak som Pjoms beskrivit.
http://svn.telldus.com/svn/rf_ctrl/nexa ... otocol.txt
Tänk att dessa "Nexa"-trådar dyker upp lite nu och då... dags för en wiki-sida om kända 433MHz-sändare/mottagare kanske?
http://svn.telldus.com/svn/rf_ctrl/nexa ... otocol.txt
Tänk att dessa "Nexa"-trådar dyker upp lite nu och då... dags för en wiki-sida om kända 433MHz-sändare/mottagare kanske?
Helt rätt oJsan det är en TTL-232R. Mottagaren har jag just kopplat in. Hade bland annat använda den för att kunna styra enheterna jag konfiguerat till larmet men vanliga nexa fjärren också. Så man sett vilken hus och enhets kod som ska strya samma som larm kontakt funtionen gör. När man går och lägger sig kan man tex slå av allt med en knapp. Jo jag hittade massa koder om nexa på nätet men har nyss börjat med sånt här så för att lära mig lästa jag av allt själv med ett oscilloskop och skrev sen koden för att styra dom.
-
-
Re: Nexa styrning PIC18!
Jag håller på att göra typ exakt samma sak. Dock väntar jag på lite delar till.