Lins till laser och skyddsglasögon...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Bara menade att det var du sa vad den hette, inget annat. :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Syns inte så bra på videon vad som händer... tycker mig kunna se att den snurrar med hög hastighet? Är tanken att man riktar lasern mot kanten av "muttern" (dvs. polygonen) så är det ju samma idé som GeekJoans (och min egen). Här får man väl dock hoppasatt precisionen är bättre än med en plexibit eller några spegelbitar limmade på en fyrkantsstav :)

Frågan är nu hur man får tag på denna enhet... Jag har en gammal HP Laserjet som ska till återvinningen (har inte orkat släpa dit den än). Kan det finnas i den, eller är det någon som har en liggandes...?

/PeterH
peter555

Inlägg av peter555 »

Laserskrivarna brukar ha eller streckodsläsaren i affären.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Kod: Markera allt

/----\
/      \               |--------------|
\      /---------------|   Laser      |
 \----/ \              |______________|
         \

Årets ritning :D

Iaf, lasern lyser på sidan av den flersidiga spegeln och reflekteras då fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dessa skapar då ett streck som dock är helt perfekt ute i kanterna och lika tjockt mot vad det normalt brukar bli från linjeoptik som blir smalare desto längre ut i sidorna man tittar.

PeterH: såvida det inte är en typ som använder lysdioder (vilket jag dock inte tror då det mer är nyare modeller som har det) så ja då skall den ha en polygonscanner i sig så det är bara till att börja slakta. :) Den sitter längst upp inne i skrivaren.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag ska slakta min HP Laserjet IIIP när tid ges (senast i helgen) :twisted:

/PeterH
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Speglar för annat än nyllen har inget skyddsglas över försilvringen/aluminiseringen, så ta det vackert vid hanteringen. Det finns en anledning att t.ex. spegeln i spegelreflexkameror sägs vara omöjlig att rengöra.

Ett skonsamt sätt att rengöra plan optik på är att ta ett ark linspapper, läga en droppe ren aceton eller metanol på det och dra detta över optiken. Liten risk för repor, och oftast blir det rent också, i alla fall om det bara är damm på ytan.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tack för tipset!

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

PeterH: Hittade just något som är mycket mer lämpligt än din pekare för detta syfte:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10004

35mw lasermodul med en riktig kylfläns och driver som går på 5V.

helt perfekt för den här applikationen.

35mw låter lägre än din 50mw pekare, men troligtvis så håller din pekare bara 50mw i någon sekunds peak och går sedan ner till runt 30... den här har betydligt större chans att hålla 30mw+ konstant.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Intressant... men varför är den så mycket bättre? för kylningen? Om man tittar på bilderna av huset så är det mycket repor och skrapmärken, tror du att det är begagnade prylar :roll:

Synd att det står så lite om den, hade varit perfa om det var en linjelaser... Anyway, nu har jag slaktat min HP Laserjet IIIP och fått ut lite prylar :P

Här är själva polygon-scannern med lasern i bakgrunden:

Bild

Som ni ser är den inte riktigt lika som 007sweden:s polygonscanner...

Bild

Denna lins var monterad mot trumman i skrivaren, hur stor påverkan har denna på strålen tro?

Bild

Jag har inte full koll på hur jag ska montera den än, men det löser sig nog :wink: Eftersom jag inte tänkte på att mäta spänningarna när den var på plats får jag försöka med lite "reverse engineering". Jag har lyckats hitta ett kasst datablad till drivkretsen HA13456A och nu hoppas jag att den går igång med bara matningsspänning :pray:

Principskiss på det tänkta monteringsfallet... Anledningen till att jag tänkte använda spegel (som för övrigt också kunde återvinnas från skrivaren) är att öppningen på lådan är så pass liten att jag måste montera polygon-scannern så långt fram att det inte går att sätta lasern framför!

Bild

/PeterH
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Mystisk sak, måste funka så att mellan de 2 speglarna så sprider den strålen på ett sådant sätt att den blir för svag för att påverka trumman..

Din principskiss ser iaf helt okej ut! Pillat fram hur du driver scannern än? så du kan starta den?

Edit: Är lite småtrött... Men, på min iaf så är det matningsspänning +24v och jord, och sen är det 1 pinne man sätter låg för att starta snurran, och en annan som man kan vända håll med.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Begagnat tror jag nog inte, det är rätt vanligt att det ser ut sådär på oanodiserade aluminiumgrejor som är billigt tillverkade,
det mesta ser ut att vara sådana märken man får när man spänner upp metallstycket för bearbetning.

Sladdarna och kontakterna visar inget slitage iaf om man får bedöma från bilderna.

(och DX har mig veterligen inte sålt några beggade grejor alls, utan det är bara grejor direkt från dom kinesiska tillverkarna)

I huvudsak så är den bättre pga bättre kylning, men även för att den har reglerad drivkrets anpassad för stationärt bruk.
Resultatet kommer hur som helst vara att den håller längre och att den inte tappar ljusstyrka pga värmeskador.

Det är med 99% säkerhet en helt vanlig punktlaser, men med din polygonscanner så blir det nog en fin linje.

Din lösning med speglarna fungerar nog bra.

Det mest intressanta med den är att det är den första gröna lasermodulen med hyfsad kraft jag har sett för ett vettigt pris!

En anledning till att det finns så lite info är att dom just la upp produkten på sidan i dag, det brukar ta ett par dar för dom att fylla på med info.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

vet inte om du har, men om inte så kan jag donera en bit ytspegel. Skyddsplast på och ca 2cm bred. Kapar så långt du behöver.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Finns långa stavar med ytspegel i en laserskrivare, + så sa han väl att han hade en spegel?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

:oops:
Skriv svar